قطر متهم به تفرقه اندازی در فلسطین

حماس از اظهار نظر در باره کمک های مالی قطر خودداری می کند

نمای از شهر خان یونس در نوار غزه، پس از حمله اسرائیل. عکس از: ‏AFP‏

یکی از عمده ترین راهبردهای اسرائیل در فلسطین، تلاش برای تفرقه اندازی میان نوار غزه و کرانه باختری است تا شهروندان فلسطین همچنان در تشتت و اختلاف باقی بمانند و زمینه تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای پیش از جنگ سال 1967، فراهم نشود.

در حالی که سازمان حماس سعی دارد نوار غزه را در کنترل خود داشته باشد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سیاستی را با حماس در پیش گرفته است که مانع ایجاد وحدت میان گروه های فلسطینی می شود و اختلاف نظر میان جناح های فلسطینی هر روز گسترده تر می شود. در پی تداوم همین سیاست، اسرائیل توانست در دو مورد سازمان حماس را از مشارکت در مقابله با اسرائیل باز دارد، طوری که پس از کشته شدن یک تن از افراد جنبش جهاد اسلامی در 23 فوریه 2007، حماس از مشارکت در مقابله با اسرائیل خودداری کرد، همچنان پس از ترور بها ابو العطا، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی در 25 نوامبر 2019، توسط اسرائیل، حماس بار دیگر حاضر به همسویی با جنبش جهاد اسلامی نشد. سکوت حماس و عدم پیوستن آن با جنبش جهاد اسلامی، برای بسیاری از شهروندان فلسطینی پرسش بر انگیز بود.

البته سفر هیئت اسرائیلی به ریاست یوسی کوهن، رئیس موساد در اوایل ماه جاری به دوحه، پایتخت قطر و درخواست ادامه حمایت مالی دوحه از سازمان حماس، بخشی از استراتژی اسرائیل در نوار غزه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که یوسی کوهن در سفر یک روزه اش به دوحه با محمد العمادی، فرستاده قطر در غزه و محمد بن احمد المسند، مشاور امنیت ملی قطر دیدار کرده است. در پی این بازدید، فرستاده قطر در غزه اعلام کرد که دوحه کمک های نقدی خود را به نوار غزه افزایش می دهد و از این پس، 120 هزار خانواده فقیر فلسطینی در هر ماه 100 دلار کمک نقدی دریافت خواهند کرد.

پس از این که تشکیلات خودگردان فلسطین، کمک های نقدی دوحه را عاملی برای چند پارگی ملت فلسطین تلقی کرده و از پذیرش آن خودداری کرد، هواپیماهای حامل کمک های نقدی قطر پیوسته وارد فرودگاه بن گورین در تل آویو می شود، سپس کمک های نقدی قطر با همکاری اسرائیل به نوار غزه منتقل می شود.

خبرگزاری رسمی فلسطین، دوشنبه گذشته، اعلام کرد که محمود عباس با محمد العمادی، فرستاده قطر، در رام الله دیدار کرده است اما از جزئیات این ملاقات چیزی نگفت، مسئله ای که عدم رضایت فلسطین را نسبت به اقدامات مسئولان قطری نمایان می کند.

در همین حال، محمد الحورانی، عضو شورای انقلاب جنبش فتح، دوحه را متهم به تفرقه اندازی در فلسطین کرده و علاوه داشت که قطر با دادن کمک های مالی به نوار غزه، سعی دارد مسئله فلسطین را از مسیر سیاسی آن دور نگه دارد. وی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: فلسطین بایستی با جدیت بیشتری با این مسئله برخورد کند تا این که در آینده اقدامات کشورهای خارجی تنها از طریق سازمان آزادی بخش فلسطین صورت گیرد و نه از طریق گروه های مختلف سیاسی.

در همین راستا، ولید العوض، یکی از رهبران حزب مردم فلسطین در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: قطر قصد دارد، مسئله فلسطین را به عنوان یک معضل اجتماعی تلقی کند تا این که نوار غزه همچنان در تصرف حماس باقی بماند. وی خاطر نشان کرد که حماس بایستی در مورد نقش مشکوک قطر در غزه روشنی اندازد، زیرا اسرائیل سعی دارد نوار غزه را در عمق فقر و تنگدستی قرار دهد تا این که حماس برای بقای خود هر نوع کمک و شرطی را متقبل شود.

قابل ذکر است که دفتر ارتباطات دولت قطر از اظهار نظر درباره اتهامات یاد شده علیه دوحه خودداری کرده است.

از سوی دیگر، حازم قاسم، سخنگوی حماس، در یک گفت و گوی تلفنی با ایندیپندنت عربی، از ابراز نظر در مورد حمایت مالی قطر از سازمان حماس امتناع ورزیده و خاطر نشان کرد که هیچ حرفی برای گفتن در باره این موضوع ندارد.

در همین حال؛ عبد الرحمن الخالدی، مسئول دفتر رسانه ای نمایندگی قطر در نوار غزه، گفت: کمک های مالی کنونی قطر در ماه مارس آینده به پایان می رسد اما احتمال می رود کمک های قطر در آینده نیز ادامه داشته باشد. البته شمار خانواده های فلسطینی که از کمک های مالی قطر بهره مند می شوند در این اواخر از 70 هزار خانواده به 120 هزار خانواده افزایش یافته است.

در همین راستا، عبد المجید سویلم، استاد مطالعات منطقه ای در دانشگاه قدس، گفت: قطر سعی می کند به گونه یک پیمانکار در پیشبرد سیاست های آمریکا در قبال فلسطین نقش ایفا کند و با دادن کمک های مالی به شهروندان فلسطینی، اقتدار حماس را در نوار غزه تثبیت کند. البته سازمان حماس، آگاهانه و یا غیر آگاهانه عامل تشتت و پراکندگی ملت فلسطین می شود و بدین شیوه، مسیر تحقق طرح صلح ترامپ را هموار می کند. وی علاوه کرد: در واقع، هدف اصلی قطر، کمک به نیازمندان فلسطینی نیست، بلکه دوحه سعی می کند سازمان حماس را در راستای بر آورده کردن اهداف آمریکا و اسرائیل سوق دهد.

عبد المجید سویلم، با اشاره به خطر سیاست برخی از کشورها در قبال مسئله فلسطین، گفت: موضع رسمی دولت فلسطین، همواره تأکید بر دقت و احتیاط در تعامل با موضع گیری های مشکوک کشورهای منطقه است تا این که مسئله فلسطین به صورت ناخود آگاه با چالش جدیدی رو به رو نشود، اما سکوت نخبگان سیاسی فلسطین در برابر اقدامات قطر نمی تواند به هیچ صورتی قابل توجیه باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia