نگرانی سازمان جهانی بهداشت از شیوع کرونا در ایران

خبرهای ضد‌و‌نقیضی از ابتلا شهردار منطقه ۱۳ تهران به ویروس کرونا به گوش می‌رسد

ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا- عکس از ایرنا

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه دوم اسفند، شیوع ویروس کرونا در ایران را «بسیار نگران کننده» توصیف کرد.

تدروس ادهانون، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که این سازمان از طریق مقام‌های مسئول در ایران در حال دریافت اطلاعات در مورد بیماران مبتلا به کرونا است، اما اضافه کرد « باید تماس خود را با ایران افزایش دهیم.»

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد: «موارد ابتلا به این ویروس که در سایر نقاط جهان شناسایی شده هر چند اندک است ولی از آنجا که با ووهان و چین ارتباط ندارند، بسیار نگران‌کننده است. آقای ادهانون که در یک کنفرانس خبری در دفتر مرکزی این سازمان در ژنو سخن می‌گفت «این موارد پراکنده و موردی» را باعث ایجاد نگرانی شدید دانست.

در همین ارتباط مینو محرز عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت روز گذشته منشا این بیماری در شهر قم  را کارگران چینی که در این شهر کار می‌کنند و به چین تردد دارند، دانست و گفت «اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلا چند نفر در قم که با چینی‌ها ارتباط نداشته‌اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته‌اند.»

مقام‌های وزارت بهداشت ایران تایید کرده‌اند که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۱۸ نفر رسیده و ۴  نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت مرگ چهار نفر ظرف ۴۸ ساعت در ایران را بسیار نگران‌کننده خوانده است.

او هشدار داد که ممکن است این بیماری به همه جا گسترش پیدا کند.

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران در تشریح آخرین وضعیت مبتلایان به ویروس کرونا در ایران گفت از ۲۸۵ مورد مشکوک به ویروس کرونا نمونه برداری شده و ۱۸ مورد مثبت گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمکی در گفتگو با شبکه خبر، میزان کشندگی ویروس کرونا را کمتر از ویروس آنفولانزای H1N1  و ویروس سارس دانست. وی در عین حال به قدرت سرایت بالای ویروس کرونا اشاره کرد.

وزیر بهداشت برای جلوگیری از شیوع این بیماری که گفته می‌شود قدرت سرایت بالایی دارد به مردم توصیه کرد «در این روزها از برگزاری بعضی نشست‌ها پرهیز کنند.» این در حالی است که تا روز گذشته و برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، مردم به حضور حداکثری در مراکز رای‌گیری تشویق می‌شدند.

سعید نمکی با اشاره به فقدان دارو و راه درمانی قطعی برای کرونا، از مردم خواست تا رعایت موارد پیشگیرانه را جدی بگیرند.

وزیر بهداشت ایران با اشاره به کمبود ماسک در کشور گفت: «عده ای سودجو ماسک‌هایی که زیر هزار تومان قیمت دارد با ارقام چندهزار تومان می‌فروشند.»

وی اضافه کرد، «در روز‌های آینده آن قدر ماسک به بازار رایگان تزریق می‌کنیم تا سوداگران ماسک‌ها را با قیمت پایین به مردم عرضه کنند.»

وزیر بهداشت همچنین گفت ما به مردم گفته بودیم به محض مشاهده اولین مورد مثبت، اطلاع رسانی می‌کنیم.

این در حالی است که در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر پنهان‌کاری وزارت بهداشت در مورد شیوع این بیماری منتشر شده است. برخی دلیل این پنهان کاری را نگرانی دولت از عدم حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس یازدهم که روز جمعه دوم اسفند برگزار شد، دانستند.

محمود صادقی نماینده تهران نیز این پنهان‌کاری را شبیه به پنهانکاری در مورد شلیک پدافند سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراین و اعلام آمار جان‌باختگان حوادث آبان ماه دانست.

در همین حال روز شنبه سوم اسفند، باشگاه خبرنگاران جوان در توییتی از ابتلا مرتضی رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ تهران به ویروس کرونا خبر داد.

اما خبرگزاری فارس ازقول مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۳، نقل کرد که این خبر «صحت ندارد».

بیشتر از