ویروس کرونا؛ کمبود امکانات برای خدمات بیمارستانی به بیماران

پزشکان بریتانیایی می‌گویند کمبود امکانات ارائه خدمات به بیماران ضعیف را دشوار کرده

 پزشکان می‌گویند شیوع کرونا به «تصمیم‌گیری‌های سخت» برای آزاد نگاه داشتن تخت‌های بیمارستان‌ها منجر خواهد شد-Lindsey Parnaby / AFP

پزشکان ارشد در بریتانیا هشدار داده‌اند که در هنگام شیوع شدید ویروس کرونا در این کشور، اگر شمار واحدهای مراقبت ویژه کم باشد، ممکن است به اجبار از ارائه خدمات پزشکی به بیمارانی که حالشان وخیم است خودداری شود.

سه مشاور ارشد هر بیمارستان، بنا به پروتکل «سه مرد خردمند»، باید در مواقع ازدحام مراجعان به بیمارستان‌ها، درباره ارائه خدمات پزشکی مانند دستگاه تنفس و تخت و خدمات به بیماران تصمیم بگیرند.

این در حالی است که یکی از پزشکان گفت، وضع موجود نتیجه عدم صداقت دولت است که گفته بود خدمات بهداشتی و سلامتی آماده مقابله با همه‌گیری عمده بیماری است. 

پزشکان بیمارستان‌هایی در سرتاسر انگلیس گفتند که ظرفیت مراقبت‌های ویژه حیاتی موجود تاکنون تحلیل رفته است و ممکن است جوابگوی موج تقاضای بیمارانی که شاید به دستگاه‌های کمک‌تنفسی نیاز داشته باشند، نباشند. 

مبتلایان به ویروس کرونا یا دیگر بیمارانی که به امراض سخت و جدی دچارند، ممکن است در بیمارستان‌ها پذیرش نشده و بستری نشوند، چرا که اولویت به کسانی داده می‌شود که بیشترین احتمال بهبودی را دارند. 

پزشکان می‌گویند این وضع منجر به «تصمیم‌گیری‌های سخت» برای آزاد نگاه داشتن تخت‌های بیمارستان‌ها خواهد شد. 

یک مشاور گفت، پروتکل «سه مرد خردمند» در بیمارستان تحت مدیریت وی در هفته‌های اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و به گفته یک مشاور دیگر، در شمال انگلیس این موضوع به شکل «غیررسمی» مطرح شد. 

این پروتکل در ابتدا در سال ۲۰۰۹ و به دنبال شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی تعریف شد، اما هنوز در چندین طرح خدمات سلامت همگانی بریتانیا که از سوی ایندیپندنت مشاهده شده است، دیده می‌شود. 

  یک پزشک گفت:‌ «اگر بدترین سناریو را در نظر بگیرید که امکانات در مقابل تقاضای بالا وجود نداشته باشد، ما مجبور خواهیم بود که بسیاری از افرادی را که در شرایط عادی پذیرش و بستری می‌شدند، رد کنیم.» 

او گفت:‌ «کمیته اخلاقی همه‌گیری آنفلوآنزا» پروتکل سه مرد خردمند را برای چنین شرایطی ایجاد کرده است. همه افراد برابرند، اما همه به شکل برابر خدمات درمانی دریافت نمی‌کنند، و هدف از آن به حداقل رساندن آسیب‌های شیوع بیماری است.» 

 او همچنین گفت:‌ «ما هنوز زمستان را که به در حالت عادی هم معمولا با شیوع آنفلوآنزا همراه است، پشت سر نگذاشته‌ایم. این که بتوانیم با یک همه‌گیری هم مقابله کنیم، بی‌مورد است.» 

او گفت که برنامه‌ریزی بیمارستان تحت مدیریت خودش، از جمله شامل لغو برخی عمل‌های جراحی برای مواردی مانند مشکلات لگن و زانو می‌شود. او همچنین گفت که سالن‌های نمایش و استراحت، برای بستری شدن بیماران تنفسی تغییر کاربری داده‌اند تا میزان کارکنان بیمارستان‌ها در کمترین حد بماند. 

 این پزشک افزود:‌ «اگر این بار هم شبیه همه‌گیری آنفلوآنزا در سال ۲۰۰۹ باشد، خیلی بد نخواهد بود. وضعیت امروز ما نسبت به آن زمان بدتر است. اگر شیوع مرض بدتر باشد، به شدت دچار مشکل خواهیم شد.»

او افزود که کاهش تخت‌های مراقبت ویژه در بیمارستان‌های بریتانیا در سال‌های اخیر، «رسوایی» بوده است. 

یک مشاور بهداشت و سلامت دیگر از بیمارستانی عمده در جنوب لندن، گفت:‌ «ما درباره زندگی افراد تصمیم می‌گیریم. سیستم کارایی ندارد و ما به شدت با کمبود امکانات مواجهیم.»

او درباره اظهارات دولت مبنی بر آن که خدمات سلامت همگانی کاملا آماده است، گفت:‌ «صادقانه نیست. شنیدم که گفته‌اند خدمات سلامت همگانی آمادگی کامل دارد. ما آماده نیستیم. این بازی رسانه‌ای است. به عنوان عضوی از مردم، ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوید ولی شانس این که بیمار شوید و در بیمارستان بستری شوید، بالا نیست. به عنوان یک فرد، به شما می‌گویم که جای نگرانی نیست. به عنوان یک عضو از خدمات سلامت همگانی، می‌گویم که ما داریم زیر بار شمار افراد نیازمند به خدمات ویژه، له می‌شویم.» 

یک پزشک سالمندان در بیمارستان وست‌میدلند، گفت:‌ «پیام‌های بهداشت عمومی به نظر درست طراحی شده، اما هیچ طرحی برای گسترش سریع وجود ندارد.» 

یک مشاور ارشد از بیمارستانی در شمال لندن گفت که خدمات سلامت همگانی برای یکی دو مورد حاد آماده بوده است، اما بیش از این، به معنای یک واقعه عمده است. او گفت کهد ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه محدود است و اگر موج بزرگ تقاضا وجود داشته باشد، باید تصمیم‌های بسیار سختی گرفته شود.»

این پزشک همچنین گفت:‌ «ما نمی‌توانیم مراقبت ویژه را در بخش‌های دیگر انجام دهیم چون ظرفیت لازم وجود ندارد. پرستاران بخش مراقبت ویژه تخصص بسیار بالایی دارند و در سطح کشور شمارشان اندک است.»

این کارشناس و پزشک بریتانیایی گفت‌: «به نظر من دولت درباره آمادگی درست می‌گوید و ما آماده‌ایم. ولی اداره کردن موج تقاضا بسیار مشکل است، آن هم وقتی که ظرفیت با کار اورژانس، و به‌خصوص وقتی که کارکنان، خود بیمار شده‌اند.»

جامعه پزشکان قفسه سینه در بریتانیا، هشدار داده‌اند که بخش‌های تنفسی بیمارستان‌ها ممکن است با «کمبود پزشک و امکانات مواجه شوند.» 

یک نظرسنجی از کارکنان بخش تخصصی تنفس حاکی است که سه چهارم کارکنان گفته‌اند کمبود کارکنان توانایی بیمارستان را کاهش داده است و ۵۷ درصد گفتند که کارکنان بیشتری برای اتکا و پیشبرد فعالیت، ندارند.

جامعه پزشکان قفسه سینه بریتانیا گفتند، بسیاری از بخش‌های بیمارستان‌ها کارهای بالینی و دیگر فعالیت‌های غیرضروری خود مانند آموزش را لغو کرده‌اند و تخت‌های «زمستانی» به شکل دائم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پرفسور جان بنت، رئیس جامعه پزشکان قفسه سینه بریتانیا به ایندیپندنت گفت:‌ «اپیدمی شدید ویروس کرونا به شدت مشکل‌آفرین خواهد بود. سخت تلاش کرده‌ام  به چنین وضعی فکر نکنم، زیرا وقتی فکرش را می‌کنید، وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای است. در یک مشکل جدی خواهیم بود.» 

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به ویروس کرونا، به نوع ملایم بیماری دچارند و ۱۴ درصد از عفونت شدید مشابه ذات‌الریه رنج می‌برند، و پنج درصد به مراقبت کامل و جامع نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف دولت بریتانیا جلوگیری از انتشار ویروس است، و در صورت همه‌گیری، تلاش برای به تاخیر انداختن تاثیر آن به فصول بهار و تابستان است که وضع برای رسیدگی بهتر می‌شود. 

یک سخنگوی دولت گفت: «بریتانیا در آمادگی و اداره شیوع امراض، نقش پیشرو دارد و رویکرد ما همواره پیروی از کارشناسان پزشکی است. ما تصریح کرده‌ایم که انتظار داریم ویروس کرونا بر بریتانیا اثرهایی بگذارد و یک همه‌گیری جهانی می‌تواند ممکن است بر خدمات بهداشت همگانی ما نیز تاثیرگذار باشد، و از همین روست که برای هر اتفاقی برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

او همچنین گفت:‌ «امنیت عمومی اولویت اول ماست و تیمی از کارشناسان بهداشت عمومی و دانشمندان ۲۴ ساعت شبانه‌روز کار می‌کنند تا «خدمات سلامت عمومی» و بریتانیا به شکل گسترده و کامل آمادگی داشته باشند. 

© The Independent

بیشتر از جهان