یکی از محبوب‌ترین سریال‌های جهان: «دوستان» پس از ۱۵ سال بازمی‌گردد

شش بازیگر اصلی برای تنها یک قسمت، هر یک ۲.۵ میلیون دلار دستمزد گرفته‌اند

شش بازیگر اصلی سریال فرندز که در قسمت ویژه بازگشت این سریال ایفای نقش می‌کنند-LEE CELANO / AFP

ایرانیانِ شوخ در برخورد با تلخ‌ترین وقایع هم از طنز استفاده می‌کنند و از ارجاعات فرهنگی مختلف. این بود که امروز کاربری در توییتر نوشته بود: «تو این وضع کرونا من دلم برای چندلر می‌سوزه. احتمالا مونیکا تا الان دهنشو سرویس کرده باشه.»

نکته جالب در این مورد، ارجاع به مجموعه‌ تلویزیونی آمریکایی‌ای است که بیش از ۱۵ سال است پایان یافته اما هنوز مردم در سراسر دنیا آن‌را تماشا می‌کنند و این کاربر ایرانی هم مطمئن است که خیلی از مخاطبانش آن‌را به یاد خواهند داشت. اشاره او به چندلر بینگ و مونیکا گلر، شخصیت‌های سریال تلویزیونی «دوستان» است که از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ از شبکه «ان بی سی» آمریکا پخش می‌شد و داستان زندگی عادی شش دوست را تعریف می‌کرد که در نیویورک زندگی می‌کنند. این سریال کمدی با همین چارچوب داستانی ساده موفق شد توجه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به خود جلب کند. مردم در سراسر جهان جذب داستان‌های ساده و روزمره شش جوان شدند که در طول این سریال، عاشق می‌شوند، ازدواج می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند، شهر عوض می‌کنند، شغل‌هاشان را از دست می‌دهند و سایر اتفاقات معمول زندگی مردم شهرنشین خیلی کشورها. 

حالا شبکه «اچ بی او» اعلام کرده است که همان شش دوست افسانه‌ای را در یک قسمت ویژه گرد هم آورده است. این شبکه قرار است از حدود دو ماه دیگر کانال پخش اینترنتی جدید خود به نام «اچ بی او مکس» را آغاز کند و این قسمت ویژه بازگشت «دوستان»، قرار است از جلوه‌هایی باشد که تماشاگران را جذب این کانال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر شش بازیگر به یاد ماندنی «دوستان» که در این سال‌ها شاید هرگز به اندازه آن مجموعه ندرخشیدند، در این قسمت جدید «اچ بی او» حضور خواهند داشت: جنیفر انیستون در نقش ریچل، کورتنکی کاکس در نقش مونیکا، لیزا کردو در نقش فیبی، مت له‌بلان در نقش جویی، متیو پری در نقش چندلر، و دیوید شویمر در نقش راس. به گزارش مجله «ورایتی»، هر یک از این شش نفر دستمزدی ۲.۵ میلیون دلاری برای بازی در همین یک قسمت دریافت کرده‌اند.

بمب خبری قسمت جدید «دوستان» را اولین بار متیو پری، یا همان چندلر، در اینستاگرام منفجر کرد. او عکسی از شش نفر را که به همان اوایل مجموعه در دهه ۱۹۹۰ باز می‌گشت منتشر کرد و نوشت «داره اتفاق می‌افته.» بعد از آن بود که بقیه بازیگران هم یک به یک شروع به تایید این خبر کردند. از چهار ماه پیش که جنیفر انیستون عکسی از هر شش بازیگر در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود، شایعه‌ها در این زمینه قوت گرفته بود. 

بلافاصله پس از پایان «دوستان» در سال ۲۰۰۴، سریالی در ادامه زندگی جویی تریبیبانی به نام «جویی» به میان آمد که دو سال ادامه یافت و منجر به نامزدی امی برای مت له‌بلان هم شد. اما محبوبیت «جویی» به اندازه «دوستان» نبود و بقیه پنج شخصیت اصلی «دوستان» در‌آن حضور نداشتند. این اولین بار است که شاهد بازگشت همگی آن‌ها هستیم، گیرم تنها برای یک قسمت.

«دوستان» پر سود

مجموعه «دوستان» در تمام سال‌های پخش خود پربیننده بود، اما از قسمت هشتم به بعد بود که به پربیننده‌ترین مجموعه زمان خود بدل شد. آخرین قسمت سریال در سال ۲۰۰۴ بیش از ۵۲.۵ میلیون بیننده داشت و در نتیجه، پربیننده‌ترین قسمت سریال‌های تلویزیونی آمریکا در دهه ۲۰۰۰ شد. 

اما اوج محبوبیت «دوستان» در سال‌های پس از تمام شدنش بوده است. این مجموعه همیشه از شبکه‌های تلویزیونی مختلف پخش می‌شود، دی وی دی‌هایش در سراسر جهان خرید و فروش می‌شوند، و به انواع و اقسام مختلف توسط نسل‌های بعدی کشف می‌شود. خود من اولین بار «دوستان» را یکی دو سال پس از تمام شدن آن با نسخه‌های «دی وی دی» که در مالزی به دست می‌آمد، تماشا می‌کردم و جزو ایرانیان بسیاری بودم که از طریق آن با فرهنگ آمریکایی و اصطلاحات خودمانی زبان انگلیسی آشنا شدم. در سال‌های زیادی که از آن دوران گذشته، هنوز خیلی مواقع هنگام پرواز ترجیح می‌دهم به جای دیدن فیلم‌های جدید، قسمت‌های قدیمی «دوستان» را ببینم با آن خیلی از دیالوگ‌ها را هم حفظ شده‌ام و به خاطر دارم؛‌ تجربه‌ای که میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان نیز دارند.

مشتریان پر و پا قرصی مثل ما باعث شده‌اند که این سریال تا کنون پنج میلیارد دلار درآمد داشته باشد. مجموعه نت‌فلیکس با خرید کل این مجموعه، بینندگان جدید بسیاری برای آن، و مشترکان تازه‌ای برای خود دست و پا کرد. در سال ۲۰۱۸ «دوستان» دومین مجموعه پربیننده نت‌فلیکس در آمریکا و اولین در بریتانیا بود. این سریال در سال ۲۰۱۸ (آخرین سال حضور در نت‌فلیکس) ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشت. 

موفقیت بسیار «دوستان» در نتفلیکس، باعث شد که شبکه «اچ بی او» حق پخش آن‌را بخرد تا وقتی «اچ بی او مکس» به بازار می‌اید، جاذبه‌ای برای مخاطبان معتاد به این سریال داشته باشد. «اچ بی او» بخشی از امپراتوری رسانه‌ای برادران وارنر است که از ابتدا تهیه‌کننده این سریال بوده است، اما برای دریافت حق پخش آن از نتفلیکس می‌بایست ۴۲۵ میلیون دلار پرداخت می‌کرد.

از زمانی که «دوستان» از نت‌فلیکس برداشته شده است، فروش نسخه‌های فیزیکی و دیجیتالی آن توسط وارنر چندین برابر شده است. 

کانال پخش اینترنتی «اچ بی او مکس» قرار است برای مشتریان آمریکایی حدود ماهی ۱۵ دلار هزینه داشته باشد که نسبت به سه رقیب اصلی آن، یعنی نت‌فلیکس، آمازون پرایم و دیزنی پلاس، گران‌‌تر است. این شبکه، بخشی از بازار شلوغ پخش برنامه‌های اینترنتی است که شامل شبکه‌های دیگری همچون «اپل تی وی» (که یکی از اولین سریال‌هایش «مورنینگ شو» با بازی جنیفر انیستون بود) و «پیکاک» (متعلق به شبکه ان بی سی که هنوز آغاز به کار نکرده) هم می‌شود.

«اچ بی او مکس» قرار است در ماه مه آغاز به کار کند ولی روز دقیقش هنوز مشخص نشده است. این شبکه علاوه بر قسمت جدید «دوستان»، تمام ۱۰ فصل این مجموعه را که شامل ۲۳۶ قسمت می‌شود، ارائه خواهد کرد. از دیگر جلوه‌های این کانال جدید، سریالی تلوزیونی بر مبنای فیلم «انگل» کره جنوبی خواهد بود که هم جایزه بهترین فیلم و کارگردان اسکار را گرفت و هم نخل طلای جشنواره کن را. 

«دوستان» در ۱۰ سالی که پخش می‌شد، نامزد ۶۲ جایزه امی شد و در سال ۲۰۰۲ بالاخره در فصل هشتم، جایزه بهترین سریال کمدی سال را برد. در نظرسنجی‌ها راجع به بهترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ، این مجموعه تقریبا همیشه جزو ۱۰ یا ۲۰ سریال اول قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۳ که اتحادیه نویسندگان آمریکا فهرستی از بهترین فیلمنامه‌نویسی در تاریخ سریال‌های تلویزیونی منتشر کرد، این مجموعه در جایگاه بیست و چهارم قرار گرفت. 

طرفداران «دوستان» طبیعتا با شادی و سرور به استقبال این خبر رفته‌اند. بعضی‌ها حتی از این گفته‌اند که شاید ۲۰۲۰ سال بدی نباشد. اما بعضی‌ها هم نگاه منفی داشته‌اند. از جمله یک کاربر ایرانی، که با اشاره به دستمزد بالای بازیگران قسمت جدید، نوشته بود: «بیاین یه پولی جمع کنیم که دیگه هیچ‌وقت این ۶ نفر رو کنار هم نبینیم.»

بیشتر از فیلم