استفاده از نردبان‌های پنج دلاری برای عبور مهاجران غیرقانونی

قاچاقچیان برای عبور مهاجران از دیوار حایل ترامپ در مرز آمریکا و مکزیک از نردبان‌های دست ساز استفاده می‌کنند

 از اکتبر سال ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰، ماموران مرزی ۱۰ هزار و ۳۰ بزرگسال را دستگیر کرده‌اند - Sandy Huffaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

قاچاقچیان می‌گویند با نردبان‌های ۵ دلاری، به مهاجران غیرقانونی کمک می‌کنند که از دیوار حایل دونالد ترامپ در مرز میان ایالات متحده و مکزیک، عبور کنند.

به گزارش نشریه «ال پاسو تایمز»، پست‌های مرزی آمریکا از افزایش تعداد نردبان‌های مخفی در خط دیوار تا منطقه جنوب غربی تکزاس خبر داده‌اند.

گفته می‌شود که خط مرزی ال پاسو مملو از تعداد قابل توجهی  نردبان دست ساز ساخته شده از میل گرد است، با پله‌ها و کناره‌هایی که همرنگ دیوار، با رنگ قهوه‌ای پوشیده شده‌اند. 

جو رومرو، مامور مرزی، می‌گوید:«کسانی هستند که از تولید این نردبان‌ها سود می‌برند. ماموران مرزی نردبان‌ها را از دیوار پایین می‌کشند و تکه تکه می‌کنند تا دیگر قابل استفاده نباشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نردبان‌های ساخته شده از میل‌گرد، با تکمیل کار ساختمان دیوار حایل ال پاسو در ماه مه گذشته، وارد صحنه شدند. به گفته ماموران مرزی میان دو کشور، از همان هنگام، موارد عبور غیرقانونی از مرز آمریکا و مکزیک افزایش یافته است.

یک مامور مرزی به نام رامیرو کوردرو می‌گوید: «متوجه فعالیت‌های غیرقانونی بسیاری شده‌ایم. متوجه شده‌ایم که سازمان‌های جنایت‌پیشه در هر دو سوی مرز با یکدیگر همکاری می‌کنند تا رد پایشان گرفته نشود. و بیشتر از گذشته متوجه موارد عبور غیرقانونی هستیم. برای عبور از حصار، از شگردهای منحرف کننده و نردبان استفاده می‌کنند.»

به همین گونه، تعداد بازداشت بزرگسالان تنها در ال پاسو نیز دوبرابر شده است. آن‌ها که بخش اعظم مهاجران غیرقانونی را تشکیل می‌دهند، برای عبور از دیوار از نردبان استفاده می کنند. 

از اکتبر سال ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰، ماموران مرزی ۱۰ هزار و ۳۰ بزرگسال را دستگیر کرده‌اند.  تعداد بازداشت شدگان در همان دوره زمانی در سال پیش از آن، ۵۱۵۰ نفر بود.

به نظر می‌رسد که این نردبان‌ها دست ساز است و از دو تیر ۱۰ سانتیمتری میل‌گرد و چهار تیر نازکتر با تعدادی پله تشکیل شده است که بالای، آن به گونه‌ای خم می‌شود که بتواند در بالای دیوار قفل شود.

نشریه ال پاسو تایمز می‌نویسد که قاچاقچیان احتمالا میل‌گردهای مورد نیاز برای ساختن این نردبان‌ها را به متری ۵.۵ دلار از یک فروشگاه محلی در شهر «چیداد خوارز» در جنوب ال پاسو خریداری می‌کنند.

تاکنون حدود ۱۶۰ کیلومتر دیوار حایل به دستور دستگاه رهبری ترامپ ساخته شده است که بخش عمده آن،  نوسازی و بهینه کردن بخش‌هایی از دیوار حایل پیشین بوده است.

آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش گفت که هزینه احداث دیوار، از طرف مکزیک تامین خواهد شد، اما تاکنون تمام بودجه ده میلیارد دلاری ساختن و ترمیم دیوار از طرف مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت شده است. 

رئیس جمهوری در این میان خواهان افزایش دو میلیارد دلار دیگر به بودجه دیوار حایل شده است. 

انتظار می‌رود که حدود هفتصد کیلومتر دیگر از این دیوار تا پایان سال جاری تکمیل شود.

© The Independent

بیشتر از جهان