عربستان ورود مسافران از کشورهای ویروس‌زده را ممنوع می‌کند

این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که تنها چند ماه به مراسم سالانه حج مانده است

عربستان سعودی به دلیل نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا، ورود زائران مذهبی و مسافران خارجی از کشورهای ویروس‌زده را ممنوع کرده است.

این تصمیم به دنبال ثبت ۲۲۰ مورد تأیید شده ابتلا به بیماری کُوید-۱۹ در خاورمیانه و در حالی گرفته می‌شود که تنها چند ماه به مراسم سالانه حج مانده است.

به موجب این تصمیم، از رفتن گردشگران و زائران به شهر مقدس مکه و ساختمان کعبه، جایی که ۱.۸ میلیارد مسلمان هر روز پنج وعده رو به آن نماز می‌خوانند، جلوگیری خواهد شد.

به نظر می‌رسد که نگرانی از شیوع احتمالی این بیماری به عربستان سعودی موجب اتخاذ چنین تصمیمی شده است. این پادشاهی نفت‌خیز ممکن است با این تصمیم مشروعیت خود را برای حفاظت از اماکن مقدس اسلام به خطر بیندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران، کشوری که بیشر از سایر کشورهای خاورمیانه به این ویروس آلوده شده است، به نظر می‌رسد که مرکز شیوع ویروس، قم، شهر مقدس شیعیان، بوده است. در این شهر یک زیارتگاه وجود دارد که افراد مذهبی به نشانه احترام آن را لمس می‌کنند و بر آن بوسه می‌زنند.

وزارت امور خارجه عربستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «عربستان سعودی مجددا حمایت خود را از هرگونه اقدام بین‌المللی برای محدود کردن شیوع این ویروس اعلام می‌دارد، و از شهروندان خود می‌خواهد که قبل از سفر به کشورهایی که در آنجا ویروس کرونا شیوع پیدا کرده احتیاط کنند.

«از خداوند قادر می‌خواهیم که همه بشریت را از هر نوع بلایی محفوظ بدارد.»

در مراسم حج، شیوع بیماری همیشه یک نگرانی بوده است، به ویژه از این نظر که زائران از سراسر جهان می‌آیند. شایان ذکر است که بر هر مسلمانی که توان جسمی داشته باشد، واجب است که در طول زندگی خود مراسم حج را به جای بیاورد.

اولین مورد ثبت شده شیوع بیماری در مراسم حج در سال ۶۳۲ میلادی بوده است که بسیاری از زائران به مالاریا مبتلا شدند.  در سال ۱۸۲۱، شیوع وبا جان حدود ۲۰۰۰۰ زائر را گرفت و در سال ۱۸۶۵ نیز بار دیگر ۱۵۰۰۰ نفر در اثر ابتلا به وبا جان باختند. آن بیماری سپس در سرتاسر جهان پخش شد.

© The Independent

بیشتر از جهان