اقتصاد ژاپن در آستانه رکود

شیوع ویروس کرونا آسیب جدی به صنعت گردشگری این کشور زده است

از سال ۲۰۱۴ تا کنون افت تولید در ژاپن در نوع خود سریع‌ترین افت بوده است- CHARLY TRIBALLEAU / AFP

اقتصاد ژاپن پس از انقباض چشمگیر در سه ‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۹، در آستانه رکود قرار گرفته است.

سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه‌ ماهه مذکور، در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۶.۳ درصد تحلیل رفته است، و تحلیل‌گران هشدار داده‌اند به احتمال زیاد شیوع ویروس کرونا آسیب بیشتری به آن خواهد زد.

این ویروس همین حالا هم بر بخش گردشگری ژاپن تأثیر منفی گذاشته و نگرانی‌ها در مورد احتمال کنترل نشدن به موقع این بیماری مهلک، پیش از برگزاری بازی‌های المپیک توکیو در ماه ژوئیه، در حال افزایش است.

تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که رشد اقتصاد ژاپن به دلیل افزایش مالیات بر فروش، پیامدهای گردباد دریایی مهیب، و ادامه عواقب جنگ تجاری بین آمریکا و چین، کاهش یابد.

اما افت بیش از حد انتظار در بخش تولید، از سال ۲۰۱۴ تا کنون در نوع خود سریع‌ترین افت بوده است، و این نشانه نگران‌کننده دیگری برای اقتصاد جهانی است.

پس از آنکه دولت ژاپن مالیات بر فروش را از هشت درصد به ۱۰ درصد افزایش داد، میزان هزینه کردن از سوی مصرف‌کنندگان ۲.۹ درصد کاهش یافت. همچنین، هزینه‌های سرمایه‌ای ۳.۷ درصد و صادرات ۰.۱ درصد افت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک هلندی آی‌ان‌جی در گزارشی اعلام کرد: «اقتصاد ژاپن سخت تقلا می‌کند تا میزان هزینه کردن از سوی مصرف‌کنندگان، که در نتیجه افزایش مالیات در سه ‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ کاهش یافته است، بیشتر از این کاهش پیدا نکند. انتظارات و تمایلات مصرف‌کنندگان، به‌ویژه در بخش خدمات مصرف‌کننده نیز در سه ماه اول ۲۰۲۰ در نتیجه تأثیر ویروس کوید-۱۹ به شکل چشمگیری کاهش یافته است.»

در ادامه گزارش آمده است: «هزینه کردن بیشتر از سوی دولت می‌تواند از افت بیشتر تولید ناخالص داخلی پس از سه‌ماهه اول ۲۰۲۰ جلوگیری کند. اما این از تبدیل شدن چیزی که در ابتدا به صورت یک افت تکنیکی شروع شد، به یک رکود تمام عیار جلوگیری نخواهد کرد.»

رکود عبارت است از کاهش حجم اقتصاد به مدت دو فصل متوالی.

آژانس رده‌بندی «مودی» می‌گوید اگر ویروس کرونا جهان‌گیر شود می‌تواند ضربه جدی به اقتصاد جهانی وارد كند.

ماداوی بوکیل، معاون آژانس مودی، می‌گوید: «شیوع این بیماری، به دلیل کاهش میزان هزینه کردن مصرف‌کنندگان در حوزه‌های حمل و نقل، خرده‌فروشی، گردشگری و سرگرمی، در درجه اول به اقتصاد چین آسیب خواهد زد. هم‌اکنون شواهدی وجود دارد – ولو غیرقطعی – که نشان می‌دهد زنجیره‌های تأمین، از جمله در خارج از چین، دچار اختلال شده‌اند. علاوه بر این، با توجه به اهمیت چین و درهم‌ تنیدگی اقتصاد جهانی، تعطیلی بیشتر در این کشور بر سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت.»

آژانس مودی، که قبلا پیش‌بینی کرده بود اقتصاد جهان در سال جاری ۲.۶ درصد رشد کند، اکنون پیش‌بینی خود را به ۲.۴ درصد کاهش داده است. انتظار می‌رود در سال جاری اقتصاد چین ۵.۲ درصد رشد کند که نسبت به رشد ۶.۱ درصدی آن در سال گذشته، کاهش نشان می‌دهد.

بیشتر از اقتصاد