اظهارات بلومبرگ در ارتباط با دنیای عرب توهین‌آمیز و خطرناک است

«درک بلومبرگ از مسلمانان و اعراب این قدر ساده و سطحی است»

چارلستون، ایالت کارولینای شمالی. مایک بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک، در جریان مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا.
Win McNamee/Getty Images/AFP

مایکل بلومبرگ که به تازگی در حال گذر از انتقادات جاری به خاطر اظهارات جنسیت‌زده و سیاست‌های نژادپرستانه خود در گذشته بود، دوباره جهل رایج درباره پیش‌فرض‌های موجود درباره دنیای عرب را سه‌شنبه گذشته در مناظره داغ دموکرات‌ها در ایالت کارولینای جنوبی از خود به نمایش گذاشت.

وقتی میجر گرت، خبرنگار سی‌بی‌اس از او درباره درگیری میان اسرائیل و فلسطین پرسید، بلومبرگ ظاهرا به دم‌ دست‌ترین پیش‌فرض‌ها درباره منطقه متوسل شد. این نامزد ریاست جمهوری با پوزخندی پاسخ داد: «جنگ و درگیری اکنون سال‌ها است در خاورمیانه ادامه دارد چه می‌خواهد اعراب علیه فارس‌ها باشد، شیعیان علیه سنی‌ها یا یهودیان اسرائیل علیه فسلطینی‌ها. این جنگ برای حدود ۴۰ یا ۵۰ سال است که ادامه داشته است.»

این تحلیل بیش از حد ساده شده که هرگونه مسئولیت ایالات متحده در درگیری‌های منطقه را نادیده می‌گیرد نه تنها باعث می‌شود دانش‌آموزی در کلاس تاریخ دبیرستان خود رفوزه شود بلکه به طرزی نگران‌کننده حاکی از رویکرد رئیس جمهور بلومبرگ در حوزه سیاستخارجی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همان‌طور که سناتور برنی سندرز در همین مناظره گفت، برای درک بهتری درگیری مورد اشاره بلومبرگ «شاید بد نباشد نگاهی صادقانه داشته باشیم به سیاست خارجه ایالات متحده.» دعوای «اعراب علیه فارس‌ها» اشاره به جنگی هشت ساله میان ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ میلادی دارد که در راستای سیاست خارجه ایالات متحده به آتش آن هیزم ریخته شد، چرا که آمریکا صدام حسین را به عنوان نماینده ایالات متحده در خلیج فارس برگزیده بود و با وجود استفاده دیکتاتور عراق از بدترین سلاح‌های شیمیایی علیه ایران، ایالات متحده به تامین تسلیحاتی او ادامه داد.

جالب است که طی رسوایی مشهور رونالد ریگان در ماجرای مک‌فارلین مشخص شد ایالات متحده همچنین به آیت‌الله خمینی در ایران هم تسلیحات فروخته که باعث تشدید خشونت در منطقه شد.

بلومبرگ که پیش از این دنیای اسلام را به عنوان «جهانی سراسر آشوب» توصیف کرده و تمام این مذهب جهانی را به منطقه‌ای خاص تقلیل داده بود، به تهاجم غیرقانونی و مخرب ایالات متحده به عراق اشاره‌ای نکرد. جنگ سال ۲۰۰۳ مستقیما به بی‌ثباتی منطقه کمک کرد و از طریق ظهور داعش باعث گسترش ترور و وحشت در سراسر جهان شد.

خشونت فرقه‌ای، یا درگیری «سنی علیه شیعه» نیز که مورد اشاره بلومبرگ است، به خاطر فروپاشی نظام امنیتی جاری در عراق آغاز شده و با سیاست‌های فرقه‌گرایانه دولت عراق که مورد حمایت نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده است تعمیق یافته است. قبل از ۲۰۰۳ زندگی صلح‌آمیز سنی‌ها و شیعیان در عراق امری عادی بود. در واقع پیش از اشغال نظامی عراق به دست ایالات متحده حتی یک بمب ماشینی هم در بغداد منفجر نشده بود، شهری که اکنون متاسفانه به مظهر خشونت تبدیل شده است.

درگیری میان «یهودیان اسرائیل و فلسطینیان» هم که باز مورد اشاره بلومبرگ بود، جنگی است که به گونه‌ای روز افزون یک طرفه شده است. چرا که با وجود اینکه دولت اسرائیل مرتبا به ارتکاب جرایم جنگی و نقض قوانین بین‌المللی متهم شده است، ایالات متحده به کمک سالانه ۳.۳ میلیارد دلاری خود برای تامین منابع مالی ارتش اسرائیل ادامه می‌دهد. در طول این مناظره مایکل بلومبرگ از شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین به عنوان «جوامعی جدید» یاد کرد که باعث فاصله بیشتر اعراب از ستاد انتخاباتی وی خواهد شد.

مایکل بلومبرگ که مجبور به عذرخواهی به خاطر سیاست نژادپرستانه «ایست بازرسی» شده است، هنوز هیچ ندامتی درباره برنامه نظارتی خود در طول شهرداری برای زیر نظر گرفتن مسلمانان نیویورک ابراز نکرده است. جای تعجب نیست که درک او از مسلمانان و اعراب این قدر ساده و سطحی است.

در طول کارزار انتخاباتی خود که کاملا به صورت انفرادی و توسط شخص او تامین مالی شده، بلومبرگ سعی کرده است به جوامع اعراب امریکایی در دیترویت نزدیک شده و برای ایشان تبلیغاتی به زبان عربی منتشر کرده است. جالب اینجاست که در نیویورک دوران بلومبرگ خواندن روزنامه‌های عرب زبان یا صحبت به زبان عربی در اماکن عمومی برای اداره پلیس نیویورک دلیلی کافی بود که فرد را بررسی کرده و اطلاعاتش را ثبت کند.

خاورمیانه آن منطقه جنگ‌طلبی نیست که بلومبرگ آن گونه آن را ترسیم کرده است. بسیاری از درگیری‌ها منطقه عمیقا حاصل مستقیم سیاست خارجه ایالات متحده است و همانطور که سندرز به درستی گفت باید درباره آنها به بحث نشست. هرگونه اظهاری خلاف این باعث فاصله گرفتن بیشتر رای‌دهندگان عرب-آمریکایی شده و منجر به تفرقه عمیق‌تر میان دنیای عرب و غرب می‌شود. برای مقابله با سیاست‌های بد طینت و تفرقه انداز ترامپ نامزدی که به دنبال متحد کردن امریکا از طریق جنبش‌های مردمی است باید در نظر گرفته شود.

© The Independent