گزارش دومین جلسه دادگاه روح‌الله زم

روح‌الله زم: پیش از دی‌ماه ۹۶ آمدنیوز را رها کردم

روح‌الله زم ادعاهای جدیدی درباره نقش خود در کانال آمدنیوز شد- عکس از وب‌سایت الف

مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی گزارشی از دومین جلسه دادگاه روح‌الله زم منتشر کرد. دادگاهی که امروز یک‌شنبه برگزار شد و در آن تعدادی از شکات روح‌الله زم در آن حاضر شدند و به طرح شکایت‌های خود از روح‌الله زم پرداختند. 

در دومین جلسه دادگاه نماینده حقوقی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری به عنوان یکی از شکات پرونده در جایگاه حاضر شد و با بیان اینکه نهاد ریاست جمهوری به سبب انتشار نامه‌ای جعلی به تاریخ نهم اسفند ۱۳۹۶، در کانال آمد نیوز ناظر بر موافقت ریاست جمهوری با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی از آقای روح  الله زم و گردانندگان کانال آمد نیوز شکایت دارد از دادگاه تقاضا کرد اتهام «جعل نامه با سربرگ نهاد ریاست جمهوری و انتشار آن در کانال آمد نیوز» را پیگیری کند.

نماینده حقوقی وزارت ورزش و جوانان هم با حاضر شدن در جایگاه ضمن گفت که «معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان به سبب جعل امضای معاون وزیر وزارتخانه مزبور و انتشار آن در کانال آمدنیوز که مصداق نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان است، از آقای روح الله زم شکایت دارد».

نماینده حقوقی بانک تجارت هم از دیگر کسانی بود که شکایت نهاد مطبوع خود علیه روح‌الله زم را به دادگاه ارائه کرد. 

هم‌چنین حمید شیر محمدی از جانبازان مدافع حرم هم در جایگاه حاضر شد و گفت: «روح الله زم با نشر اکاذیب و درج اطلاعات خانوادگی من در کانال آمد نیوز و صدای مردم باعث شد تا اراذل و اوباش منطقه‌ای که ما در آن زندگی می کنیم ماشین من را تخریب کنند.»

پس از طرح اتهامات علیه روح‌الله زم، او با اشاره به اینکه نمی‌تواند به تمامی این اتهامات پاسخ دهد از دادگاه خواست که یک به یک اتهامات را مطرح کند تا بتواند از خود دفاع کند. در بخشی از این دادگاه رئیس دادگاه از روح‌الله خواست نحوه خروج خود از کشور را توضیح دهید که روح‌الله زم در جواب گفت: «سال ۱۳۹۰ به همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج را داشتیم اما من به حج نرفتم و عازم مالزی شدم.»

روح‌الله زم گفته که «بین سفر من به مالزی و سفر خانواده ام به حج دو الی سه روز فاصله بود و تا یک روز بعد از آنکه به مالزی برسم، خانواده ام از من خبری نداشت». وی هم‌چنین گفته است در مالزی «امور گردشگری مرتبط با توریستهای ایرانی» انجام می‌داده است. 

روح‌الله زم در بخش دیگری از حرف‌هایش در دادگاه با شرح چگونگی شکل‌گیری کانال آمد گفت که «قبل از دی ۹۶ آمدنیوز را رها کردم و تا اواسط ۹۷، کنترل آمدنیوز با من نبود و سام محمودی سرابی آن را اداره می کرد که گرایش کمونیستی داشت. به علت برخی اتفاقات در سال ۹۷ دوباره آمد نیوز را گرفتم».

زم در پاسخ به این سوالات که «درباره وقایع و اتفاقات ۹۶ بیشتر توضیح بدهید؟ و آیا مسئولیت جان افرادی که در تظاهرات کشته شدند را می پذیرید؟» گفت: «این موضوع ارتباطی با من ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زم هم‌چنین درباره اتهام توهین به مقدسات نیز گفت که «بحث توهین به مقدسات زمانی صورت گرفته که آمد نیوز در اختیار سرابی بوده است». 

روح‌الله زم هم‌چنین ادعا کرد که «پس از مکالمه روحانی و مکرون از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و شش یا هفت جلسه طول کشید تا من را بشناسند و حدود چهار یا پنج ماه این رفت و آمدها ادامه داشت و ایمیل دادند که گزارشات را در خصوص اخبار خودت ارسال کن»

در جلسه دادگاه قاضی خطاب به روح‌الله زم گفته است که «آیا می‌دانی در زمانی که برادر ناتنی‌ات بازداشت شده بود پدرت به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشت و ایشان دستور آزادی برادرت را صادر کرد؟» 

روح‌الله زم نیز در پاسخ گفته است که «خانواده ام در این رابطه چیزی به من نگفته بودند».

اشاره قاضی صلواتی به دستگیری فرزاد زم برادر ناتنی روح‌الله زم است که تقریبا دو سال پیش صورت گرفت و گفته می‌شد که در واکنش به افشاگری‌های روح‌الله زم صورت گرفت.

بیشتر از