کرونای قم و چرنوبیل مسکو

اولویت اساسی حزب الله، تحقق اهداف ایران است، نه حمایت از ملت لبنان

نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در لبنان، مسافری بود که از تهران به بیروت آمده بود. عکس از: ‏AFP‏

شیوه برخورد مسئولان لبنان با پرونده بانوی لبنانی مبتلا به ویروس کرونا که روز جمعه گذشته از تهران وارد فرودگاه بیروت شده بود و ارمغان تازه ای را از سرزمین مقدس قم به لبنان آورد، میزان اقتدار دولت جدید لبنان را که حسان دیاب، آن را نظام برخاسته از عمق اهداف اعتراضات مردمی می داند مشخص کرد. پس از انجام برخی آزمایش های مقدماتی، معلوم شد که خانم لبنانی یاد شده در شهر مقدس قم مبتلا به ویروس کرونا شده، سپس قم را به مقصد تهران ترک کرده و از آن جا با هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان که حدود 140 مسافر دیگر نیز سوار آن بودند از تهران به بیروت آماده است و گفته می شود مشاور وزیر بهداشت لبنان نیز در همین پرواز بوده است.

جالب است که این حادثه هولناک برای وزیر بهداشت لبنان، غیر مترقبه و یا نگران کننده نبود، زیرا وی به احتمال زیاد یکی از همان مسئولان وابسته به حزب الله است که به صورت مکرر به سرزمین بهشتی ایران سفر می کنند و این که در آن کشور چه اتفاقی می افتد و یا از آن جا چه سوغات با ارزشی با خود به کشور می آورند برای آن ها اهمیتی ندارد.

در واقع، ایران برای عناصر سازمان های وابسته به ولایت فقیه، حکم اتحاد جماهیر شوری در دوران استالین را دارد که پیروان مکتب کمونیسم، جز بهشت موعود و سعادت چیز دیگری را در آن نمی دیدند و حتی برخی از وفاداران نظام سوسیالیستی تا کنون نمی توانند به وقوع فاجعه چرنوبیل اعتراف کنند، بلکه تا هنوز آن  حادثه را به عنوان دسیسه ای از سوی مخالفان انقلاب در اوکراین تلقی می کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرونای ایران شباهت بسیاری به چرنوبیل مسکو دارد و حتی شخصی که در قم مبتلا به ویروس کرونا شده است، نمی تواند این واقعیت را باور کند، بانویی لبنانی مبتلا به ویروس کرونا هنگام انتقال از فرودگاه بیروت به بیمارستان توسط گروه ویژه بهداشت، نمی خواست به بیمارستان برود و پیوسته از طریق تلفن همراه به خانواده و دوستانش پیام می داد که من از سرزمین مقدسات و مقاومت آمدم و این افراد سعی دارند مرا به بیمارستان ببرند.

این بانوی آلوده به ویروس کرونا آن چنان تکیه بر نیروهای مقاومت داشت و مسئولان بهداشت را تهدید می کرد که گویی مسئولیت جبهه مقاومت تنها در عرصه دفاع از قدس محدود نمی شود بلکه از مبتلایان به کرونا نیز دفاع و حمایت می کند و اجازه نمی دهد توطئه گران، مبتلایان وابسته به جریان مقاومت را به بیمارستان انتقال دهند و قرنطینه کنند.

لازم به یاد آوری است که وزرای کشور و بهداشت لبنان، صبح همان روز و پیش از رسیدن هواپیمای ماهان به بیروت، در فرودگاه بیروت بودند و از مسافران تازه وارد، پرسش های بسیاری را در مورد احتمال آلودگی به ویروس کرونا مطرح می کردند اما تا هنگام رسیدن پرواز ماهان، هیچ واقعه مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا را نیافتند.

اما پس از تأکید ورود ویروس کرونا به لبنان، حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان که از شخصیت های وابسته به سازمان حزب الله است، در تلاش برای کاهش نگرانی ها نسبت به این بیماری مرگبار شده  و  از ابراز نظر در مورد این که چرا تهران به این هواپیمای آلوده به ویروس کرونا اجازه داده است تا به سمت لبنان پرواز کند، خودداری کرد. افزون بر آن، وزیر بهداشت، با طرح لغو پروازهای ایران مخالفت کرده و اظهار داشت که لغو پرواز میان دو کشور، یک مسئله ای سیاسی است و وزارت بهداشت نمی تواند در این مورد به تنهایی تصمیم بگیرد. سپس طرح لغو پرواز ها میان بیروت و تهران به کابینه ارائه شد اما حزب الله بلافاصله وارد عمل شد و با پیشنهاد لغو پروازها به تهران مخالفت کرد و به منظور پایان دادن به این موضوع، طرح دیگری را به کابینه پیشنهاد کرد که در چارچوب آن، ممنوعیت پرواز تنها شامل شهرهای آلوده به ویروس کرونا همچون شهر وهان چین می شود.

در واقع، سازمان حزب الله را نمی توان ملامت و سرزنش کرد، زیرا این سازمان در تمامی ابعاد وابسته به تهران است و حسن نصر الله، دبیر کل سازمان حزب الله، این مسئله را بارها تأکید کرده است که تمام امکانات مالی و نظامی این حزب از تهران تأمین می شود و البته در شرایط کنونی که لبنان در عمق بحران فرو افتاده است، اهمیت روابط حزب الله با تهران نسبت به هر زمان دیگری افزایش یافته است. افزون بر آن، تمام گروه های شبه نظامی وفادار به تهران همچون گروه های مستقر در عراق، یمن و بحرین که دفاتر مرکزی آن ها در بیروت است، از همین طریق کمک های ایران را دریافت می کنند. بنابر این، جای تعجب و شگفتی نیست که حزب الله به رغم آگاهی از خطر بیماری مرگبار کرونا، حاضر به پذیریش لغو پروازها میان بیروت و تهران نباشد.

حزب الله برای این که مسئله متوقف شدن پروازها به تهران بار دیگر مطرح نشود تلاش های بسیاری را انجام داده و در نتیجه، وزیر ارتباطات را وادار کرده است تا اعلامیه ای صادر کند مبنی بر این که همه رسانی در مورد بیماری کرونا بایستی تنها از طریق آژانس رسمی دولت صورت گیرد و این امر می تواند از افزایش نگرانی در لبنان بکاهد و در نتیجه، بحث لغو پروازها به ایران مطرح نشود.

شاید به توان گفت به همان میزان که بیماری مرگبار کرونا، نیاز به شفافیت و صراحت دارد، تا از گسترش آن  جلوگیری صورت گیرد، دولت جدید لبنان که به منظور حل بحران های سیاسی و اقتصادی تشکیل شده است، مستلزم صراحت و شفافیت است تا لبنان از این بیش، قربانی دسیسه های خارجی نشود.

البته عمق فاجعه در این است که حزب الله در هیچ شرایطی نمی تواند منافع لبنان را بر اهداف ایران در منطقه ترجیح دهد حتی اگر این امر، ملت لبنان را با خطر ابتلا به مرگبار ترین بیماری عصر رو به رو کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه