سندرز خطاب به پوتین: در انتخابات آمریکا دخالت نکنید

سندرز، پوتین را یک «جانی مستبد» نامید که می‌کوشد دموکراسی را از بین ببرد

مقامهای اطلاعاتی به کنگره گزارش داده‌اند که مسکو درصدد است تا به انتخاب دوباره ترامپ کمک کند-  REUTERS/Mike Blake

طبق گزارش‌ها، مقامات آمریکایی به برنی سندرز، نامزد پیشتاز دمکرات‌ها برای ریاست جمهوری آمریکا، گفته‌اند که روسیه در صدد کمک به کارزار انتخاباتی او است.

واشنگتن‌پست از افراد مطلع نقل کرده است که مقامات، به این نامزد سوسیالیست دمکرات‌ها گفته‌اند که روسیه با هدف گرفتن کارزار انتخاباتی وی، می‌کوشد در انتخابات آمریکا دخالت کند.

آقای سندرز بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را یک «جانی مستبد» نامید.

او گفت: «برخلاف دونالد ترامپ، من ولادیمیر پوتین را یک دوست خوب نمی‌دانم. او یک جانی مستبد است که تلاش می‌کند دموکراسی را از بین ببرد و مخالفانش را در روسیه در هم بکوبد.»

«بگذارید واضح بگویم، روس‌ها می‌کوشند با ایجاد تفرقه در بین ما دمکراسی آمریکایی را تضعیف کنند، و بر خلاف رئیس‌‌جمهوری فعلی، من با قاطعیت در مقابل اقدامات آنها و هر قدرت خارجی دیگری که بخواهد در انتخابات ما دخالت کند، می‌ایستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بیانیه‌ای که برای واشنگتن پست فرستاده است، می‌گوید: «بی‌پرده بگویم، این که پوتین می‌خواهد چه کسی رئیس‌ جمهوری (آمریکا) باشد، برای من هیچ اهمیتی ندارد. پیام من برای پوتین واضح است: در انتخابات آمریکا دخالت نکنید. اگر من رئیس‌جمهوری شوم، آنچه لازم است انجام خواهم داد تا مطمئن شوم که چنین کاری نمی‌کنید.»

این ادعاها یک روز پس از فاش شدن این موضوع مطرح می‌شود که مقامات اطلاعاتی به کنگره گزارش داده‌اند که مسکو طی اقدامات جدیدی، می‌کوشد تا به انتخاب دوباره ترامپ کمک کند. ظاهرا این امر، باعث خشم رئیس‌جمهوری آمریکا شده است، زیرا نگران است که رقبای سیاسی‌اش از این گزارش علیه او استفاده کنند.

ترامپ بارها ادعای نهادهای اطلاعاتی دولت خود مبنی بر تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ به نفع وی را رد کرده است. در سال ۲۰۱۸ در جریان یک کنفرانس خبری در هلسینکی که ترامپ و پوتین در آن حضور داشتند، ترامپ حتی گفت که به سخنان پوتین که هرگونه دخالتی را انکار می‌کند، بیش از گزارش‌های مقامات دولت خود باور دارد.

برخی از مفسران چنین استدلال می‌كنند كه هدف واقعی مسكو ایجاد تفرقه و تضعیف دموكراسی است، نه حمایت از یک نامزد مشخص.

در سال ۲۰۱۸، بازرسان فدرال ۱۳ شخص روس را به راه انداختن کارزار پنهانی در رسانه‌های اجتماعی متهم کردند، و دادستان‌ها اعلام کردند که هدف این کارزار، ایجاد تفرقه در بین افکار عمومی در مورد موضوعات اجتماعی بحث‌برانگیز، حمایت از سندرز و ترامپ که در آن زمان نامزد ریاست‌ جمهوری بود، و در عین حال بدنام کردن هیلاری کلینتون، نامزد نهایی دمکرات‌ها، بوده است.

طبق متن کيفرخواست، گردانندگان این کارزار پنهانی، موضوعات مشخصی را برای بحث در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند و به آنها دستور داده شده بود که «از هر فرصتی برای انتقاد از هیلاری و بقیه (جز سندرز و ترامپ - که ما از آنها حمایت می‌کنیم) استفاده کنید».

روز جمعه، ترامپ در یک گردهمایی در لاس وگاس به خبرنگاران گفت: «شنیده‌ام دمکرات‌ها تلاش می‌کنند شایعه راه بیندازند که پوتین می‌خواهد از انتخاب من مطمئن شود.»

«گوش کنید، آیا او نمی‌خواهد بداند که از بین دمکرات‌ها کدام نامزد انتخاب خواهد شد؟ مثلا، آیا ترجیح نمی‌دهد که برنی برنده شود؟»

سپس، رئیس جمهوری اظهار داشت که آقای سندرز و همسرش جین در سال ۱۹۸۸ ماه عسل خود را در اتحاد جماهیر شوروی گذرانده بودند.

این گزارش با همکاری آسوشییتد‌پرس تهیه شده است.

© The Independent