انتخابات زودهنگام، بهترین گزینه برون رفت از بن بست کنونی عراق

گروه های سیاسی وفادار به ایران مانع اجرای انتخابات زودهنگام می شوند

گوشه ای از تظاهرات ضد دولتی در شهر بصره- AFP‏

اغلب رهبران مذهبی و سیاسی عراق بدین باورند که اجرای انتخابات زودهنگام، یگانه راه حل برای بیرون رفت از بحران کنونی است که از آغاز تظاهرات ضد دولتی در اوایل ماه اکتبر سال گذشته تا کنون کشور را با دشواری های بی شماری رو به رو کرده است، اما برخی از شخصیت های عراقی با این دیدگاه ابراز مخالفت می کنند. البته مخالفان این راهبرد به دو دسته تقسیم می شوند، بخش اول، کارشناسانی هستند که اجرای انتخابات زودهنگام را با توجه به ناهنجاری های موجود، امکان پذیر نمی دانند اما بخش دوم، گروه ها و احزاب سیاسی هستند که محبوبیت آن ها در اعتراضات مردمی کاسته شده و برای جبران اعتبار و حیثیت، نیاز به زمان کافی دارند تا بتوانند برای مشارکت در انتخابات آماده شوند.

در این میان، آیت الله سیستانی، بالاترین مرجع شیعیان عراق از ماه دسامبر گذشته پیوسته تأکید بر اجرای انتخابات زودهنگام دارد و تأکید می کند که این راهبرد می تواند بحران عراق را پایان دهد. آیت الله سیستانی با اشاره به اهمیت انتخابات زودهنگام، اظهار داشته است که کوتاه ترین راه برای رهایی از بحران موجود و جلوگیری از فرو افتادن عراق در باتلاق جنگ های داخلی و رسیدن به توافق عمومی، اجرای انتخابات زودهنگام است.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز با دیدگاه آیت الله سیستانی همسویی داشته و تأکید می کند که تنها راه حل برای پایان دادن به بحران کنونی عراق، برگزاری انتخابات زودهنگام است.

البته، اهل سنت عراق از نظر سیاسی، مشکل خاصی با گزینه انتخابات زودهنگام ندارند و از آن جا که مناطق سنی نشین پس از شکست داعش، اکنون امنیت نسبی دارد، از گزینه انتخابات زودهنگام استقبال می کنند، زیرا در پرتو این تحول، آن ها می توانند میزان نفوذ و محبوبیت خود را در جامعه تثبیت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احزاب سیاسی کردهای عراق نیز مخالفتی با برگزاری انتخابات زودهنگام نداشته و همیشه آماده ای تطبیق این گزینه هستند، به ویژه این که محدوده رای دهی کردها تحت تأثیر عوامل خارجی قرار ندارد.

افزون بر موارد یاد شده، محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق نیز با در نظر داشت همین دیدگاه ها، قصد دارد انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

اما گروه های شیعه مذهب عراق، به ویژه جناح های که وابسته به ایران هستند، با گزینه اجرای انتخابات زودهنگام ابراز مخالفت می کنند و به هیچ صورتی حاضر به پذیرش این راه حل نیستند، زیرا نقش این گروه ها در تحولات اخیر عراق و در سرکوبی جنبش اعتراضی، از محبوبیت آن ها کاسته است و در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، شکست گروه های شیعه مذهب یاد شده حتمی و اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل، این جناح ها سعی می کنند با استفاده از هر بهانه و گزینه ای مانع اجرای انتخابات زودهنگام شوند.

در همین راستا، قیس خز علی، رهبر جنبش عصائب اهل حق که در انتخابات پارلمانی سال 2018، 15 کرسی را در مجلس به دست آورد، مخالفت شدید خود را با اجرای انتخابات زودهنگام  ابراز داشته و ادعا می کند که این پیشنهاد یک طرح آمریکایی است و هدف از آن، گرفتن قدرت از متحدان شیعه مذهب طرفدار ایران است. قیس خزعلی معتقد است که انتخابات زودهنگام یک پروژه آمریکایی است و اجرای آن منجر به جنگ های داخلی در کشور می شود. البته این اظهارات حاکی از آن است که گروه های سیاسی شیعه مذهب وفادار به ایران در صورت از دست دادن کرسی های پارلمان، سکوت نخواهند کرد و در نتیجه، عراق دچار درگیری های داخلی می شود.

ناظران می گویند مخالفت قیس خز علی با طرح اجرای انتخابات زودهنگام نشان می دهد که گروه های شیعه وفادار به ایران که عامل اساسی سرکوبی معترضان بودند، از برگزاری انتخابات زودهنگام، نگرانی دارند و به یقین می دانند اجرای این طرح، قدرت را از دست آن ها خواهد گرفت.

بنابر این، قیس خز علی و متحدانش سعی دارند هشدار برخی از کارشناسان در مورد انتخابات زودهنگام را بزرگ نمایی کنند و بدین شیوه، مانع اجرای انتخابات زودهنگام شوند. در همین راستا، مقداد شریفی، یکی از مقامات پیشین در کمیسیون منحل شده انتخابات، گفته است که تصویب فوری قوانین انتخابات و شتابزدگی برای اجرای انتخابات، عراق را با تنش های فاجعه باری رو به رو می کند و کشور به جای این که به سوی ثبات و آرامش در حرکت باشد، شاهد درگیری و خشونت های بیشتری خواهد شد. شریفی افزوده است که نباید نخست وزیر جدید را که سرگرم تشکیل کابینه است، وادار به تصمیم گیری در مورد اجرای انتخابات زودهنگام کنیم، زیرا برگزاری انتخابات نیاز به پیش بایسته ها و آمادگی های زیادی دارد و تا هنوز در مورد بسیاری از این پیش بایسته ها اقدامی صورت نگرفته است، افزون بر آن که زمانبندی انتخابات مسئولیت کارشناسانی است که در این زمینه تخصص و تجربه دارند.

در پیوند به این موضوع، مصطفی ناصر، وبلاگ نویس و فعال عراقی معتقد است که جناح های سیاسی که در چند ماه گذشته محبوبیت خود را از دست داده و از برگزاری انتخابات زودهنگام نگرانی دارند، سعی می کنند با ترفند های متعدد، مانع اجرای این گزینه شوند. این جناح ها تلاش دارند با ایجاد برخی اقدامات به ظاهر قانونی که نهادهای برگزار کننده انتخابات را زیر سوال می برد، طرح اجرای انتخابات را دچار چالش کنند. البته ایجاد تغییر در ساختار کمیسیون انتخابات و گزینش افراد جدید در کمیسیون، در واقع، تلاشی برای به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات است، زیرا افرادی که به تازگی وارد کمیسیون انتخابات شده اند، به زودی نمی توانند زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کنند و در نتیجه، دشوار است که عراق بتواند تا دو سال آینده، انتخابات پارلمانی را برگزار کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia