هفته مُد لندن: رویداد این فصل از جنبه پایداری محیط زیستی چگونه بود؟

در این رویداد پنج روزه، پوشاک "پایداری محیط زیستی" نیز به نمایش گذاشته شدند

مدلی در حال نمایش مجموعه پاییزه/زمستانه ۲۰۲۰ریچارد کووین در هفته مُد لندن- AFP

در این فصل از هفته خوش‌پوشی لندن، بسیاری از طراحان در مجموعه‌های‌شان پایداری محیط زیستی و تفکر طبیعت‌آگاهانه را در اولویت کار خود قرار دادند. همان طور که تامی هیلفیگر در مصاحبه اخیرش با ایندیپندنت گفت: «تا دو سه سال دیگر هر نام تجاری‌ای که پایداری محیط زیستی را رعایت نکند از دور رقابت‌های تجاری خارج خواهد شد.»

اما از آنجا که برای نام‌های تجاری در صنعت خوش‌پوشی تأمین منافع مشتریانی که هرچه بیشتر خرید می‌کنند مهم است (مطالعه‌ای که انجمن آکسفام در سال ۲۰۱۹ انجام داده نشان می‌دهد حجم لباس‌های نویی که مردم بریتانیا می‌خرند آنقدر زیاد است که کربن آزادشده از تولید آن‌ها در هر دقیقه از کربنی که یک خودرو آزاد می‌کند تا شش بار دور محیط زمین بگردد بیشتر است)، آیا می‌توانند واقعاً ادعا کنند که دوستدار محیط زیست‌اند؟

بعضی معتقدند چون هفته خوش‌پوشی اثرات مخربی بر محیط زیست می‌گذارد، برگزاری آن دیگر توجیهی ندارد. روز شنبه جنبش شورش علیه انقراض همزمان با هفته خوش‌پوشی لندن تظاهراتی برپا کرد و در آن خواستار لغو برگزاری این رویداد دوسالانه شد. مطابق توضیحی که در صفحه فیسبوک طرح اولیه این جنبش آمده «۷ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان» را صنعت پوشاک تولید می‌کند و «این میزان تقریباً برابر است با کل گازهایی که اتحادیه اروپا تولید می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال این برنامه کامل برگزار شد و طیفی رنگارنگ از کارهای طراحان مختلفی را به نمایش گذاشت که مدعی‌اند برای کاهش رد پای کربن در کارهای‌شان تلاش می‌کنند. مالبری «کیفی چرمی» را به نمایش گذاشت که به تازگی آن را راهی بازار کرده و «از لحاظ محیط زیستی ۱۰۰ درصد پایدار است.» منافع حاصل از فروش این کیف نیز به مؤسسه محیط زیستی اعتماد جهانی به زمین (ورلد لند تراست) اختصاص می‌یابد. از آن طرف، طراح لوازم و تزئینات جانبی آنیا هیندمارچ فروشگاه‌هایش در لندن را از ۹۰ هزار بطری پلاستیکی پر کرده تا نمادی باشند از تعداد بطری‌هایی که هر شش ثانیه در جهان به فروش می‌رسد.   

در طول این رویداد پنج روزه، گروه سبک زندگی در ایندیپندنت با خودروی وولووی دونیرویی‌شان  به محل برگزاری رفت و آمد می‌کردند. این خودرو وقتی کامل شارژ شده باشد ۱۰۰ درصد با باطری کار می‌کند. با آن که در طول هفته خوش‌پوشی لندن در خیابان‌ها طراحان، متخصصان خوش‌پوشی و عکاسان از سر و کول هم بالا می‌رفتند، ما مسیر بین صحنه‌های نمایش خوش‌پوشی را با دوچرخه یا پیاده طی می‌کردیم،  گرچه این روش ممکن بود بهینه‌ترین روش حمل و نقل در آن شلوغی نباشد.

حال ببینیم رویداد این فصل از جنبه پایداری محیط زیستی چطور بوده. برای پی بردن به این موضوع ویدیوی بالا را ببینید.

ادی کمپبل که مدل است در مصاحبه اخیرش با ایندیپندنت نظرش را در مورد ضرورت تعطیلی هفته خوش‌پوشی لندن گفت. کمپبل گفت به نظرش عاقلانه نیست بخواهیم «صنعتی را کلاً از بین ببریم.»

این مدل ۲۹ ساله گفت «نه می‌توان و نه ممکن است. باید کل این صنعت دچار تحولات اساسی شود و به گمان من خیلی سخت ممکن است بفهمیم چطور چنین چیزی محقق می‌شود.»

کمپبل افزود مردم ادعا می‌کنند به محیط زیست اهمیت می‌دهند اما برای شرکت در نمایش‌هایی که در جاهای مختلف دنیا برگزار می‌شود به آن‌جاها پرواز می‌کنند و این به نظرش «خیلی مشکل‌زا» و «ابلهانه» است.

وی گفت «بعد همه از هواپیما پیاده شدند و بطری‌های کربن‌ خنثی دستشان بود. طنزی که در این ماجرا است آدم را دق می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی