سفر ترامپ به هند؛ پاکیزه‌سازی شهر برای استقبال از رئیس‌جمهور  

گاوهای خیابان‌گرد معروف در هند به خارج از احمدآباد منتقل شدند

دونالد ترامپ بعد از ظهر در آغاز سفر رسمی دو روزه وارد احمد‌آباد در هند می‌شود و با چهره تمیز شده شهر مواجه خواهد شد. در این سفر ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا، ريیس‌جمهور این کشور را همراهی می‌کند. 

آماده‌سازی فشرده برای دیدار ترامپ، طی آخر هفته در احمد‌آباد انجام گرفت و مسیر ۲۲ کیلومتری فرودگاه تا استادیوم نوساز و بزرگترین ورزشگاه جهان برای کریکت، از هرگونه زباله پاکیزه شود. این عملیات همچنین شامل رنگ زدن و تعبیه موانع حفاظتی نیز می‌شود. 

مسئولان هندی، گاوهای ولگرد را با کامیون به خارج از شهر برده و رها کردند و ده‌ها هزار نیروی پلیس و امنیتی، برخی سوار بر شتر، در جاده‌ها گشت‌زنی می‌کنند. 

قرار است دونالد ترامپ و بانوی اول آمریکا با هواپیمای ایر-فورس-وان، هواپیمای مخصوص ریاست‌ جمهوری آمریکا حدود ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی در هند فرود آیند و از سوی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند استقبال شوند و پس از بازدید از نمایشگاه خیابانی که به نمایندگی از ۲۸ استان هند تعبیه شده، به استادیوم ۱۱۰ هزار نفری «موترا» بروند. 

با آن که پلاکاردهای عظیم در خیابان‌های منتهی به استادیوم دیدار ترامپ با مودی در ایالت زادگاه او را، دیدار «دو شخصیت فعال در یک رویداد مهم» توصیف کردند، اما همه شهروندان با هزینه‌ها و روش عملیات نظافت و آماده‌سازی برای آمدن ترامپ موافق نیستند. 

 

  تخمین زده می‌شود که حدود یک و نیم میلیون نفر از جمعیت هفت میلیونی احمدآباد در زاغه‌های غیررسمی یا در خیابان‌ها زندگی می‌کنند . کارگران روزمزد به ایندیپندنت گفتند که بارها و گاهی به شکل خشونت‌آمیز از سوی پلیس و برای پاکسازی خیابان‌ها قبل از ورود ترامپ، جابه‌جا شده‌اند. 

تولسی، یک پدربزرگ ۵۵ ساله و کارگر ساختمان است. او می‌گوید پلیس مسلح برای پاکسازی خیابان‌ها او و خانواده‌اش را با چوب تهدید کرده و به عقب راندند و کارکنان شهرداری پتو و لبا‌س‌های آنان را بردند. 

تولسی با بغض گفت:‌ «ما رای دادیم تا مودی وزیر استان شود (احمدآباد مرکز استان گجرات است) و دو بار به او رای دادیم تا نخست وزیر شود و حالا این طور از ما قدردانی می‌کند. من نمی‌توانم شغل عادی داشته باشم، دستمزد کار روزانه خوب نیست، و حالا مجبورم با بچه‌ها هر روز از یک جا به جای دیگر بروم. این دیدار به مشکلات ما اضافه کرده است.»

عروس تولسی، سانتوش نام دارد. او گفت جای جدیدشان آب ندارد و او و دخترانش برای رفتن به حمام، باید نیم کیلومتر پیاده بروند. او گفت:‌ «حرکت کردن زنان بویژه با داشتن بچه، خطرناک است. نگران بچه‌هایم هستم.»

 بنا به تخمین‌ها، مسئولان هندی حدود ۱۱ میلیون پوند خرج آماده‌سازی احمد‌آباد کرده‌اند. در حالی که رییس‌جمهور آمریکا تنها قرار است سه ساعت از سفر ۳۴ ساعته به هند را در این شهر بگذراند. پس از گردهمایی در استادیوم، ترامپ و بانوی اول به تماشای غروب در تاج محل می‌روند و سپس در روز سه‌شنبه در مذاکرات تجاری در دهلی شرکت می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 هزینه آماد‌ه‌سازی احمدآباد تقربیا برابر است با یک‌ونیم درصد از کل بودجه سالانه استان. 

تولسی گفت دیگر به مودی رای نمی‌دهد. او گفت:‌ «می‌توانستند این پول را جای بهتری خرج کنند، مثلا کمک به فقرا. با این پول می‌شد به مردم خیلی زیادی کمک کرد. اگر کسی نداند، فکر می‌کردم نخست‌وزیر ما، چای‌فروشی از گجرات، حتما این را می‌فهمد.» 

 بخشی از این پول صرف ساخت یک دیوار ۷۰۰ متری و با ارتفاع حدود دو متری در برخی مناطق شده است. ساکنین می‌گویند کارکرد این دیوار ایجاد مانع و جلوگیری از دیده شده برخی زاغه‌نشین‌ها در طول مسیر است. 

سردار سارانیا از پشت یکی از این دیوارها به خبرگزاری فرانسه گفت مودی «ما را پشت این دیوار قایم کرده. ما دیده نمی‌شویم. اینطوری ترامپ زندگی فلاکت‌بار ما را نمی‌بیند. دلیل ساختن این دیوار همین است.»

ساکنین به خبرگزاری رویترز گفتند، به شهروندان هند پیشنهاد شده تا در ازای دریافت ۲۰۰ روپیه (بیش از دو پوند)‌ در مسیر کاروان بازدیدکننده بایستند و از آن استقبال کنند. گزارش‌هایی نیز منتشر شده درباره این که مردم با اتوبوس از حومه به شهر منتقل شده‌اند تا در این مراسم شرکت کنند. ترامپ گفته است که پیش‌بینی می‌کند که حدود ۶ تا ۱۰ میلیون نفر از او استقبال کنند، هرچند مقامات هندی تخمین می‌زنند که غیر از میهمانان استادیوم، صد هزار نفر دیگر حضور یابند. 

سارانیا که زاغه‌نشین و پدر سه فرزند است گفت ترامپ «مهمان ماست و اگر او را ببینیم، به او خوشامد میگوییم. اما اولویت را باید به ما بدهند، دست‌کم نیازهای اولیه باید برآورده شود. هر روز از خواب بیدار می‌شوم و به این فکر می‌کنم که چطور باید شکم فرزندانم را سیر کنم.»

روز یکشنبه درباره دیدار رییس‌جمهور آمریکا و بانوی اول از آشرام احمدآباد، محل سکونت ۱۳ ساله ماهاتما گاندی و راه‌اندازی جنبش استقلال هند، شبهاتی وجود داشت. مسئولان گفتند این محل نیز مورد رسیدگی و پاکیزه‌سازی قرار گرفت تا در صورت لحاظ شدن در برنامه سفر، آماده باشد. 

مودی تابه‌حال چندین رهبر جهانی را به بازدید از احمدآباد دعوت کرده و همگی آنان از مجموعه اقامتگاه گاندی بازدید کرده‌اند. 

اما به گفته مایانک چاودا، از مسئولان ارشد پلیس و مامور بررسی استقبال خیابانی از رییس‌جمهور آمریکا، از نظر تمهیدات امنیتی بازدید ترامپ «بدون‌شک بزرگترین در تاریخ اخیر است. بسیار بزرگتر از دیدارهای شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین در سال ۲۰۱۴. 

چاودا به ایندیپندنت گفت «از این که احمدآباد برای گردهمایی استادیوم انتخابت شده «بسیار خوشحال است و احساس خوشبختی می‌کند.» او گفت این تلافی استقبال از مودی در سپتامبر گذشته در استادیومی در تگزاس است.

او هدف از ساخت دیوارها را «دلایل امنیتی» توصیف کرد و گفت این عملیات «یک پروژه به تاخیرافتاده» بود. او درباره توسل به زور در جابه‌جایی بی‌خانمان‌ها گفت:‌ «این خبر دروغ است. هیچکس به زود و توسط پلیس جابه‌جا نشده. هر کسی که جابه‌جا شده با رضایت خودش این کار را کرده است.»

پس از برنامه‌ریزی‌های باشکوه احمدآباد، دولت هند مذاکرات تجاری روز سه‌شنبه را بخش عمده دیدار رییس‌جمهور آمریکا می‌داند. دولت هند ابراز امیدواری کرده که این مذاکرات در بهبود همکاری استراتژیک و کاهش تعرفه‌های تجاری میان دو کشور، گشایش ایجاد کند. 

اما امید به یک قرارداد تجاری معنادار مبهم به نظر می‌ردس، بویژه پس از اظهارات هفته گذشته ترامپ که گفت «هند با ما رفتار خیلی خوبی ندارد. آنها سالهای سال است که در تجارت به ما فشار می‌آ‌ورند.» او همچنین افزود:‌«من واقعا نخست‌وزیر مودی را دوست دارم.»

یک مقام ارشد کاخ سفید روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت رابطه شخصی که طی هشت دیدار میان دو رهبر ایجاد شده، به معنای آن نیست که ترامپ از ذکر نگرانی‌های بین‌المللی فزاینده درباره اقدامات مستبدانه دولت ناسیونالیست هندوی مودی، خودداری خواهد کرد. 

مودی از زمان پیروزی دومش در ماه مه گذشته، تلاش‌هایی کرده تا کشمیر عمدتا مسلمان را از خودمختاری خارج کند، طرح‌هایی برای احداث معبدی هندو در محل یک مسجد قدیمی ارائه داده و قوانین شهروندی را به نحوی که مسلمانان را شامل نشود تغییر داده است. 

مایکل کاگلمن، معاون برنامه آسیای مرکز ویلسون در آمریکا، دیدار ترامپ از هند را «تفریحی مفید» برای مودی دانست، که این روزها سخت مشغول تظاهرات گسترده و پایدار از سوی مردم مخالف با این تغییرات است که در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. 

 مقام کاخ سفید گفت: «ترامپ این مسائل را مطرح خواهد کرد، بویژه مسئله آزادی مذهب را که در دولت او اهمیت بسیاری بالایی دارد.» او گفت‌: «گمان می‌کنم رییس‌جمهور در جلسات ملاقات با نخست‌وزیر مودی درباره این نکات صحبت خواهد کرد و به او خواهد گفت که جهان در حال نظاره هند برای پایبندی به سنت‌های دموکراتیک و احترام به اقلیت‌های مذهبی است.»

© The Independent