به گفته یکی از رهبران مذهبی هند زنان در دوران عادت ماهانه نباید آشپزی کنند

سخنان این رهبر مذهبی به شکل گسترده‌ای بین مردم پخش شده است

 تعصب علیه زنان در دوران عادت ماهانه در هند رواج دارد-ROB ELLIOTT / AFP

یک رهبر مذهبی هندی گفته است، زنانی که در دوران عادت ماهانه خود آشپزی می‌کنند، در زندگی بعدی‌شان، سگ متولد می‌شوند. سخنان این رهبر مذهبی به شکل گسترده ای بین مردم پخش شده است. 

کروشناسواروپ داسجی، عضوی از فرقه هندوی سوامینارایان در استان گجرات است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، نیز اهل همین استان است. 

کروشناسواروپ داسجی، علاوه بر اظهاراتش درباره زنان، همچنین گفت مردانی که غذای تهیه شده توسط زنان در دوران عادت ماهانه را بخورند، در زندگی بعدی گوساله نر متولد خواهند شد. او گفت:‌ «اگر عقاید مرا نمی‌پسندید اهمیتی ندارد، اما این‌ها در کتاب‌های ما نوشته شده است.»

 تعصب علیه زنان در دوران عادت ماهانه، در میان هندوهای محافظه‌کار امر شایعی است. این مسئله در سال ۲۰۱۸ و زمانی مطرح شد که دیوان عالی کشور گفت، منع ورود زنان به معابد در دوران عادت ماهانه، توهینی مغایر با قانون اساسی علیه آزادی مذهبی است. 

به گفته پرس‌تراست در هند، کروشناسواروپ داسجی، یک «سوامی» (آموزگار مذهبی) و مرتبط با معبد سوامینارایان است، سازمانی که یک کالج دخترانه را در شهر بوج اداره می‌کند. در این کالج به بیش از ۶۰ دانش‌آموز دستور داده شد که لباس زیرشان را درآورند تا مسئولان اطمینان یابند که در دوران عادت ماهانه نیستند. 

این رفتار با دختران دانش‌آموز در تاریخ ۱۱ فوریه رخ داد و به نظر می‌رسد که سخنان اخیر این رهبر مذهبی، در دفاع از مسئولان کالج است. این رفتار، اعتراض عمومی و بازداشت سه تن از کارکنان موسسه دختران شری‌ساهاجاناند را در پی داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات نشان می‌دهد که مسئولان، دخترانی را که در دوران عادت ماهانه‌شان بودند، مجبور می‌کردند هنگام خوردن غذا، از همکلاس‌هاشان جدا شوند و بررسی بدنی دختران وقتی انجام شد که شک کردند که دختران، مقررات مربوطه را زیر پا می‌گذارند.

 کروشناسواروپ داسجی، زنان را به «بی‌خیالی» درباره عادت ماهانه خود متهم کرد و گفت، این مثل «مراسم اقرار به گناه است.» و به عنوان راه‌حلی برای عادت ماهانه، پیشنهاد کرد که مردها باید آشپزی یاد بگیرند و گفت «آشپزی یاد بگیرید... کمک‌تان می‌کند.»

سخنان این رهبر مذهبی به شکل مرتب در کانال یوتیوب معبد سوامینارایان در اینترنت قرار می‌گیرد. هرچند، معلوم نیست که این سخنان بحث‌برانگیز کی و کجا ایراد شده است. طبق محتویات وبسایت این سازمان، کروشناسواروپ داسجی از سال ۱۹۹۵ مرشد این معبد بوده است. 

فرقه سوامینارایان هندو در قرن ۱۹ بنیان نهاده شد و در احمدآباد، پایتخت گجرات مستقر است. تا سال ۲۰۰۱ تخمین زده می‌شد که این فرقه در هند پنج میلیون نفر پیرو دارد و گفته می‌شود که این رقم امروز افزایش یافته است. 

© The Independent

بیشتر از زندگی