ویروس کرونا؛ اعتراض به حضور مسافرانی از قم در هواپیمای عازم ترکیه

۱۷ نفر از مسافران، مشکوک به ویروس کرونا بودند

پرسنل پزشکی با لباسهای محافظ منتظر هستند تا مسافران و اعضای خدمه هواپیما‌یی را که از ایران برگشته معاینه کنند- فرودگاه بین المللی آنکارا- Adem ALTAN / AFP

در حالی که به خاطر مجادله با ویروس کرونا ترس و نگرانی در ایران رو به گسترش است، ترکیه تدابیری برای بازگرداندن شهروندانش ترتیب می‌دهد.

امروز پروازی که از تهران برخاسته بود در آنکارا فرود اضطراری داشت. در این پرواز ۱۷ نفر از مسافران، مشکوک به ویروس کرونا بودند. 

قبل از اینکه این هواپیما پرواز کند، بین مسافرینی از شهر قم و دیگران بحث و جدالی درگرفت.

یکی از مسافرین صدای این مکالمات را در گوشی همراه خود ضبط کرد. 

ما این افراد را در پرواز نمی‌خواهیم

زنی که صدایش در این ویدئو شنیده میشود به مسافرینی از قم اشاره میکند و می‌گوید: « ما نمی‌خواهیم اینها سوار هواپیما شوند.»

این زن به یک شهروند ترک که از قم به تهران آمده و درصدد بازگشت به ترکیه است، می‌گوید: «ببینید (قم) چه جور جایی است؟ منشا شیوع این بیماریست. ما تر و تمیز از خانه‌مان در تهران آمدیم. اصلا بیرون نرفتیم. یک دختر سه ساله دارم. آیا درست است کسانی که از قم آمده‌اند با یک بچه‌ سه ساله در یک پرواز باشند؟ این را به عنوان یک مادر مطرح می‌کنم و درخواست پاسخ دارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر این ویروس به ترکیه بیاید چه اتفاقی می‌افتد؟

زن دیگری می‌پرسد: « اگر این ویروس بدین شکل وارد ترکیه شود چه؟»

یک مسافر مرد به این بحث واکنش نشان داد و گفت: «اینکه بگویم شخصی از شهر بخصوصی آمده … آیا این خبر را که در عرض یک هفته تمام تهران قرنطینه خواهد شد، شنیده‌اید؟» او می‌افزاید:« من می‌خواهم شما حالا در قرنطینه باشید.»

همان زن در حالی که خاطر نشان می‌کند دختر سه ساله دارد می‌افزاید: « من چه کنم، فردا سوار هواپیما شوید» و با این پاسخ جر و بحث بیشتر می‌شود. 

این مسافر در حالی که بر مسافرین قمی فریاد می‌زند این جملات را می‌گوید: 

شما هیچ شفقتی ندارید!؟

«آقای محترم من هیچ کار اشتباهی نکردم و هیچ حرف بدی نزدم. کسانی که از قم آمده‌اند حق ندارند با یک بچه سه ساله در یک پرواز باشند. هواپیمای ترکیه نباید بلیط بفروشد.»

او می‌افزاید: «حواستان باشد که شما دارید با یک مادر و خانم محترم صحبت می‌کنید. فردا به تمام ترکیه حساب پس خواهید داد. چطور به من می‌گویید نیا، من محترمانه و مودب صحبت می‌کنم و از ادب و تربیت خارج نشدم و پشت حرفی که زدم ایستاده‌ام. به عنوان کسی که از قم آمده شما باید باوجدان،‌ با شفقت و صادق باشید. من یک دختر سه ساله دارم. چطور می‌خواهید سوار آن هواپیما شوید آیا وجدان و مرحمت ندارید؟»

من نیز شهروند ترکیه‌‌ام 

یکی از مسافرینی که از قم آمده‌ به او می‌گوید: « تو مرا متهم می‌کنی. من نیز شهروند ترکیه‌ام.»

© IndependentTurkish