ضرب‌ و شتم بهاره هدایت و انتقال به زندان قرچک

بهاره هدایت از زمان دستگیری اعتصاب غذا کرده است

به گفته رئیس حراست دانشگاه تهران دلیل بازداشت خانم هدایت شرکت در اعتراضات سراسری آبان‌ماه است- عکس از صفحه فیسبوک بهاره هدایت

بهاره هدایت، فعال سیاسی و دانشجویی دانشگاه تهران، شب گذشته از بازداشتگاه وزرا به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

او پس از رفتن به حراست دانشگاه تهران، روز ۲۱ بهمن‌ماه به وسیله نیروهای امنیتی ربوده شد.

بنا به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران (هرانا) و دوستان خانم هدایت، این فعال سیاسی در هنگام دستگیری مورد ضرب ‌و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته است و در سه روز نخست بازداشت، اعتصاب خشک کرده و اکنون در اعتصاب غذای تر است.

همچنین گفته شده است که او در هنگام دستگیری و در طول مدتی که در بازداشتگاه وزرا به سر‌می‌برده، هدف فحاشی و توهین ماموران امنیتی قرار گرفته ‌است.

دوستان خانم هدایت با اشاره به سابقه بیماری‌ گوارشی او نسبت به وضعیت سلامتی‌اش اظهار نگرانی کرده‌اند.

دلیل دستگیری خانم هدایت هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است، ولی رئیس حراست دانشگاه تهران گفته است که دلیل بازداشت او شرکت در اعتراضات سراسری آبان‌ماه است.

در روزهای گذشته عملکرد حراست دانشگاه تهران به دلیل نقش فعال در همکاری با نیروهای امنیتی و بازداشت دانشجویان با انتقادهای گسترده مواجه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز ۲۳ بهمن‌ماه و دو روز پس از ربوده شدن بهاره هدایت، رئیس حراست دانشگاه تهران گفت که نقشی در دستگیری وی نداشته است.

اسماعیل سلیمانی، رئیس حراست دانشگاه تهران، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، با توضیح نحوه دستگیری بهاره هدایت گفته بود که روز دوشنبه نیروهای امنیتی «با حراست دانشگاه تماس می‌گیرند و می‌گویند که می‌خواهند با بهاره هدایت مصاحبه‌ای داشته باشند و ابلاغیه‌ای قضایی دارند که باید به او بدهند».

رئیس حراست دانشگاه تهران مدعی شده بود که بهاره هدایت نه در محل حراست، که پس از خروج از دانشگاه دستگیر شده است: «‌وقتی پلیس مراجعه می‌کند، ما مطلع می‌شویم که موضوع بحث، دستگیری بهاره هدایت است. ما نیز با توجه به حساسیتی که دانشگاه دارد، اجازه نمی‌دهیم این اتفاقات در حراست دانشگاه رخ بدهد. ما پلیس را به بیرون هدایت کردیم. بعد از این که خانم بهاره هدایت از ساختمان بیرون می‌رود، بیرون از دانشگاه بازداشت می‌شود. از این رو بازداشت وی ربطی به حراست و دانشگاه ندارد.»

حال روشن شده است که این گفته سلیمانی واقعیت نداشته و بهاره هدایت در محل حراست دانشگاه و با ضرب‌ و شتم ماموران امنیتی دستگیر شده است. دوستان و خانواده خانم هدایت پیش‌تر اعلام کرده بودند که بهاره ۲۰ دقیقه پس از ورود به ساختمان حراست دانشگاه تهران، ناپدید شده است.

در روزهای گذشته به جز بهاره‌هدایت، دو دانشجوی دیگر این دانشگاه، به نام‌های امیرمحمد شریفی و معین زارعیان نیز دستگیر شده‌اند. گفته می‌شود که بازداشت این دو دانشجو نیز با همکاری حراست دانشگاه تهران و در محوطه خوابگاهشان انجام شده است.

رئیس حراست دانشگاه تهران این موضوع را نیز رد کرده و گفته است: «این دو شخص بیرون محیط دانشگاه بازداشت شده‌اند، اما دقیقا نمی‌دانیم در کدام نقطه بوده‌اند.»

بهاره هدایت روز ۲۰ بهمن‌ماه در توییتی اعلام کرده بود که از نهادهای امنیتی با او تماس گرفته‌ و خواسته‌اند که روز چهارشنبه ۲۳ بهمن، به آن نهاد مراجعه کند: «برای روز چهارشنبه ۲۳ بهمن احضار شدم. دلیل احضار هم روشن نیست. صبح چهارشنبه می‌روم ببینم چی می‌شود.»

حساب کاربری توییتر خانم هدایت از روز ۲۱ بهمن‌ماه غیرفعال شده است.

خانم هدایت پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز دستگیر شد و ۷ سال را در زندان گذراند. اتهام این فعال سیاسی در پرونده قبلی، توهین به رهبر و رئیس جمهوری و اجتماع و تبانی علیه نظام بود.

بیشتر از