حمله اسرائیل به نیروهای حماس در نوار غزه

پس از رونمایی از «معامله قرن» تنش‌ها در منطقه بیشتر شده است

نیروهای هوایی اسرائیل به غزه حمله کردند - MAHMUD HAMS / AFP

مقامات اسرائیلی از حمله نیروهای هوایی این کشور به چند محل متعلق به «نیروهای حماس» در نوار غزه خبر داده‌اند. حملاتی که هنوز از میزان تلفات آن گزارشی منتشر نشده است. 

این حمله هوایی نیروهای اسرائیلی در پی آن رخ داده که روز گذشته، شنبه، چندین راکت از سوی فلسطین به اسرائیل شلیک شد.

تنش‌ها بین نیروهای اسرائیلی و مبارزان فلسطینی از زمانی شدت گرفت که طرح موسوم به «معامله قرن» از سوی رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو در ماه گذشته رونمایی شد. گروه‌های فلسطینی مخالفت علنی خود را با این طرح اعلام کردند و چندی پس از رونمایی از این طرح، سازمان همکاری‌ اسلامی هم طرح صلح دونالد ترامپ برای خاورمیانه را رد کرد و از ۵۷ کشور عضو خواست به اجرایی شدن آن کمک نکنند.

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای که حدود دو هفته پیش صادر کرد تاکید کرده بود که «صلح تنها زمانی به دست می‌آید که اسرائیل به اشغال پایان دهد و کاملا از قلمروی دولت فلسطینی به‌ویژه شهر مقدس بیت‌المقدس و سرزمین‌های عربی اشغال شده در جنگ ۱۹۶۷ خارج شود». 

نیروهای حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارند هم با رد طرح معامله قرن آقای ترامپ آن را «تلاشی در جهت نابود کردن طرح تشکیل فلسطینی مستقل» دانستند و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه را قاطعانه رد کرد و گفت که «هیچ سرزمین فلسطینی بدون آن که بیت المقدس پایتخت آن باشد قابل تصور نیست». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روزهای حساس و خطیر سیاسی را پشت سر می‌گذارد و باید کم‌تر از دوهفته دیگر در انتخابات پارلمانی کشور اسرائیل شرکت کند. مقطعی مهم در زندگی سیاسی نخست وزیر اسرائیل که با مشکلات بسیاری در صحنه داخلی روبروست. 

بنیامین نتانیاهو، پیشتر به نیروهای فلسطینی هشدار داده بود که اگر این نیروها به شلیک راکت به سمت اسرائیل ادامه دهند اسرائیل پاسخی کوبنده خواهد داد.

مشخص نیست که حملات هوایی امروز نیروهای اسرائیلی تا چه اندازه خسارات در پی داشته و آیا نشان از آغاز یک تنش جدی میان نیروهای فلسطینی و اسرائیلی‌ست یا خیر.