کرونا در ایران؛ با تعطیلی حرم مردم «بی‌پناه» می‌شوند

نماینده رهبر ایران می‌گوید دشمن به دنبال انتقام گرفتن از قم است

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، صبح امروز از ابتلای ۱۰ نفر دیگر به ویروس کرونا خبر داد - Nazanin Tabatabaee via REUTERS 

محمد سعیدی، نماینده علی خامنه‌‌ای در استان قم و تولیت حضرت معصومه، درباره احتمال قرنطینه شهر قم یا تعطیلی موقت اماکن زیارتی گفته است: «دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.»

این در حالی است که وزارت بهداشت ایران از روز پنج‌شنبه خواستار ایجاد محدودیت در شهر قم به عنوان کانون سرایت ویروس کرونا شده بود.

علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور نماینده علی خامنه‌ای در شهر قم، نیز موضوع «تعطیلی موقت» حرم حضرت معصومه را غیرضروری خوانده و گفته است: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مذهبی گفته که تعطیلی حرم سبب «بی‌پناهی» مردم می‌شود و شورای امنیت ملی باید در مورد آن تصمیم بگیرد: «تعطیل کردن حرم اگر لازم باشد باید در شورای تامین استان، یا شورای امنیت ملی باید تصمیم گیری شود، چون هم حرم امام رضا(ع) هست و هم حرم حضرت شاهچراغ و حرم حضرت عبدالعظیم و امامزادگان هم هستند و ممکن است این کار جو منفی ایجاد کند و مردم را بدتر بی‌پناه کند. این تصمیمات را باید نظام بگیرد، همه به یک تصمیم برسند و مثلا حرم را ببندند یا محدود کنند.»

پس از آنکه وزارت بهداشت ایران کانون سرایت ویروس کرونا را شهر قم اعلام کرد، موضوع قرنطینه این شهر و یا تعطیلی اماکن زیارتی نیز مطرح شد.

وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه از استانداری قم خواسته بود تا مجموعه‌ای از اقدامات برای کنترل ویروس کرونا در شهر قم اجرایی کند. استانداری قم نیز صرفا به ایجاد موانعی در یک‌ متری ضریح حرم و ضدعفونی بخش‌هایی از ساختمان اکتفا کرد. این موضوع با واکنش روابط عمومی وزارت بهداشت مواجه شد. کیانوش جهانپور در صفحه توییتر خود با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان اجرایی نوشت: «این به اصطلاح تمهیدات! در حرم، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه شهر قم و مسجد جمکران، کمکی به محدودیت انتشار و قطع زنجیره انتقال نخواهد کرد و ساده‌انگاری‌ست. از محدودیت موقت رفت و آمد به حرم و جمکران و تعویق تجمعات و همایش‌ها گریزی نیست.»

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، صبح امروز از ابتلای ۱۰ نفر دیگر به ویروس کرونا خبر داد و افزود از این تعداد یک نفر جان خود را از دست داده است.

به گفته جهانپور از این جمع، هشت نفر در قم هستند و دو نفر تهران بستری شده‌اند.

به این ترتیب مجموع تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون به ۲۸ نفر رسیده که از این تعداد ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته جهانپور طبق سابقه و شرح حال مبتلایان به ویروس کرونا، اغلب آنها یا ساکن شهر قم هستند و یا ظرف روزها و هفته‌های گذشته به قم سفر کرده بودند.

بیشتر از