ریچارد گرینل: نخستین سرپرست همجنس‌گرای اطلاعات ملی ایالات‌متحده

گرینل مسئول ۱۷ نهاد اطلاعاتی کشور، از جمله سازمان سیا خواهد شد

ترامپ معتقد است که ریچارد گرینل نماینده بسیار خوبی برای ایالات‌متحده بوده است-Odd ANDERSEN / AFP

دونالد ترامپ، ریچارد گرینل را به عنوان سرپرست جدید اطلاعات ملی منصوب کرده است. گفته می‌شود، گرینل که پیش از این سفیر ایالات متحده در آلمان بوده است، اولین عضو کابینه ترامپ است که علنا همجنسگرا است.

گرینل جانشین جوزف مگ‌وایر، دریاسالار سابق نیروی دریایی ایالات متحده، می‌شود که از زمان کناره‌گیری دن کوتس در ماه آگوست سرپرست این نهاد بوده است.

ترامپ در توییتی نوشت: «ضمن ابراز خوشحالی، اعلام می‌کنم که سفیر محترم ما در آلمان، ریچارد گرینل، سرپرست اطلاعات ملی خواهد شد. ریچاد نماینده بسیار خوبی برای کشور ما بوده است و من مشتاقانه منتظرم تا از نزدیک با او کار کنم. همچنین از جوزف مگ‌وایر به خاطر خدمات عالی وی قدردانی می‌کنم و مایلم در سمتی دیگر در دولت به همکاری نزدیک خود با او ادامه دهم!»

گرینل علاوه بر آن که یکی از حامیان پروپاقرص رئیس جمهوری است، آشکارا منتقد شرکت مخابراتی هوآوی نیز هست و مصرانه از دولت آلمان خواسته است تا از معاملات تجاری با آن شرکت پرهیز کند.

دولت ترامپ به متحدان غربی خود، نظیر بریتانیا، هشدار داده است که اگر در هر بخشی از شبکه نسل ۵ همراه خود، به هوآوی اجازه مشارکت بدهند، ایالات متحده همکاری اطلاعاتی با آنها را کاهش خواهد داد. بوریس جانسون در حال حاضر در نظر دارد تا به این شرکت اجازه دهد که در توسعه نسل ۵ شبکه همراه بریتانیا مشارکت کند.

دوره خدمت مگ‌وایر به عنوان سرپرست اطلاعات ملی قرار بود ۱۲ مارس پایان یابد. ترامپ توانست یک مقام رسمی را برای جانشینی وی انتخاب کند که مورد تأیید سنا باشد.

آقای مگ‌وایر اندکی پس از انتصاب در ماه سپتامبر، به خاطر شهادت دادن در کنگره در مورد ادعاهای یک افشاگر درباره رفتار ناروای ترامپ در تماس تلفنی در تاریخ ۲۵ ژوئیه با همتای اوکراینی‌اش، ولادیمیر زلسنکی، خبرساز شد. شایان ذکر است که این تماس تلفنی باعث شد که رئیس جمهوری به جرم سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در تحقیقات کنگره، استیضاح شود، اما در نهایت توسط متحدان جمهوری‌خواه خود در سنا تبرئه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرینل، از مدتها قبل با شریک جنسی خود، مت لاشی، زندگی می‌کند که در سال ۲۰۱۳ به سرطان «لنفوم ناهاجکین» (non-Hodgkin's lymphoma) مبتلا شد و در اواخر همان سال پس از یک دوره شیمی‌درمانی، اعلام کرد که در حال بهبود است. او در توییتر خود اعلام کرد که پس از ابتلا به سرطان، «قوی‌تر شده» است و افزود که سگش زندگی‌اش را اداره می‌کند، و همچنین اشاره کرد که از «پیروان ناکامل عیسی مسیح» است.

مت ۵۳ ساله، پیش از این سخنگوی سناتور میت رامنی در زمینه امنیت ملی بوده است. رامنی، نماینده ایالت یوتا، تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که در جریان محاکمه استیضاح ترامپ در سنا به محکومیت او رأی داد.

گرینل، در مدتی که سفیر آمریکا در آلمان بود، بی‌پرده علیه دولت کشور میزبان سخن می‌گفت، از سیاست‌های مهاجرتی آنگلا مرکل انتقاد می‌کرد، و می‌گفت باید مقامات محافظه‌کارتری سر کار بیایند.

انتشار گزارشی در مورد گرینل در مجله آلمان «اشپیگل» در سال گذشته، باعث ایجاد تصویری منفی از او شد. به نوشته این مجله، از دید اکثر ۳۰ منبعی که با آنها صحبت شده بود، «گرینل فردی مغرور و خودشیفته است که بی‌ملاحظه و پرخاشگرانه انتقاد می‌کند، اما به ندرت انتقاد دیگران از خود را تحمل می‌کند. به گفته برخی، در پشت رفتار پرخاشگرانه و بی‌محابای او نوعی احساس ناامنی و نگرانی شدید وجود دارد و او همواره تشنه تأیید و تحسین دیگران است.»

این گزارش می‌افزاید: «آنها همچنین می‌گویند، گرینل اطلاعات چندانی در مورد آلمان و اروپا ندارد، بسیاری از مطالبی را که همکارانش در سفارت برای وی می‌نویسند نادیده می‌گیرد، و دانش او در مورد مسایل سطحی است.»

او در سمت سرپرست اطلاعات ملی ایالات متحده، مسئول ۱۷ نهاد اطلاعاتی کشور، از جمله سازمان سیا خواهد بود که همواره در معرض خشم ترامپ قرار داشته است.

© The Independent