پوتین: صلح در افغانستان پیچیده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دردیداری با وزیر أمور خارجه ایالات متحده آمریکا، روند صلح افغانستان را پیچیده خواند و گفت که مسکو و واشنگتن باید درحل وفصل بحران افغانستان، همکاری بیشتری داشته باشند.

مایک پامپئو، وزیرامور خارجه آمریکا درسفری به شهر«سوچی» با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیداری داشت کرد که طی آن طرفین درباره موضوعات مختلف، از جمله «صلح درافغانستان» گفت‌وگو کردند.

یوری اوشکاف، مشاور رئیس جمهوری روسیه درامور بین‌الملل گفت، ریس جمهوری پوتین و پامبئو در مورد افغانستان به رایزنی پرداختند وتاکید داشتند که بهتر است آمریکا و روسیه در مورد برقراری صلح درافغانستان با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: طالبان، دارای موقعیت برتری هستند و ضروری است که با همکاری (میان آمریکا و روسیه) توازن قدرت در افغانستان ایجاد شود.

این درحالی است که نمایندگان روسیه، آمریکا و چین در۲۵ اپریل در نشستی در مسکو، در مورد همکاری درپروسه صلح افغانستان با هم به توافق رسیدند و ازگروه طالبان خواستند که با حکومت افغانستان وارد مذاکره شود.

دولت روسیه پیشتر میزبان نشست بین‌الافغانی با حضور نمایندگان طالبان، رهبران اپوزیسیون و جریان‌های عمده سیاسی افغانستان بوده است.

درهمین حال، اتحادیه اروپا بر ایجاد یک رهبری مشروع برای پیش­برد گفت­وگوهای صلح افغانستان با گروه طالبان تاکید می‌ورزد و نیز تسلط افغانان بر روند صلح را برای اثبات حاکمیت مردم سالاری، مهم می­داند.

اتحادیه اروپا گفته است، ما به طرز مداومی با آمریکا، روسیه، چین، ایران، کشورهای آسیای میانه و سایرهمکاران بین‌المللی در مورد «صلح أفغانستان» صحبت کرده‌ایم.

موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که صلح درافغانستان برای آن کشور، منطقه و اروپا مهم است و یگانه برنامه آنان درافغانستان، تحکیم حکومت­ و نیز برقراری صلح، امنیت و پیشرفت در آن کشوراست.

درهمین حال، «حمدالله محب» مشاور شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، در دیداری با الکساندر منتیسکی سفیر روسیه در کابل، درمورد نشست قریب‌الوقوع  مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه درشهر اوفای روسیه، بحث و تبادل نظرکردند.

دکترمحب، دردیدار خود با سفیرروسیه گفته است که اجماع منطقه­‌ای برای صلح ایجاد خواهد شد و مواضع تمام کشورهای منطقه درآن درنظرگرفته می­شود.

این اظهارات درحالی مطرح می­شود که دور ششم مذاکرات صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا درامورصلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان، هفته گذشته دردوحه پایان یافت وهردوطرف ازدست­یابی به یک نتیجه مثبت خبردادند.