قابل جستجو بودن محتوای واتساپ روی جستجوگر گوگل

کاربران حواسشان به محتوای گروه‌های واتساپی‌شان باشد

با جستجوی گوگل می‌توان گفتگوهای گروه‌های واتساپی را دید- Pixabay

به راحتی می‌شود از طریق گوگل به گفت‌وگوهای گروه‌های واتساپی دست پیدا کرد و آن‌طور که معلوم شده، این گروه‌ها ممکن است آنقدرها که کاربران خیال می‌کنند، خصوصی نباشند.

کاربران لزوماً خبر ندارند گروهی که عضوش بوده‌اند در دسترس عموم قرار دارد و دیگران می‌توانند با جستجوی گوگل آن را پیدا کنند، حال آنکه هرکسی می‌تواند این گروه‌ها را از طریق این موتور جستجو پیدا کند و عضو آنها شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی کسی عضو گروهی واتساپی می‌شود، می‌تواند همه پیا‌م‌هایی را که در آن گروه منتشر شده و تعداد اعضای آن را ببیند، حتی اگر کسی لینک آن را برایش نفرستاده باشد و با جستجو در یکی از موتورهای جستجو به آن رسیده باشد.

واتساپ می‌گوید این ویژگی با آگاهی ایجاد شده و ایراد به شمار نمی‌آید. اما در نهایت مردم باید مراقب محتوایی باشند که در گروه‌های به ظاهر خصوصی‌شان منتشر می‌کنند، چون افراد ناشناس می‌توانند آنها را ببینند.

مشکل از آنجا ناشی می‌شود که واتساپ می‌خواهد به کاربرانش امکان ایجاد لینک برای گفت‌وگوهای واتساپی را بدهد. اگر کسی که عضو گروهی است، بخواهد کاربر دیگری را به گروه بیاورد، کافی است آن لینک را برایش بفرستد و آن شخص با کلیک روی آن لینک وارد گروه می‌شود.

ولی اگر آن لینک را در تارنمایی عمومی بگذارند، گوگل آن را شناسایی و نمایه‌بندی می‌کند. وقتی این اتفاق افتاد همه می‌توانند با جستجو در گوگل آن لینک را پیدا کنند.

اگر فردی بر آن لینک کلیک کند، بدون نیاز به اجازه افرادی که در آن گروه هستند می‌تواند وارد آن گروه شود.

این یعنی ممکن است مکالمه‌ای به نظر خصوصی بیاید، اما در واقع هرکس آن را در گوگل جستجو و پیدا کند، می‌تواند آن را ببیند.

واتساپ در بیانیه‌ای اعلام کرد، این ویژگی همان طوری است که قرار بوده باشد و کاربران با پرهیز از فرستادن لینک گروه‌های‌شان می‌توانند از مشکلات آن در امان باشند.

یکی از سخنگویان این شرکت گفت: «مانند تمام محتواهایی که در کانال‌های عمومی و قابل جستجو منتشر می‌شوند، لینک دعوت به گروه‌های واتساپی که در فضاهای عمومی اینترنت همرسان می‌شوند نیز در دسترس سایر کاربران واتساپ قرار دارد. کاربران نباید لینک‌هایی را که می‌خواهند خصوصی باشد و با آشنایان‌شان به اشتراک بگذارند، در وبسایت‌های عمومی منتشر کنند.»

وقتی کاربری در واتساپ لینکی برای گروهی ایجاد می‌کند، واتساپ پیامی برایش می‌فرستد که می‌گوید این لینک را فقط باید با افراد مورد اعتمادش به اشتراک بگذارد. همچنین این اپلیکیشن به کاربران اطلاع می‌دهد که با ایجاد این لینک هرکسی می‌تواند از آن برای پیوستن به این گروه استفاده کند.

به علاوه، وقتی کاربر جدیدی وارد گفت‌وگویی می‌شود، واتساپ به تمام کاربران حاضر در آن گفت‌وگو پیامی می‌فرستد و به آنان اطلاع می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی