واکنش فلسطینی ها به رفتار تبعیض آمیز شرکت آمازون در کرانه باختری

شرکت آمازون تنها فلسطینی ها را وادار به پرداخت هزینه حمل و نقل می کند

نمایی از دیوار آپارتاید در بخش شرقی بیت المقدس. عکس از: ‏AFP‏

از مدتی بدین سو، شهروندان فلسطینی، شرکت آمازون را متهم به نژاد پرستی و دوگانگی رفتار در سرزمین های فلسطین می کنند و تأکید دارند که شرکت آمازون تمام خدمت حمل و نقل را در اسرائیل و شهرک های یهودی نشین به صورت رایگان انجام می دهد اما در شهرها و روستا های همجوار فلسطین؛ مردم را وادار به پرداخت هزینه خدمات یاد شده می کند.

شرکت آمازون گفته است در صورتی که فلسطینی ها اذعان کنند که در قلمرو اسرائیل زندگی می کنند و در نه در سرزمین فلسطین، آن زمان می توانند از خدمات رایگان شرکت آمازون برخوردار شوند، شهروندان فلسطینی این اقدام را یک رفتار تبعیض آمیز تلقی کرده و آن را تلاشی در راستای حمایت از شهرک های یهودی نشین می دانند.

از آغاز ماه نوامبر گذشته، شرکت آمازون سفارش های که ارزش آن ها بیش از 49 دلار باشد را در سراسر اسرائیل و شهرک های یهودی نشین به صورت رایگان به مشتریان می رساند اما در صورتی که آدرس گیرنده تحت نام فلسطین باشد، مشتری بایستی 24 دلار را به عنوان هزینه حمل و نقل بپردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، نیک کپلین، سخنگوی آمازون اظهار داشته است اگر مشتری فلسطینی، اسرائیل را به عنوان آدرس خود انتخاب کند، خدمات حمل و نقل را به صورت رایگان دریافت خواهد کرد.

البته روند خرید آنلاین به دلیل پایین بودن قیمت کالا، به صورت فزاینده رو به گسترش است، اما فلسطینی ها ناگزیر اند هزینه های سنگین حمل و نقل را پرداخت کنند و همین امر باعث محرومیت فلسطینی ها از خدمات آنلاین می شود.

محمود نواجعه، هماهنگ كننده کمیته ملی تحریم رژیم اسرائیل، با اشاره به این موضوع، گفت: در واقع، شرکت آمازون با اقدام اخیر خود ثابت می کند که این شرکت نقش مستقیمی در ایجاد و گسترش شهرک های یهودی نشین دارد و از پروژه یهودی سازی در کرانه باختری و سایر نقاط فلسطین حمایت می کند. نواجعه ضمن هشدار به شرکت آمریکایی آمازون، گفت: اگر این شرکت رفتار تبعیض آمیز خود را متوقف نکند با دو گزینه رو به رو خواهد شد یا با کمپین جهانی برای پایان دادن به این رفتار تبعیض آمیز مواجه خواهد شد و یا این که در فهرست سازمان های قرار خواهد گرفت که سازمان ملل متحد آن ها را شریک پروژه شهرک سازی در فلسطین محسوب می کند.

سازمان ملل هفته گذشته فهرستی از 112 شرکت را منتشر کرد که در شهرک های یهودی نشین فعالیت دارند. شماری از شرکت های یاد شده در این فهرست عبارت اند از شرکت آمریکایی ایربی‌ان‌بی (Airbnb)، شرکت آمریکایی اکسپدیا (Expedia Group) و شرکت آمریکایی مشاور سفر (TripAdvisor) اما اسرائیل از نشر این فهرست خودداری کرده و معتقد است که این لیست می تواند به عنوان ابزاری برای توجیه تحریم در بخش خصوصی اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد در حالی که فلسطینی ها از انتشار این فهرست استقبال کرده و آن را گامی در راستای پیروزی قوانین بین المللی محسوب می کنند.

در همین راستا، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین از جامعه جهانی خواسته است شرکت های یاد شده را به دلیل نقض قوانین بین المللی وادار به توقف فعالیت کند، زیرا اقدام این شرکت ها، در مغایرت با تمام مقررات شناخته شده ای بین المللی است.

قابل ذکر است که از 112 شرکت مندرج در فهرست سازمان ملل، 94 شرکت در اسرائیل قرار داشته و 18 شرکت دیگر در کشورهای دیگر مستقر هستند.

برای پیگیری این موضوع، دولت فلسطین، کمیته مشترکی را از وزارت های اقتصاد، مخابرات و دادگستری تشکیل داده است تا زمینه اتخاذ اقدامات قانونی و سیاسی را علیه رفتارهای غیر عادلانه شرکت آمازون فراهم کند.

ابراهیم القاضی، مدیر اداره کل حمایت از مصرف کنندگان در وزارت اقتصاد فلسطین، گفت: " خلاف ورزی شرکت آمازون از طریق سازمان تجارتی جهانی پیگیری خواهد شد و در عین حال، تلاش خواهیم کرد تا شرکت آمازون در فهرست شرکت های قرار گیرد که در برنامه های ساخت و ساز شهرک های یهود نشین فعالیت دارند. وی افزود: این اقدام می تواند شرکت آمازون را تحت فشار قرار دهد تا رفتار تبعیض آمیز خود را در تعامل با فلسطینیان مورد بازنگری قرار دهد.

از سوی دیگر ، برایان ایف، یکی از مسئولان سازمان "صلح اکنون" ضمن محکوم کردن برخورد تبعیض آمیز شرکت آمازون، گفت: تحویل رایگان سفارش ها در شهرک های غیر قانونی در کرانه باختری و تحمیل هزینه در شهرها و روستای های مجاور فلسطینی، اقدام نژاد پرستانه ای است که به هیچ صورتی نمی توان آن را از سوی شرکت آمازون قابل پذیرش دانست.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia