روحانی: دشمن توطئه‌ کرده‌ که کشور تعطیل شود

ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمی درباره تعطیلی اماکن زیارتی نگرفت

حسن روحانی می‌گوید «دشمن» با هراس‌افکنی در مورد ویروس کرونا قصد دارد کشور را به تعطیلی بکشاند.

او این سخنان را عصر امروز و در اولین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته است.

رییس‌جمهور ایران از مردم خواسته تا به کار و فعالیت مشغول باشند و اگر «فرد مشکوکی» را مشاهده کردند او را به بیمارستان منتقل کنند: «همه باید کار و فعالیت کنیم و این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما است که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند...همه باید اگر موردی را دیدیم و یا شکی کردیم، فرد مشکوکی بود وی را به بیمارستان ببریم.»

این سخنان در حالی مطرح شده است که ساعتی پیش ابتلای محمود صادقی، نماینده تهران و ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت به کرونا نیز تایید شد.

آقای صادقی در توییتر خود با اعلام این خبر گفته که امیدی به ادامه حیات ندارد.

کیانوش جهان‌پور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا ظهر امروز را ۹۵ نفر اعلام کرده است. او گفته که ۱۵ نفر نیز به دلیل این بیماری فوت شده‌اند.

جهانپور گفته در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴ مورد جدید ابتلا به کرونا گزارش شده است.

برخلاف این اظهارات وزارت بهداشت، حسن روحانی در این جلسه گفته که ویروس کرونا در حال مهار شدن است و سرعت شیوع این بیماری کاهش یافته است: «حرکت به سمت کنترل این ویروس است. مراجعه کنندگان در بسیاری از شهرهایی که در روزهای پیش زیاد بوده به شدت کاهش پیدا کرده است. (شمار) افرادی که از بیمارستان مرخص می‌شوند و تست آنها مثبت بوده و دوران درمان خود را گذرانده‌اند هم افزایش پیدا کرده است که این دو خبر برای جامعه ما بسیار امیدوار کننده است.»

وزارت بهداشت ایران درباره پراکندگی کشوری «مبتلایان جدید» اعلام کرده که تا ظهر امروز ۱۶ نفر در استان قم، ۹ نفر در تهران، یک نفر در استان فارس، دو نفر در استان گیلان، دو نفر در مازندران، یک نفر در نیشابور، دو نفر در کرج و یک نفر در قشم به مبتلا شده‌اند. 

راهیان نور تعطیل؛ اعتکاف و زیارت برقرار

موضوع تعطیلی اماکن زیارتی که در روزهای گذشته مناقشه‌برانگیز بوده نیز در سخنان روحانی مطرح شده است. او در این سخنان دستوری برای تعطیلی موقت این اماکن صادر نکرد و صرفا از مردم خواست تا اگر «واجب نیست» در این اماکن حضور پیدا نکنند: «مردم هر جا واجب نیست، از اجتماع پرهیز کنند و حتی در اماکن متبرکه که برای ما بسیار مقدس هستند هم توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را رعایت کنند.»

مقام‌های مذهبی در قم مخالف تعطیلی اماکن مذهبی و قرنطینه شهر قم هستند و دولت حسن روحانی نیز تا کنون تسلیم این فشارها شده است. این در حالی است که عراق اماکن زیارتی از جمله حرم امام اول شیعیان را از روز گذشته تعطیل کرده و اجازه حضور زائران را نمی‌دهد.

رییس‌جمهور ایران اعلام کرده که مراسم اعتکاف نیز امسال با رعایت مسائل بهداشتی برگزار خواهد شد و صرفا اعزام کاروان‌های راهیان نور متوقف خواهد شد: «ستاد نسبت به مراسم های اعتکاف، مراعات توصیه‌های بهداشتی را اعلام کرده است. خوشبختانه در ستاد ملی مبارزه با کرونا، تصمیم گیری شد که امسال این برنامه تعطیل شود، نیروهای مسلح نیز دستورات لازم را صادر کردند.»

بیشتر از