ظریف: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به کسی نمی‌دهیم

وزیرامورخارجه ایران می‌گوید آمریکا باید نرم‌افزار خواندن جعبه سیاه را به ما بدهد

 جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنار هم‌تای آلمانی‌اش هایکو ماس در محل کنفرانس امنیتی مونیخ - Thomas KIENZLE / POOL / AFP

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در این شهر به ‌سر می‌برد، گفته است که ایران نرم‌افزار و توانایی فنی لازم برای استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را ندارد؛ ولی جعبه سیاه را به هیچ دولت خارجی تحویل نخواهد داد.

ظریف در این مصاحبه گفته است که طبق قوانین جهانی هوانوردی، ایران مسئول رهبری تیم بررسی علت سانحه است و به همین دلیل از آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواسته تا تجهیزات فنی و نرم‌افزار لازم برای خواندن اطلاعات جعبه سیاه به ایران داده شود ولی آمریکایی‌ها از این کار امتناع کرده‌اند.

هواپیمای خطوط هواپیمای اوکراین صبح روز ۱۸ دی‌ماه چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی با شلیک موشک‌های پدافندی سپاه سقوط کرد و ۱۷۶ مسافر و کادر پروازی آن کشته ‌شدند. ایران مسئولیت سقوط هواپیما را سه روز بعد پذیرفت و اعلام کرد که تحقیقاتی شفاف در این‌باره انجام خواهد داد.

ظریف در این مصاحبه گفته است که او و بقیه اعضای دولت، دو روز بعد از سقوط هواپیما مطلع شده‌اند که دلیل آن شلیک موشک بوده است.

وزیر امورخارجه ایران در این مصاحبه به ترور قاسم سلیمانی در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه هم پرداخته و آن را اقدام غیرمسئولانه و خطرناک رئیس ‌جمهوری آمریکا دانسته است.

ظریف گفته که پس از این ترور دو کشور تا آستانه آغاز جنگی فراگیر پیش رفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین هدف از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در روز ۱۸ دی‌ماه را مخابره این پیام به آمریکا دانسته است، که اگر حمله کنند، ایران تلافی خواهد کرد. ظریف گفته است، این حمله برای کشتن آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی نشده بود.

ایران در روز ۱۸ دی‌ماه با شلیک چند موشک به پایگاه عین الاسد در عراق، به ترور قاسم سلیمانی واکنش نشان داد. در حالی که رسانه‌های داخلی و فرماندهان سپاه بر کشته‌ شدن سربازان آمریکایی در این حمله تاکید کرده‌اند، ارتش آمریکا می‌گوید هیچ سرباز آمریکایی در این حمله کشته نشده است.

بیشتر از