عامل حمله در سفره‌خانه‌های آلمان گرایش راست افراطی داشته است

موج مهاجران به آلمان و کاهش رشد اقتصادی حمایت از گروه‌های افراط‌گرا را افزایش داده است

دسته‌های گل در محل تیراندازی در هانائو-Odd ANDERSEN / AFP

نامه اعتراف برجای مانده از یک فرد مسلح مظنون به قتل حداقل ۹ نفر در دو سفره‌خانه در شهری در آلمان، نشان می‌دهد که او دیدگاه‌های سیاسی راست افراطی داشته است.

در این حمله که اواخر روز چهارشنبه در شهر هانائو در نزدیکی فرانکفورت در ایالت غربی هسه روی داد، فرد مظنون، در پایان به زندگی خود نیز خاتمه داد.

روزنامه آلمانی «بلید» گزارش داد که مظنون، یک نامه اعتراف همراه با یک ویدیو بر جای گذاشته است که در آن، مسئولیت حمله را برعهده گرفته است.

پیرت بویت، وزیر امور داخله ایالت هسه، گفت، پلیس اتومبیلی را که برای ترک یکی از صحنه‌های تیراندازی از آن استفاده شده بود، تا آدرس محل زندگی مالک آن تعقیب کرد، و در آنجا با جسد یک مرد آلمانی ۴۳ ساله و مادر ۷۲ ساله‌اش مواجه شد.

مقامات می‌گویند، شماری از قربانیان، مهاجر و اهل ترکیه بوده‌اند. دادستان‌های دولت فدرال می‌گویند، با توجه به وجود نشانه‌هایی از انگیزه‌های افراطی در این حمله، مسئولیت پرونده را برعهده گرفته‌اند.

سفیر ترکیه در آلمان گفت: «پنج نفر از این کشته‌ها شهروندان ترکیه بودند.»

ابراهیم کالین، مشاور ویژه  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در توییتی نوشت: «ما انتظار داریم که مقامات آلمانی نهایت تلاش‌شان را برای روشن کردن این پرونده به کار بگیرند. نژادپرستی یک سرطان جمعی است.»

مجله آلمانی «فوکوس» با استناد به منابع امنیتی، عنوان کرد که بسیاری از قربانیان مهاجربوده‌اند.

فضای سیاسی آلمان در سال‌های اخیر قطبی شده است، و ورود موجی از پناهندگان و کاهش رشد اقتصادی، باعث افزایش حمایت از گروه‌های افراطگرا در هر دو سر طیف شده است.

در ماه اکتبر، یک فرد مسلح یهودی‌ستیز در روز «یوم کیپور»، مقدس‌ترین روز سال برای یهودیان، جلو یک کنیسه آلمانی تیراندازی کرد و در حالی که تصاویر زنده از حمله خود منتشر می‌کرد، دو نفر را به قتل رساند.

مقامات، فعالیت برخی گروه‌های راست افراطی را که خشونت ترویج می‌کنند، ممنوع کرده‌اند. در عین حال، افزایش حمایت از حزب ضدمهاجر «جایگزین برای آلمان» مخصوصا در استان‌های سابقا کمونیست شرق کشور به اجماع سیاسی میانه‌رو که در دوران پس از جنگ ایجاد شده بود، آسیب زده است.

پلیس اعلام کرد که تلاش‌ برای تشخیص هویت دو جسدی که در خانه مذکور یافت شده‌اند، ادامه دارد، و فعلا نمی‌توانند هیچ جزئیاتی در مورد آنها یا هویت قربانیان تیراندازی منتشر کنند.

اعتقاد بر این است که فرد مسلح پس از حمله، به خانه‌اش بازگشته و خودکشی کرده است. مأموران می‌گویند که هیچ نشانی دال بر دست داشتن مظنونان دیگری در این حمله، وجود ندارد.

آقای بویت گفت که مظنون، دارای اسلحه قانونی بوده است، و ورزشکار و تیرانداز ماهری بوده است. طبق گزارش روزنامه بیلد، مجلات مربوطه به مهمات و اسلحه در خودرو شخص مظنون پیدا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان-لوکا فریسنا، که پدر و برادرش در یکی از دو سفره‌خانه‌ای که هدف حمله قرار گرفته‌اند، کار می‌کردند، گفت که بلافاصله پس از خبردار شدن از تیراندازی به آنجا رفته است.

فریسنا می‌گوید: «من شنیدم که پدرم و برادر کوچکترم که دکه را اداره می‌کنند، تحت تأثیر این تیراندازی قرار گرفته‌اند. بعد هردوی آنها را دیدم که وحشت کرده بوند و گریه می‌کردند. همه شوکه شده بودند.»

صبح روز پنجشنبه، مأموران پزشکی قانونی در لباس‌های سفید در حال بررسی صحنه وقوع جرم در نزدیکی بازار تاریخی هانائو بودند که دور آن گرفته شده بود. در نزدیکی این مکان، رفت و آمد عادی در جریان بود و عابران پیاده منتظر اتوبوس بودند.

در سفره‌خانه‌ها، مشتری‌ها دور هم جمع‌ می‌شوند و قلیان تنباکوی معطر می‌کشند. در کشورهای غربی، مالکان سفره‌خانه‌ها اغلب اهل خاورمیانه یا جنوب آسیا هستند؛ جایی که سنت قلیان کشیدن از قرن‌ها پیش وجود داشته است.

قادر کوسه، یک کاسب ۳۳ ساله که روبه‌روی محل حمله مشروب‌فروشی دارد، گفت که ابتدا صدای شلیک گلوله شنیده است. وی افزود: «شخصی روی پیاده‌رو دراز کشیده بود که به نظرم به سر او شلیک شده بود. همسایه‌ام گفت، دراز بکش. پلیس به زودی می‌آید.»

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت، در توییتی نوشت: «ما از صمیم قلب با خانواده‌هایی که تحت تأثیر این رویداد قرار گرفته‌اند و داغدار از دست دادن بستگان خود هستند، احساس همدردی می‌کنیم و امیدواریم کسانی که زخمی شده‌اند، هرچه زودتر بهبود یابند.»

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا که خود آلمانی است، در توییتی نوشت که این تیراندازی او را شوکه کرده است و همانند خانواده‌ها و دوستان قربانیان، عزادار است.

سخنگوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در توییتی نوشت: «امروز صبح فکر همه ما پیش مردم شهر هانائو است که این جنایت وحشتناک در مرکز آن رخ داده است.»

اشتفان زایبرت افزود: «ما قلبا با خانواده‌هایی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، احساس همدردی می‌کنیم و برای بستگان جان باخته آنها عزاداریم. امیدواریم کسانی که زخمی شده‌اند، هرچه زودتر بهبود یابند.»

کلاوس کامینسکی، شهردار هانائو، در گفت‌وگو با بیلد گفت: «شب وحشتناکی بود که بدون شک تا مدتها ذهن ما را مشغول خود خواهد کرد و با غم و اندوه از آن یاد خواهیم کرد.»

کاتیا لایکرت، عضو حزب راست میانه «دموکرات مسیحی» خانم مرکل، و نماینده شهر هانائو در پارلمان آلمان، در توییتی نوشت: «این یک صحنه، وحشت واقعی برای همه ما بود». رهبر این حزب نیز گفت که بیگانه‌هراسی در آلمان مشکلی فزاینده است.

آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر گفت: «این که مردم را به عنوان رقیب ببینید، خود را برتر از دیگران بدانید، و همشهریان خود را خارجی تلقی کنید، سم است. سمی است که به طرز فزاینده‌ای به بطن جامعه نفوذ می‌کند و می‌‌تواند در نهایت به جنایاتی از این دست بینجامد.»

© The Independent

بیشتر از جهان