با پیشروی نیروهای اسد، مردم با کشتاری بی‌سابقه روبرو می‌شوند

بیش از ۵۰۰ هزار کودک در نتیجه درگیری‌ها آواره شده‌اند

خطوط جبهه به مناطق پرجمعیت نزدیکتر می‌شود و پیامد بمباران‌ها دامن اردوگاه‌های آوراگان داخل کشور را می‌گیرد-Omar HAJ KADOUR / AFP

یک مقام سازمان ملل متحد هشدار داده است که در حالی که نیروهای ارتش سوریه به سوی آخرین مناطق تحت کنترل شورشان پیشروی می‌کنند، صدها هزار نفر از مردم به گونه‌ای  بی‌سابقه در این کشور با خطر یک «قتل عام» رو‌به‌رویند.

از ماه دسامبر تاکنون حدود ۹۰۰ هزار نفر به خاطر حملات ارتش بشار اسد با حمایت روسیه، آواره شده‌اند و شب‌ها را در سرمای زیر صفر در هوای آزاد سپری می‌کنند. 

مارک کاتس، معاون دفتر هماهنگی سازمان ملل در سوریه، هشدار داده است که درصورت پیشروی بیشتر نیروهای آقای اسد در شمال غربی ایالت ادلب، «حمام خون» به راه خواهد افتاد.

آقای کاتس روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه اسکایپ گفت:«حدود یک میلیون نفر در اردوگاه‌ها و سرپناه‌های خود ساخته این منطقه به‌سر می‌برند و اگر حملات هوایی در این منطقه جلوتر برود، شاهد به راه افتادن یک حمام خون خواهیم بود.»

«شاهد قتل عامی خواهیم بود که تاکنون در این جنگ دیده نشده است.»

جنگنده‌های روسی بار دیگر در روز پنجشنبه روستاها و شهرهای تحت کنترل شورشیان را در شمال غرب سوریه بمباران کردند. در همان زمان، توپخانه ترکیه حملات شورشیان را در دیگر نقاط این منطقه حمایت می کرد.

خطوط جبهه به مناطق پرجمعیت نزدیکتر می‌شود و پیامد بمباران‌ها به گونه‌ای فزاینده دامن اردوگاه‌های آوراگان داخل کشور را می‌گیرد.

تصور می‌شود بیش از ۵۰۰ هزار کودک در نتیجه درگیری‌ها آواره شده‌اند. 

خانواده‌ها برای گرم نگاهداشتن خود زباله می‌سوزانند و در کناره جاده‌ها و زیتون‌زار‌ها می‌خوابند.

هشدارهای اقای کاتس با اظهارات مارک اوُکاک، رئیس اداره امدادهای بشردوستانه سازمان ملل همزمان شده است که به شورای امنیت  گفت، تلاش‌هایی که برای امداد در ادلب می‌شود، در مقابل «دامنه فاجعه انسانی» در این منطقه هیچ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بسیاری از مردم در یخبندان، پای پیاده یا در پشت کامیون‌ها در زیر باران و برف مانده‌اند.» 

«آن‌ها به سوی مناطق پرجمعیت که تصور می‌کنند امن‌تر است روانند، اما در ادلب هیچ جا امن نیست.»

او افزود:«همه روزه گزارش‌هایی از مرگ کودکان نوزاد و کم سن و سال در اثر سرما دریافت می‌کنم.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در روز سه شنبه گفت که نسبت به «روند سریع به وخامت  گراییدن اوضاع مردم» نگران است.

آقای گوترش گفت:«در این شرایط اندوهبار، آتش‌بس ضروی است و قوانین بین‌المللی بشردوستانه باید رعایت شود.»

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل، خواستار ختم مخاصمات شده است و از کلیه طرفین خواسته است تا «به قوانین جنگ احترام بگذارند.»

آقای گراندی گفت:«هزاران تن بیگناه نمی‌توانند بهای شکاف در جامعه بین‌المللی بپردازند که ناتوانی‌اش در یافتن یک راه حل بر این بحران، لکه‌ای است که بر وجدان جمعی جهان باقی خواهد ماند.»

«ما به عنوان آژانس‌های کمک به مردم، سخت در تلاش نجات جان‌ها هستیم، اما امکان برای این تلاش‌ها کمتر و کمتر می‌شود. در رویارویی با چنین مصیبتی، کمک‌های بشردوستانه به تنهایی موثر نیست.»

در ماه سپتامبر، روسیه که از دولت آقای اسد حمایت می‌کند، تقاضا برای آتش‌بس در شمال غربی سوریه را در شورای امنیت مسدود کرد، زیرا این تقاضانامه حاوی ماده‌ای نبود که حمله علیه گروه‌های افراطی در لیست سیاه سازمان ملل را مستثنی کند.

اگر چه سازمان ملل از روسیه و ترکیه (که از نیروهای مخالف اسد در سوریه حمایت می‌کند) خواسته است که در جهت کاهش مخاصمات گام بردارند، اما مذاکرات میان این دو کشور در روزهای اخیر نتیجه‌ای نداده است.

در عین حال، روز پنجشنبه  مقامات ترکیه (در مورد دستیابی به یک راه حل) خوشبینی بیشتری ابراز کردند. یک مقام دولتی این کشور گفت، تازه‌ترین دور مذاکرات «کاملا هم بدون نتیجه» نبوده است.

ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و دیگران تاکید کرده‌اند که مذاکرات سه جانبه «آستانه» میان ترکیه از یک سو و هواداران اسد، روسیه و ایران از سوی دیگر، که پیشتر به کاهش مخاصمات در ادلب انجامیده بود، دیگر موثر نیست.  

کریستف هوُیزگِن، سفیر آلمان در سازمان ملل، از روسیه خواسته است که دست از حمایت از رژیم اسد بردارد.

آقای هویزگن گفت: «اگر به سوری‌ها بگویید که دیگر از رژیم این کشور حمایت نمی‌کنید، دست از کشتار مردم خودشان برخواهند داشت.»

اما آقای اسد روز دوشنبه گفت که اقدامات دولتش پس از شکست شورشیان در ادلب، ادامه خواهد یافت .

رهبر سوریه در یک نطق تلویزیونی گفت: «این آزادی به منزله پایان جنگ نیست، و به معنی خاتمه این طرح یا پایان تروریسم یا تسلیم دشمن هم نیست.» 

«اما بدان معنی است که ما به عنوان پیش‌درآمدی بر پیروزی کامل و شکست دیر یا زود آن‌ها، دماغشان را به خاک مالیده‌ایم.»

© The Independent