آمریکا: طالبان باید ارتباطش را با تروریسم و القاعده قطع کند

توافقنامه صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان بدون شرط نیست

 دیدار رئیس جمهور افغانستان و وزیر خارجه آمریکا در نشست امنیتی مونیخ فوریه ۲۰۲۰ - Andrew CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا گفته است که توافقنامه صلح میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان، تاهفته‌های آینده نهایی خواهد شد و طالبان نیز باید روابط شان را با القاعده و تروریسم قطع کنند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در دیداری با محمد اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری این کشور، در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، گفته است: «تا چند هفته آینده، سرنوشت توافقنامه صلح میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده آمریکا، نهایی خواهد شد و این گروه باید پس از این روابط خود را با القاعده و تروریسم پایان دهد.»

آقای پمپئو، تاکید کرده است: «توافقنامه صلحی که میان ایالات متحده آمریکا و نمایندگان طالبان به امضا خواهد رسید، بدون شرط نیست. ممکن است طالبان به تبلیغات فریبکارانه کننده دست بزند، اما واقعیت و اصل موضوع این است که آنها حاضر شده‌اند دست از جنگ و خشونت برداشته و به جامعه کثرت‌گرا اذعان دارند.»

وزیر خارجه آمریکا در این دیدار همچنین گفت: «ایالات متحده، حامی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده و در آینده نیز به کمک‌های خود ادامه می‌دهد.»

در این بیانیه آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان، به عنوان بانی برنامه صلح، از دولت آمریکا، به خاطر روند صلح سپاسگزاری می‌کند و به مردم افغانستان، اطمینان می‌دهد که این روند، تمام نهادهای نظامی و اداری را تقویت خواهد کرد؛ افغانستان نه تنها به گذشته بر نمی‌گردد، بلکه حراست از ظرفیت‌های دولتی، بخش‌های خصوصی و حقوق شهروندی را با جدیت پی خواهد گرفت.»

نادره ایوبی، کارمند دولت است و سه سال پیش در یک حمله انفجاری برادرش را از دست داده است. او در رابطه با تامین صلح و ختم جنگ در افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «یگانه خواست و آرزوی تک تک شهروندان افغانستان، تامین صلح و پایان برادرکشی و خون‌ریزی در این کشور است. بس است! همه مردم ما قربانی داده‌اند. هیچ خانواده‌ای نیست که یکی از نزدیکان‌شان را در این جنگ چندین ساله از دست نداده باشد. این کشتار و خونی که اشک چشم ما را خشک کرده، باید پایان یابد.»

خانم ایوبی افزود: «تا زنده هستم، می‌‌گویم که برادرم را ناحق و بی‌گناه کشته اند. دیگر تحمل نداریم که به بهانه‌های مختلف، عزیزان خود را از دست بدهیم. امید است هر چه زوتر صلح بیاید، تا چند روز باقیمانده زندگی خود را زیر سایه آن بگذرانیم.»

احمدزی صدیق، از ساکنان کابل، می‌گوید: «صلح و ثبات دائمی در کشور خواست و آرزوی دیرینه همه ماست و سال‌هاست برای رسیدن به این روز قربانی می‌دهیم. امید داریم در زندگی خود شاهد آمدن صلح باشیم. اکنون که گفته می‌شود طالبان از جنگ دست کشیده و به روند صلح رو می‌آورند، خوشحال شدم. باید هرگونه مانعی را از سر راه این روند برداشت، چرا که ما دیگر تحمل خون‌ریزی را نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی هوتک، کارشناس سیاسی، درباره گفته‌های وزیر خارجه آمریکا به ایندیپندنت چنین می‌گوید: « توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان، نباید بدون گذاشتن شرط به امضا برسد. اگر شرط در توافقنامه وجود نداشته باشد، می‌تواند هر زمانی از طرف طالبان نقض شود. ما می‌خواهیم توافقنامه هرچه زودتر امضا شود تا گفت‌وگوهای بین‌افغانی آغاز شده و زودتر به نتیجه برسیم.»

آقای هوتک افزود:«حالا باید هرچه زودتر، هیئت افغانی همه‌شمولی که بتواند نمایندگی تمام شهروندان افغانستانرا داشته باشد، از سوی حکومت ما معرفی شود تا روند صلح بین‌افغانی را به پیش ببرند.»

از نهایی شدن توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان، در حالی صحبت می‌شود که رئیس جمهوری افغانستان به تازگی تصمیم گرفته است که در هفته‌های آینده، سلسله مشورت‌هایی را با اقشار مختلف جامعه و حلقه‌های سیاسی کشور، در رابطه با فرصت‌ها و خطرات احتمالی توافقنامه صلح آمریکا با طالبان آغاز کند.

بیشتر از