انتخاباتی برای تعیین رئیس «فوتبال معلق»

حذف بازنشسته‌ها، تغییر معادلات، یا تعویق انتخابات

هنوز صلاحیت نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال تایید نهایی نشده است- عکس‌ها از ورزش ۳

انتخابات فدراسیون فوتبال ایران نمی‌تواند تضمین‌کننده تحولاتی در فوتبال ایران باشد. مسئله فقط این نیست که نامزدها چهره‌های تحول‌خواه و صاحب ایده‌ نیستند، بلکه درهای تحول به روی فوتبال ایران بسته است و این امیدواری در آستانه انتخابات وجود ندارد که با تغییر چهره مدیریت فدراسیون فوتبال، چهره تازه‌ای از فوتبال ایران را ببینیم. معضل «تایید صلاحیت» در انتخابات فدراسیون، همچون هر انتخابات دیگری در ایران، مانع حضور چهره‌هایی است که نهادهایی، حضور آنها را برنمی‌تابند.

محمدحسین قریب، مهدی محمدنبی، حبیب کاشانی، حیدر بهاروند، هدایت ممبینی و عباس صوفی، شش نامزدی هستند که با کسب حداقل ده امضا از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال، مرحله اول تایید صلاحیت را طبق اساسنامه پشت سر گذاشته‌اند. آنها هر یک مناصب دولتی و ورزشی بر عهده داشته‌اند و مطابق ادبیات دولتی، «مورد وثوق» محسوب می‌شوند. اما سازمان بازرسی کل کشور با ارسال نامه‌ای به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، انتصاب «بازنشسته‌ها» را در سه پست ریاست، دبیرکلی و خزانه‌داری، ممنوع کرد. 

سازمان بازرسی که مجری نظارت بر اجرای قانون منع کار بازنشسته‌ها است، می‌خواهد از حضور افراد بازنشسته در پست‌های نایب رئیسی اول و دوم فدراسیون نیز جلوگیری کند. بازنشسته‌های نامزد برای این منصب‌ها، البته همچنان می‌کوشند تا راهی برای حضور در انتخابات بیابند، اما سرنوشت نامعلومی دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حیدر بهاروند، رئیس موقت فدراسیون فوتبال بعد از استعفای مهدی تاج، نیز که هم نامزد ریاست است، و هم چند نامزد دیگر منصب ریاست او را به عنوان نایب‌رئیس اول در پیشنهادهای خود مطرح کرده‌اند، بازنشسته است. اگرچه شاید او خود شانسی برای ریاست بر فدراسیون فوتبال نداشته باشد، اما به دلیل روابطش با هیات‌های فوتبال و باشگاه‌ها، احتمالا می‌تواند در تغییر آرای اعضای مجمع به نفع یک نامزد دیگر، تاثیر‌گذار باشد، و به همین دلیل، به عنوان نایب‌رئیس چند نامزد دیگر پیشنهاد شده است. 

سوابق بهاروند در فوتبال بسیار ناچیز است. او فقط رئیس هیات فوتبال لرستان و مدیرعامل تیم خیبر خرم‌آباد بوده است، و یک مدیر در چنین جایگاه‌هایی، تجربه‌های لازم برای ریاست در سطوح بالای مدیریت فوتبال ایران، کسب نمی‌کند.

یک هفته پیش، مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش و جوانان، گفت: «بازنشسته‌ها برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال تایید صلاحیت نخواهند شد.» اما فدراسیون فوتبال همیشه با طرح این نکته که فیفا اجازه دخالت به نهادهای دولتی نمی‌دهد، این موضوع را مطرح می‌کند که ممنوعیت کار بازنشسته‌ها با مقررات فیفا و اساسنامه فدراسیون فوتبال، مغایرت دارد.

حبیب کاشانی، یکی از نامزدهای بازنشسته انتخابات فدراسیون فوتبال، می‌خواهد با استفاده از یک تبصره در انتخابات حاضر شود. بنا به آن تبصره، «جانبازان»، شامل طرح ممنوعیت کار بازنشسته‌ها نمی‌شوند. اما کاشانی کمتر از ۲۵ درصد «جانباز» است و برای حضور در انتخابات، نیاز به مجوز وزیر ورزش و جوانان دارد. آن مجوز نیز البته دو سال اعتبار دارد، اما دوره ریاست فدراسیون فوتبال چهار ساله است.

هنوز صلاحیت نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال تایید نهایی نشده است و این پیش‌بینی مطرح است که اگر تعداد گزینه‌های حذف شده باب میل مجمع نباشد، آنها انتخابات را به تعویق خواهند انداخت تا چندی بعد و پس از رایزنی‌های بیشتر، آن را برگزار ‌کنند.

از محمدحسین قریب و حبیب کاشانی که به واسطه کار در استقلال و پرسپولیس بیشتر از بقیه شناخته‌شده هستند، تا مهدی محمدنبی که سال‌های سال در فدراسیون فوتبال نقش دبیر را ایفا می‌کرد و تا سایر نامزدها، هیچیک برنامه‌ای درباره آینده فدراسیون فوتبال منتشر نکرده‌اند و حتی اظهار نظری درباره انتخابات نکرده‌اند تا جامعه فوتبال، با رویکرد و اهداف و برنامه‌های آنها آشنا شود.

فدراسیون فوتبال با بحران‌های مالی بزرگ مواجه است و به دلیل تحریم‌ها، نمی‌تواند مطالبات خود را از فیفا دریافت کند. اگرچه، به فرض دریافت آن مطالبات نیز بحران‌های مالی فدراسیون فوتبال برطرف نمی‌شود. فدراسیون فوتبال ایران از دریافت حق پخش تلویزیونی عاجز است و تلویزیون انحصاری در ایران، حاضر به پرداخت حق پخش بازی‌های فوتبال نیست. 

مهم‌تر از همه، فیفا همچنان پیگیر موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران است و فدراسیون فوتبال حتی اگر بخواهد، نمی‌تواند طبق خواسته فیفا درهای ورزشگاه‌ها را در بازی‌های لیگ‌های ایران به روی زنان بگشاید. این ممنوعیت در ایران، مسئله‌ای نیست که فدراسیون فوتبال یا حتی وزارت ورزش و جوانان،  قدرت تصمیم‌گیری درباره‌ آن داشته باشند. حتی شاید فیفا به زودی به دلیل ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران، حکم تعلیق فوتبال ایران را صادر کند و رئیس بعدی فدراسیون فوتبال، چه بسا با بحرانی بزرگ کارش را آغاز کند و رئیس «فوتبال معلق» باشد.

تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال ۲۵ اسفند ماه ۹۸ است، اما نامزدهای شرکت در آن هنوز تایید صلاحیت نهایی نشده‌اند، و موارد متعددی، از احتمال تعویق انتخابات گرفته تا برهم خوردن معادلات با حذف چند نامزد به دلیل بازنشستگی، همه چیز را ابهام‌‌آمیز کرده است. میان این همه ابهام، سلامت برگزاری انتخابات نیز می‌تواند در خطر باشد.

بیشتر از ورزش