کرونا در ایران؛ افزایش شمار قربانیان و مبتلایان

شورای عالی امنیت ملی اختیار تعطیلی شهرها را به وزارت بهداشت واگذار کرد

علی‌رضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، می‌گوید سه‌نفر دیگر به شمار کشته‌شدگان بر اثر ویروس کرونا افزوده شده است. به گفته وی ۱۵ نفر دیگر نیز به تعداد مبتلایان به این ویروس در ایران اضافه شده است که با این حساب  تاکنون ابتلای ۴۳ نفر به این ویروس در کشور تایید شده است.

با توجه به این آمار تا این لحظه هشت نفر در ایران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. 

از بین سه نفر جدیدی که مرگ آنها بر اثر ابتلا به کرونا تایید شده یک نفر در تنکابن و یک تن در اراک بوده‌اند و محل نفر سوم نیز هنوز از  سوی مقامات اعلام نشده است.

عباس موسوی، رئيس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، امروز یک‌شنبه گفت که «یک مسافر اهل تهران در یکی از بیمارستان‌های شهرستان تنکابن جان باخته است».

به گفته استاندار استان مرکزی نیز فرد فوت شده در اراک دارای مشکل قلبی بوده است.  

سعید نمکی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته بود که  علت فوت یکی‌از افراد در شهر قم، مراوده یک بازرگان قمی با چینی‌ها بوده است. به گفته وزیر بهداشت این بازرگان اهل قم به چین سفر داشته است. 

این در حالی‌ست که وزیر بهداشت تاکید کرده که پروازهای مستقیم به چین از هفتم بهمن‌ماه امسال قطع شده ولی طبق ادعای وزیر بهداشت این بازرگان قمی پرواز غیرمستقیم به چین داشته است و اماراتی‌ها و ترکیه‌ای‌ها مقصرند که مسافران پروازها به چین را کنترل نکردند.

پیش از این مرگ پنج نفر در شهرهای قم و اراک تایید شده بود.

به گفته مقامات ایرانی هفت نفر در قم، چهار نفر در تهران، دو نفر در گیلان، یک نفر در استان مرکزی و یک نفر در تنکابن مبتلایان به ویروس کرونا هستند که  گرفتاری این شهروندان به بیماری تایید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، هم‌چنین با اشاره به اینکه شیوع بیماری در شهر قم از هرجای دیگر ایران بیشتر بوده است گفت: «توزیع ماسک رایگان در این شهر شروع می‌شود.»

به گفته او علاوه بر ماسک، مایع ضدعفونی و بروشورهای آموزشی در قالب یک بسته آماده شده و به «همه خانواده‌های» ساکن قم داده  خواهد شد.

سعید نمکی درباره علت بالا بودن آمار فوت ناشی از ابتلا به کرونا در ایران نسبت به سایر کشورها گفته است «این موضوع به شفافیت سیستم اطلاع‌رسانی ما باز می‌گردد» و نباید برداشت شود که یک «کشور عقب‌افتاده» هستیم.

از سوی دیگر ابراهیم امینی، نایب رئيس شورای شهر تهران، خبر داده که هفت نفر از اعضای این شورا در قرنطینه هستند.

به گفته آقای امینی، این افراد با شهردار منطقه ۱۳ که ابتلای او به ویروس کرونا تایید شده، «ارتباط کاری» داشته‌‌اند و علت قرنطینه این افراد  رعایت حال دیگران است.

شورای عالی امنیت ملی نیز درباره شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران تشکیل جلسه داده است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که «در این جلسه به وزارت بهداشت اختیار ویژه داده شده تا در صورت لزوم اقدام به تعطیلی شهرها بکند».

از سوی دیگر خبر می‌رسد که «اردوهای راهیان نور»، به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو شده است. این اردوها برای بازدید از مناطق جنگی ایران و عراق از چند سال پیش برپا شده بود. 

در پی شیوع گسترده این بیماری در ایران کشورهای ترکمنستان و پاکستان نیز مرزهای خود با ایران را بسته‌اند. 

بیشتر از