ویروس کرونا؛ تمجید ترامپ از پکن

ترامپ معتقد است پکن این بیماری فراگیر را «خیلی حرفه‌ای» اداره کرده است

دونالد ترامپ و همسرش ملانیا به همراه شی جین پینگ رئیس جمهور چین در تالار مردم شهر پکن -نوامبر ۲۰۱۷- AFP

دونالد ترامپ از اقدام چین در راستای مخفی کردن حد شیوع ویروس کرونا دفاع کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده که بدون هیچ مدرکی ادعا کرده است که کار این ویروس احتمالا تا ماه آوریل «یک سره» خواهد شد، به‌رغم وجود اتهاماتی علیه چین مبنی بر آن که گویا کوشیده است درز اطلاعات درباره این بحران را سرکوب کند، گفت که پکن این بیماری فراگیر را «خیلی حرفه‌ای» اداره کرده است.

هنگامی که جرالدو ریورا، مفسر سیاسی محفاظه‌کار، از او پرسید که آیا چین درباره ویروس کرونا حقیقت را می‌گوید، آقای ترامپ پاسخ داد: «خب، این را هیچ‌وقت نخواهیم فهمید. به نظرم آنها می‌خواهند بهترین تصویر ممکن از آن را ارائه کنند. می‌دانی، به نظر می‌رسد اگر کسی، مثلا خودت را در نظر بگیر، اگر تو مسئول اداره این ماجرا بودی، احتمالا نمی‌دویدی بیرون تا به همه بگویی و دنیا به هم بریزد و هر که هر چه می‌خواهد بگوید، چون نمی‌خواهی وحشت عمومی ایجاد کنی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون و از آغاز این بحران در ماه ژانویه در شهر مرکزی ووهان در چین، حدود ۱۵۲۵ نفر جان باخته‌اند و بیش از ۶۵ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. تاکنون، اکثر قربانیان، شهروندان چینی بوده‌اند و هر یک از کشورهای هنگ‌کنگ، فیلیپین، ژاپن و اسپانیا هم یک کشته داشته‌اند.

حزب کمونیست چین تمهیداتی جدی به کار بسته است تا جلو شیوع ویروس را بگیرد؛ از جمله قرنطینه کردن حدود ۶۰ میلیون نفر. در روز جمعه، این حزب تهدید کرد که کسانی که بخواهند بدون گذراندن قرنطینه ۱۴ روزه به پکن بازگردند، مجازات خواهند شد.

در آغاز این بحران، دکتری که سپس (بر اثر ابتلا به آن ویروس) درگذشت، توسط مقامات چین توبیخ شد، چرا که به همکاران خود درباره شیوع این بیماری در ووهان اخطار داده بود.

آقای ترامپ روز پنجشنبه به آقای ریورا گفت: «به نظرم آنها این ماجرا را خیلی حرفه‌ای اداره کردند، و به نظرم خیلی قابلیت مقابله با آن را دارند. خود رئیس جمهوری شی نیز فرد شدیدا قابلی است و امیدوارم این ماجرا زودتر حل شود.»

خارج از خاک چین، تقریبا حدود ۴۵۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در ده‌ها کشور و منطقه دنیا تایید شده است، از جمله ۲۱۸ نفر بر عرشه یک کشتی تفریحی در بندری در ژاپن، و نیز مرگ قربانیان متعددی از جمله در کشورهای ژاپن، هنگ‌کنگ، فیلیپین و اسپانیا.

مقامات چینی ادعا کرده‌اند که شیوع این ویروس در حال آرام شدن است و در جمعه شب، یکی از مقامات ارشد این کشور، دولت‌های دیگر را متهم به «واکنش بیش از حد» کرد.

وانگ یی، مشاور دولت چین که همچنین در وزارت امور خارجه مشغول است، گفت: «در مجموع، شیوع این بیماری تحت کنترل است. این بیماری فراگیر واقعا ناگهانی رخ داد و چین و کل دنیا را با چالشی جدید مواجه کرد.»

آقای یی از ایالات متحده و سایر کشورها خواست تا با اتخاذ تمهیدات غیرضروری در مواجهه با این ویروس، به تجارت، مسافرت، و گردشگری آسیب نزنند.

با این وجود، به گفته آدام کامرات اسکات، متخصص بیماری‌های واگیر در مرکز بین‌المللی مطالعات امنیتی دانشگاه سیدنی، آمار رسمی موارد  ابتلا، به هیچ وجه حاکی از آن نیست که شیوع این بیماری کاهش یافته باشد.

اما آقای ترامپ ظاهرا  اعتماد به نفس آقای یی را به عاریه گرفته است که اعتقاد دارد این بیماری به زودی کاملا تحت کنترل خواهد بود، چرا که او نیز گفت که احتمالا تا ماه آوریل اثری از این ویروس نخواهد بود.

آقای ترامپ گفت: «باز هم تاکید می‌کنم که این مقطع زمانیِ ماه آوریل خیلی مهم است و ما می‌دانیم که اتفاق خیلی بزرگی رخ خواهد داد، چون می‌دانیم که اگر همان‌طور که انتظار داریم گرما در واقع باعث نابودی این ویروس شود، در ماه آوریل است که هوا رو به گرم شدن می‌گذارد و این ویروس نخواهد توانست با گرما مقابله کند و خواهد مرد. پس باید منتظر ماند و دید که چه خواهد شد.»

این ادعا، از زمان اظهار آن تکنون، توسط آژانس بهداشت دولت خود وی انکار شده است.

© The Independent