هشدار پلیس فدرال آمریکا درباره تلاش‌ روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری 

تلاش روسیه برای بی‌‌اعتماد کردن مردم به موسسات دموکراتیک آمریکایی

مقامات فدرال آمریکا نسبت به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در ماه نوامبر نگران هستند. Olivier Douliery / AFP

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هشدار داد که ایالات متحده روسیه می‌خواهد در ماه‌های منتهی به انتخابات شاهد «نابود کردن» آمریکایی‌ها به دست « خودشان» باشد.

دیوید پورتر از معاونان نیروی نفوذ خارجی اف‌بی‌آی، روسیه را به انجام عملیات با هدف انتشار اخبار جعلی متهم کرد. 

آقای پورتر گفت این تلاشی است برای بهره‌برداری از دسته‌بندی‌های موجود در جامعه و شبهه‌افکنی درباره سلامت برگزاری انتخابات ایالات متحده و همچنین توانایی رهبران این کشور در حکومت‌داری موثر. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پورتر گفت:‌ «انگیزه اولیه خلق روایت خاصی از حقیقت نیست، بلکه ابهام‌افکنی در حقیقت و فرسایش توانایی ما در یافتن حقیقت است؛ همچنین ایجاد احساس بی‌اعتمادی مطلق نسبت به همه منابع خبری.»
 

او نگفت که آیا روسیه کاندیدای خاصی را ترجیح می‌دهد، اما گفت روسیه عموما درگیر «مقابله با اطلاعات» است و هدف آن تیره و تار کردن واقعیت‌ها و خلق فضایی است که واقعیت و افسانه قابل تشخیص نباشد و همچنین اعتماد به موسسات دموکراتیک آمریکایی از بین برود. 

 اف‌بی‌آی، نیروی اقدام نفوذ خارجی را پس از مداخله گسترده روسیه در کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تاسیس کرد. با آنکه قرار بود این نیرو بر روسیه تمرکز داشته باشد، در حوزه مقابله با عملیات نفوذ از سوی واسطه‌هایی چون چین، کره شمالی و ایران نیز کار می‌کند. هرچند به گفته آقای پورتر هدف پکن عمدتا توسعه اقتصادی چین است تا ایجاد آشوب در ایالات متحده آمریکا. 

آقای پورتر گفت:‌ «به زبان ساده، روسیه در این فضا می‌خواهد ما خودمان را ویران کنیم؛ اما به نظر می‌رسد که چین ترجیح می‌دهد که شاهد افت تدریجی اقتصاد ما در طی چند نسل باشد.»

دیوید پورتر این سخنان را در یک کنفرانس امنیت انتخاباتی که در کنگره آمریکا برگزار شد، ایراد کرد. چند روز قبل از آن در جلسات پشت درهای بسته، میان مسئولان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و قانون‌گذاران مجلس نمایندگان درباره تهدیدهای کشورهای خارجی علیه انتخابات ۲۰۲۰، شرکت‌کنندگان دچار اختلاف نظر و درگیری شده بودند. 

مقامات امنیتی درباره این جلسات اظهار نظر علنی نکرده‌اند. یک مقام امنیتی گفت به قانون‌گذاران گفته نشده بود که روسیه مستقیما برای کمک به دونالد ترامپ کار کرده بود. 

با این حال، دیگر مقامات آگاه از محتوای این جلسه گفتند که کرملین به دنبال کمک به نامزدی آقای ترامپ بوده است.

کری کوردرو، وکیل سابق امنیت ملی در وزارت دادگستری ایالات متحده، از نبود اطلاعات علنی درباره جلسه فوق ابراز تاسف کرد. 

در گزارش اخیر کمیته اطلاعات سنا آمده است، دولت باراک اوباما دلیل نداشتن شفافیت کافی درباره نفوذ روسیه پیشاپیش انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ سرزنش شده است. 

خانم کوردرو گفت:‌ «آنچه همواره ترغیب کرده‌ام، این است که دولت در ارائه اطلاعاتی که درباره تهدیدهای موجود راهگشا باشد، پیشگام عمل کند.»

او گفت اخبار موجود نشان نمی‌دهد که دقیقا چه پیامی به کمیته منتقل شده است. 

© The Independent