سیاست ترامپ و نامزدان مخالف در قبال تحولات خاورمیانه

دموکرات ها تا هنوز خواستار بازگشت واشنگتن به برجام هستند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا. عکس از: ‏AFP‏

در حالی که گردهمایی های انتخاباتی دموکرات ها ادامه دارد، ناظران سیاسی سعی می کنند برنامه ها و طرح های سیاسی دونالد ترامپ و نامزدان دموکرات را مورد بحث و بررسی قرار دهند تا میزان تفاوت میان دیدگاه های دو جانب در پیوند به مسائل خاورمیانه روشن شود. در پرتو نتایج مطالعات ناظران و کارشناسان، اکنون افرادی که به پیگیری امور خاورمیانه علاقمند هستند، می توانند تفاوت دیدگاه های کاخ سفید و نامزدان مخالف را در باره خاورمیانه مورد تحلیل و تجزیه قرار دهند.

پس از آن که برنی ساندرز، جو بایدن، الیزابت وارن و پیت بودجج در مورد مواضع مختلف مربوط به پرونده های عمده خاورمیانه اظهار نظر کردند و در مورد مواضع دونالد ترامپ با آن ها مصاحبه و گفت و گو صورت گرفت، اکنون می توانیم سناریوهای احتمالی سیاست ایالات متحده را در قبال خاورمیانه، به صورت فشرده مورد مطالعه قرار دهیم، البته بعید نیست که تا هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر آینده، تغییرات اندکی در سیاست های هر دو جانب رو نما شود.

در پیوند به تقابل میان آمریکا و ایران، نامزدان عمده دموکرات خواستار بازگشت واشنگتن به برجام هستند، و اغلب آن ها از جمله جو بایدن و برنی ساندرز پیوسته تأکید بر این دارند که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، بزرگ ترین اشتباه رئیس جمهور آمریکا بوده است. بنابر این، در صورت پیروزی هر یک از نامزدان دموکرات، واشنگتن بار دیگر به توافق هسته ای خواهد پیوست و تمام اقدامات اتخاذ شده پس از خروج از برجام، دگرگون خواهد شد. اما اگر دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو پیروز شود، نه این که بحث بازگشت واشنگتن به برجام مطرح نمی شود، بلکه فشار تحریم ها بر رژیم ایران و متحدانش در منطقه به حدی افزایش خواهد یافت که ممکن است در نهایت منجر به رویارویی میان دو جانب شود. از این جهت می توان گفت که تفاوت دیدگاه های دو جناح در مورد ایران به هیچ صورتی قابل مقایسه نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند به یمن، اختلافات بسیاری میان دیدگاه های هر دو جناح وجود دارد، نامزدان دموکرات ها به صورت عموم مخالف دخالت عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن هستند و در صورتی که دموکرات ها برنده شوند، فشارهای خود را بر ریاض افزایش خواهند داد تا دخالت خود را در یمن متوقف کند، البته این سیاست می تواند به سود رژیم ایران و متحدان حوثی اش تمام شود. افزون بر آن، دموکرات ها از تهران می خواهند تنش ها را در یمن کاهش دهد. اما در صورتی که دونالد ترامپ بار دیگر به کاخ سفید راه پیدا کند، حمایت خود را از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد یمن ادامه خواهد داد و ضمن تلاش برای مقابله با سازمان های تروریستی، در صدد یافتن راه حل برای پایان دادن به بحران جنگ در یمن خواهد شد.

در مورد تحولات لبنان، سوریه و عراق، جمهوری خواهان و دموکرات ها دیدگاه و مواضع مختلفی دارند، ترامپ می خواهد مبارزه علیه بقایای داعش را ادامه دهد اما عرصه این مبارزه را به گونه گسترش دهد تا گروه های مسلح وفادار به ایران را در بر گیرد و در عین حال، ترامپ سعی خواهد کرد تا نیروهای آمریکایی را از عراق و سوریه خارج کند. البته این اقدام می تواند منجر به وقوع چالش های بیشتری شود، زیرا خروج نیروهای آمریکایی، زمینه را برای گسترش نفوذ شبه نظامیان وابسته به تهران فراهم می کند و ترامپ هرگز حاضر به پذیرش این پیامد نخواهد بود.

اما در مورد لبنان، واشنگتن تا هنوز سیاست مشخصی ارائه نکرده است و موضع آمریکا در مسئله لبنان همچنان در ابهام قرار دارد.

از سوی دیگر، نامزدان دموکرات ها، خواهان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق هستند و همزمان قصد دارند از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت کنند، افزون بر آن، دموکرات ها تا هنوز موضع گیری خود را در قبال تحولات لبنان به صورت دقیق مشخص نکرده اند.

اما در پیوند به پرونده کردها در شمال عراق و سوریه، واشنگتن تا کنون موضع گیری مشخصی ندارد، ترامپ در حالی که با عقب نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه و استقرار نیروهای ترکیه در شمال سوریه موافقت کرده است اما حمایت خود را از کردها نیز اعلام داشته است.

دموکرات ها در مورد سوریه و مسئله کردها، دیدگاه های متفاوتی دارند، برنی ساندرز، خواهان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است، در حالی که جو بایدن، می خواهد تا هنگام رسیدن به یک راه حل سیاسی، شماری از نیروهای آمریکایی در سوریه باقی بمانند. در مورد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، برنی ساندرز خواستار سرنگونی مستقیم رژیم اسد است، اما جو بایدن عقیده دارد که بایستی فشارها بر بشار اسد افزایش یابد تا او را وادار به پذیرش راه حل بحران جنگ در سوریه کند. در این میان، دونالد ترامپ در حالی که به شدت از رژیم اسد انتقاد می کند اما هیچ طرحی برای سقوط رژیم سوریه در دست ندارد.

در مورد مصر، دونالد ترامپ متعهد به همبستگی خود با دولت مصر به رهبری عبد الفتاح السیسی است و از تلاش های دولت مصر برای مقابله با گروه های تروریستی در سینا حمایت می کند. اما دموکرات ها به صورت عموم دولت مصر را مورد انتقاد قرار می دهند و با خواسته های اخوان المسلمین همسویی دارند.

در پیوند به بحران جنگ در لیبی، با آن که تا هنوز موضع گیری روشنی وجود ندارد، اما دموکرات ها به صورت عموم از دولت طرابلس حمایت می کنند، در حالی که ترامپ به رغم این که واشنگتن دولت وفاق ملی را به رسمیت شناخته است، ژنرال خلیفه حفتر را یک عنصر اساسی در راستای مبارزه علیه تروریسم می داند.

در مورد منازعه فلسطین و اسرائیل، ترامپ در کنار بنیامین نتانیاهو قرار گرفته و با اتخاذ برخی اقدامات عملی همچون انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان و اعلام طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن که توسط فلسطینی ها و اغلب کشورهای عربی رد شده است، به حمایت خود از رژیم اسرائیل ادامه می دهد. در این حال، دموکرات ها در این مسئله به دو دسته تقسیم شده اند، نامزدان میانه رو مانند جو بایدن گرایش خاصی به نزدیکی با دولت اسرائیل ندارند، اما می خواهند روابط خود را با تل آویو حفظ کنند، در حالی که برنی ساندرز در مسئله فلسطین جدیت بیشتری نشان می دهد و تأکید دارد که در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو، روابط واشنگتن با تل آویو را به صورت کلی مورد بازنگری قرار می دهد و در مورد فلسطین و انتقال سفارت، اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

البته به رغم این که تا هنگام فرا رسیدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مدت زیادی باقی مانده است و خاورمیانه تا آن زمان شاهد تحولات بسیاری خواهد شد، اما بعید به نظر می رسد که سیاست های جمهوری خواهان و دموکرات ها در قبال خاورمیانه تغییر قابل ملاحظه کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه