سفر ترامپ به هند؛ تلاش برای دستیابی به یک توافق بازرگانی

در صورت دستیابی به توافق ترامپ به یک وعده دیگر انتخاباتی‌اش عمل کرده است

رئیس جمهوری آمریکا در سفر خود به هند، به فکر دستاویز دیگری برای کارزار انتخاباتی‌‌اش است؛ یک توافق بازرگانی. 

مقامات هند و آمریکا ماه‌هاست در جریان مذاکره یک توافق بازرگانی بوده‌اند که این دو غول اقتصادی را به یکدیگر نزدیک‌تر کند، اما این گفت‌وگوها به چنان موانعی برخورده، که آقای ترامپ ناگزیر شده است پیش از ترک واشنگتن به قصد دهلی، احتمال نهایی کردن آن را کاهش دهد.

هفته پیش آقای ترامپ در این ارتباط گفت: «ما به هند می‌رویم تا شاید بر سر یک معامله چشمگیر به توافق برسیم، یا شاید روند آن را کندتر کرده و آن را تا بعد از انتخابات به تعویق بیندازیم. فکرمی‌کنم احتمال این هم وجود دارد.»

آقای ترامپ چند الگوی مشخص کلامی و نیز زبان بدن دارد که اغلب از آن‌ها استفاده می‌کند. وقتی عصبی است، دست‌هایش را به سینه می‌زند، و زمانی که بایک مسئله حل‌نشده – به‌ویژه در امور خارجی روبه‌روست، می‌گوید: «ببینیم چه پیش می‌آید.»

 

اگر دو طرف به یک توافق بازرگانی دست یابند، آقای ترامپ به یک وعده دیگر انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ عمل کرده است. 

رئیس جمهوری ترامپ با سه کارزار انتخاباتی در سه روز در ایالات آریزونا، کلرادو و نوادا قصد دارد این ایالات را برای خود به فهرست هیئت انتخاباتی ایالات متحده بیفزاید. 

این کارزار در لاس وگاس با نطقی دو ساعته مملو از اهانت به اوج خود رسید و نشان داد آقای ترامپ قصد دارد وضع اقتصادی و توافق‌های بازرگانی کشور را برای جلب آرای مردم، به عنوان یکی از نکات برجسته کارزارهای انتخاباتی خود مطرح کند. 

متقاعد کردن آقای مودی به توافق، بر سر حتی یک پیمان محدود بازرگانی به آقای ترامپ ـ معرکه‌گیری که برای منافع خود از اغراق واقعیت‌ها ابایی ندارد – به او آن امتیازی را خواهد داد که بتواند در کارزار انتخاباتی، در ایالاتی که میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها در تردیدند، به سود خود استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری ترامپ در کارزار لاس وگاس گفت: «در حالی که چپ‌گراهای افراطی وقت آمریکا را با حیله‌های زننده تلف کرده‌اند، ما تروریست‌ها را نابود کرده‌ایم، فرصت‌های شغلی به وجود آورده ‌یم، دستمزدها را بالا برده‌ایم، پیمان‌های بازرگانی منصفانه برقرار کرده‌ایم و مرزهایمان را درمقابل شهروندانی از هر نژاد، رنگ، مذهب و عقیده تقویت کرده‌ایم.»

او روز جمعه درباره یکی از پیمان‌های بازرگانی‌اش گفت: «آمریکا دیگر به حراج گذاشته نمی‌شود. ماه گذشته، ما به پیمان فاجعه بار «نفتا» پایان داده و توافق جدیدی (موسوم به) «یو اس ام سی اِی» با مکزیک و کانادا به امضا رساندیم. در خاطرتان نگاه دارید که «یو اس ام سی ای» یک پیروزی برای کشاورزان، دامپروران و کارخانه‌داران در سراسر ایالت برجسته نواداست.»

او افزود: «من همچنین در ارتباط با سرقت عظیم فرصت‌های شغلی در مقابل چین محکم ایستادم. راهبرد ما موثر بود. ماه گذشته، ما با چین یک پیمان بی‌سابقه و عظیم امضا کردیم که احتمالا بزرگ‌ترین توافق در تاریخ معاملات با این کشور بود.» 

این آخرین مدعا نشان می‌دهد چگونه آقای ترامپ در دستاوردهایش اغراق می‌کند؛ توافق با چین به اذعان خود او و دستیارانش، تنها بخش نخست یک موافقتنامه است. آقای ترامپ و مذاکره‌کنندگان ارشد او معترفند که نکات پیچیده و دشوار به بخش دوم محول شده که مذاکرات مربوط به آن هنوز آغاز نشده است.

البته این برای آقای ترامپ که سخت در تلاش "فروش" آن به عنوان یک نقطه عطف اقتصادی به رای‌دهندگان ایالات بلاتصمیم است، اهمیتی ندارد. توافق بر سر حتی یک معامله بسیار کوچک با هند، به او ابزار لازم را برای منکوب کردن دشمنان دموکراتش در انتخابات داده است و از او تصویر یک معامله‌گر بین‌المللی به رای‌دهندگان می‌سازد که سعی دارد اجحاف‌هایی را که توسط سلف‌های او در حق آمریکا شده است، جبران کند.

دونالد ترامپ در کارزار لاس وگاس گفت: «رونالد ریگان عالی بود. او را مردی بزرگ و رئیس جمهوری بزرگ می‌پنداشتم. سیاست‌های بازرگانی‌اش را دوست نداشتم، اما مهم نیست.»

جایی که کارزار انتخاباتی‌اش مطرح شود، آقای ترامپ به گفته خودش، با هر توافقی که بتواند در بازگشت به آمریکا در هواپیمای نیروی هوایی آمریکا با خودش بیاورد، «راضی» خواهد بود.

ریچارد روسو، از اتاق فکر فراحزبی مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی، می‌گوید تیم آقای ترامپ با «یک طرح توافق محدود بازرگانی» به هند می‌رود.

او گفت: «یک توافق بازرگانی آزاد و گسترده که صدها بخش را دربر گیرد یا تعرفه‌ها را به صفر برساند، مطرح نیست. در واقع، آن توافق کوچک بازرگانی که در حال حاضر حرفش را می‌زنیم، این است که طرفین بر سر رفع موانعی که اخیرا وضع کرده‌ایم، توافق کنند.»

از هنگامی ‌که آقای ترامپ به ریاست جمهوری رسید، هم آمریکا و هم هند، بازرگانی و ارائه خدمات میان موسسات طرفین و دسترسی به بازار یکدیگر را دشوار کرده‌اند. از میان برداشتن برخی از موانع و جای دادن آنها در یک سند بازرگانی، به آقای ترامپ اجازه خواهد داد بتواند ادعا کند به یکی از وعده‌های عمده انتخاباتی‌اش عمل کرده و این شعار را تکرار کند که: «به قول‌هایی که داده‌ام، عمل کرده‌ام.» 

روز جمعه، یک مقام ارشد دستگاه رهبری ترامپ، در یک مکالمه تلفنی با خبرنگاران گفت که مطمئنا «رشته نکات» حل نشده‌ای برای دستیابی به یک معامله بین طرفین وجود دارد. او افزود کاخ سفید آن را به مثابه «افزایش موانع، نه کاهش آنها» تلقی می‌کند، که به معنی آن است که در راه کالاها و خدمات ایالات متحده به هند موانعی وجود دارد.

این مقام افزود: «این که آیا یک پیمان بازرگانی میان طرفین اعلام شود، کلا به این بستگی دارد که آیا هندی‌ها آماده چنین چیزی هستند یا نه.» 

طبق معمول، آقای ترامپ امیدوار است دوستی شخصی‌اش با آقای مودی همان معامله‌ای را محقق کند، که نزدیکی‌اش با شی جین پینگ، رهبر چین، و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در برقراری توافق‌های بازرگانی برایش به ارمغان آورد.

آقای روسو گفت: «شما صحبت‌های ناراحت‌کننده رئیس جمهوری را در محضر نخست وزیر مودی نشنیده‌اید. می‌دانید، رئیس جمهوری ترامپ این کار را چند بار با هند در محافل دیگری هم کرده است، اما نه در محافل علنی. بنابراین، فکر می‌کنم این ملاقات به گونه‌ای طرح ریزی شده که از بروز یک برخورد ناخوشایند دیپلماتیک جلوگیری کند.»

به نظر می‌رسد آقای ترامپ پیش از مذاکرات، پشت درهای بسته روز سه‌شنبه با مودی، برای او پیامی‌ فرستاده باشد.

روز پنجشنبه، او در رویدادی دیگر در لاس وگاس گفت: «هفته آینده عازم هند هستم و می‌دانید، هند ۱.۵ میلیارد نفر جمعیت دارد و نخست وزیر، مورد دومین فرد در فیسبوک است. فکرش را بکنید، دومین فرد!»

سپس آقای ترامپ با غرور گفت:«می‌دانید فرد شماره یک کیست؟ باورتان می‌شود؟ ترامپ. شماره یک!»

© The Independent