شیوع سریع کرونا در ایران؛ ۱۸ نفر مبتلا، چهار نفر فوت و ۷۳۵ نفر مشکوک

وزارت بهداشت: ویروس کرونا به استان‌های تهران و گیلان هم رسید

وزارت بهداشت ایران از اقدامات انجام‌شده در اماکن زیارتی انتقاد کرده است- عکس: شبکه‌های احتماعی

با اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، ابتلای ۱۳ نفر دیگر به ویروس کرونا تایید شد.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در صفحه توییتر خود  نوشته که ابتلای ۱۳ نفر دیگر از جمله هفت نفر در قم، چهارنفر در تهران و دو نفر در گیلان تایید شده است. او همچنین از مرگ دو نفر دیگر در اثر این بیماری خبر داده است.

پیش‌تر ابتلای ‍پنج نفر به این ویروس در قم و اراک تایید شده بود که ابتلای دو نفر از آن‌ها پس از فوتشان تایید شد.

این مقام وزارت بهداشت، کانون انتقال این ویروس را شهر قم اعلام کرده است و گفته که مبتلایان جدید هم کماکان یا اهل قم بوده‌اند و یا در روزها و هفته‌های گذشته به این شهر سفر کرده‌اند.

همچنین خبرگزاری ایسنا به نقل از وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که در روزهای گذشته ۷۳۵ نفر در ایران با علائم مشکوک بستری شده‌اند. هنوز مشخص نیست که این افراد به آنفولانزای معمولی مبتلا هستند و یا اینکه آن‌ها نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

با رشد سریع آمار مبتلایان به این ویروس، ایران پس از چین با گسترده‌ترین نرخ ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو شده است.

روابط عمومی وزارت بهداشت خبر داده است که محموله‌ای شامل کیت‌های اختصاصی شناسایی ویروس کرونا از دوبی به تهران رسیده است. این کیت‌ها را سازمان بهداشت جهانی در اختیار ایران قرار داده است. 

در تحولی دیگر، استانداری قم و تولیت اماکن زیارتی در شهر قم با ایجاد موانعی در کنار ضریح این اماکن، تمهیداتی حداقلی برای جلوگیری از گسترش این ویروس اجرایی کرده‌اند.

این موضوع با انتقاد وزارت بهداشت ایران مواجه شده است.

روز گذشته وزارت بهداشت از وزارت کشور و استانداری قم خواسته بود تا محدودیت و ممنوعیت تردد و حضور در اماکن زیارتی و پررفت‌وآمد شهر قم را اعمال کنند. گویا این موضوع مورد قبول مراجع مذهبی و مدیران اجرایی در این شهر قرار نگرفته است.

صبح امروز مقامات بهداشتی کانادا نیز از ابتلای یک افرد که به‌تازگی از ایران به کانادا سفر کرده است خبر داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات بریتیش کلمبیا اعلام کرده‌اند که ششمین مورد ابتلا به ویروس کرونا یک زن حدود ۳۰ ساله است که هفته گذشته پس از سفر به ایران به کانادا بازگشته بود. به این ترتیب در همان زمانی که مقامات تهران خبرهای مربوط به شیوع کرونا در ایران را «شایعه» و «جنگ روانی» توصیف می‌کردند، این زن و شمار دیگری از افراد (که همچنان تعداد آنها مشخص نیست) در ایران به این ویروس آلوده شده بودند. اعلام رسمی ورود کرونا به ایران در روز چهارشنبه همزمان با خبر جان باختن دو شهروند در قم بر اثر ابتلا به این ویروس، نشانه دیگری حاکی از آن است که این افراد روزها قبل به کرونا مبتلا شده بودند.

به گزارش سی‌بی‌سی کانادا، این زن در این مدت با دیگران در ارتباط بوده و هم اکنون اعضای خانواده او در قرنطینه به سر می‌برند.

با اعلام این اخبار به نظر می‌رسد شیوع این ویروس در ایران، گسترده‌تر از آن‌چیزی است که تاکنون از سوی منابع رسمی در ایران اعلام شده است.

قم قرنطینه نمی‌شود!

از روز چهارشنبه و با انتشار خبر ابتلای دو نفر در قم به ویروس کرونا، موضوع قرنطینه این شهر در رسانه‌ها نیز مطرح شد. انتشار فیلم‌ و عکس‌هایی از اعزام یگان‌های ضد‌شورش از تهران به قم این گمانه را بیش از پیش تقویت کرد.

احتمال قرنطینه این شهر بلافاصله از سوی وزارت بهداشت رد شد و  محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که قم قرنطینه نخواهد شد. 

در دو روز گذشته وزارت بهداشت ایران تلاش کرد تا مانع از گسترش جغرافیایی شیوع این ویروس به دیگر نقاط ایران شود که اکنون مشخص شده که این وزارتخانه ناکام بوده‌ است. مقامات این وزارتخانه علاوه بر توصیه‌های بهداشتی از شهروندان خواسته بودند که حتی‌الامکان در اماکن شلوغ و پرتردد حضور نیابند. 

وجود حوزه‌های علمیه و مراکز زیارتی در شهر قم و بالا بودن درصد اختلاط جمعیتی سبب ایجاد ریسک بالاتر برای انتقال سریع‌ ویروس کرونا به دیگر نقاط ایران شده است.

انتخابات بدون کرونا

از صبح امروز انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران نیز در جریان است. صداوسیمای جمهوری اسلامی از نخستین ساعات آغاز رای‌گیری صرفا به انتشار اخبار در مورد این رویداد پرداخته و اطلاع‌رسانی در مورد کرونا را به حالت تعلیق درآورده است.

شبکه خبر جمهوری اسلامی چندین گزارش نیز از مشارکت مردم قم در انتخابات پخش کرد و بدون اشاره به اینکه این شهر از سوی وزارت بهداشت به عنوان کانون انتشار کرونا در ایران اعلام شده است به «شور و حال وصف‌نشدنی مردم» برای شرکت در انتخابات پرداخت.

بیشتر از