کمک ۱۰ میلیارد دلاری ثروتمندترین مرد جهان به کره زمین!

شرکت آمازون به مدیریت جف بِیزوس سهم مهمی در تولید کربن دارد

جف بِیزوس مدیر عامل شرکت آمازون  - MANDEL NGAN / AFP

جف بِیزوس اعلام کرده است که قصد دارد ۱۰ میلیارد دلار از ثروت خود را برای کمک به مبارزه با تغییرات آب‌ و هوا هزینه کند.

آقای بیزوس، که ثروتمندترین مرد جهان است، در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد که از تابستان امسال اعطای کمک هزینه به دانشمندان، کنشگران و سازمان‌های خیریه فعال در زمینه حفاظت از کره زمین را آغاز می کند.

جف بیزوس در این پست نوشت: « می‌خواهم در کنار دیگران تلاش کنم تا هم روش‌های شناخته‌شده مبارزه با تأثیر مخرب تغییرات جوی را تقویت کنم و هم روش‌های جدیدی برای این منظور کشف کنم.»

شرکت آمازون، که آقای بیزوس مالک آن است، نقش عمده‌ای در تولید کربن دارد. سال گذشته، مقامات این شرکت گفتند که تلاش می‌کنند تا سال ۲۰۳۰، صد درصد انرژی مصرفی خود را از پنل‌های خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

این شرکت خرده‌فروشی آنلاین برای حمل و نقل میلیاردها قلم کالا در سراسر جهان با هواپیما، کامیون و وانت به سوخت‌های فسیلی وابسته است. کارگران در دفتر مرکزی آمازون در سیاتل با انتقاد از برخی فعالیت‌های این شرکت، آن وادار کردند تا اقدامات بیشتری برای مقابله با تغییرات جوی انجام دهد.

آقای بیزوس روز دوشنبه در پست خود نوشت كه نام «صندوق زمین بیزوس» را برای این طرح ابتکاری انتخاب کرده است. سخنگوی آمازون تأیید کرد که آقای بِیزوس از ثروت خود برای تأمین بودجه این صندوق استفاده خواهد کرد.

یک گروه فشار به اسم «کارمندان آمازون برای عدالت اقلیمی» اعلام کرده است که از این اقدام استقبال می‌کند اما می‌خواهد آقای بیزوس به حمایت مالی از شرکت‌های نفت و گاز پایان دهد تا آنها «با حفر چاه‌های بیشتر زمین را ویران نکنند.»

این گروه در بیانیه خود افزوده است: «تاریخ به ما نشان داده است، کسانی که به فکر آینده هستند در مقابل سیستم‌های تغییرناپذیر می‌ایستند، اگرچه اغلب هزینه گزافی برای آنها دارد. آمازون کی می‌خواهد به ریه‌های کودکانی که در نزدیکی انبارهای این شرکت هستند بها بدهد و کامیون‌های دیزلی خود را با نوع برقی آنها جایگزین کند؟ چرا آمازون تهدید کرد کارمندانی را که در مورد نقش این شرکت در بحران اقلیمی و فعالیت‌های نفت و گاز آن هشدار داده بودند اخراج خواهد کرد؟»

ایندیپندنت با آمازون تماس گرفته است تا نظر آنها را در این مورد جویا شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بیزوس، به‌رغم اینکه جزو ثروتمندترین افراد جهان است، همین اواخر تصمیم گرفته است همانند میلیاردرهای دیگری چون بیل گیتس و وارن بافت به اهداف خیریه کمک مالی کند.

در ماه ژانویه، وی پس از اهدای یک میلیون دلار برای تقویت مبارزه با آتش‌سوزی ویرانگر استرالیا، با انتقاداتی روبرو شد. کاربران رسانه‌های اجتماعی گفتند: «این تقریباً برابر مبلغی است که سه زن با فروش عکس‌های برهنه خود در توییتر در ۱۲ ساعت جمع‌آوری کردند.»

در سال ۲۰۱۸، جف بیزوس صندوق دیگری را راه‌اندازی کرد و ۲میلیارد دلار را به ساخت مدارس پیش‌دبستانی در مناطق کم‌درآمد و کمک به سازمان‌های غیرانتفاعی که از خانواده‌های بی‌سرپناه حمایت می‌کنند، اختصاص داد.

بیزوس ۵۶ ساله، حدود ۲۵ سال پیش آمازون را راه‌اندازی کرد، و اکنون ارزش سهم او از این شرکت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.

بیشتر از جهان