ویروس‌ کرونا؛ هرکس به پکن برگردد باید قرنطینه یا مجازات شود

روزنامه دولتی از گام مهمی برای جلوگیری از گستریش این بیماری گزارش می‌دهد

مشخص نیست اجرای این برنامه قرنظینه‌سازی به چه شکل باشد - Anthony WALLACE / AFP

مقامات چینی در حالی که تلاش خود را برای کنترل گسترش ویروس کرونا افزایش می‌دهند، تهدید کرده‌اند کسانی که به پکن برمی‌گردند بدون آنکه به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند، مجازات خواهند شد.

این اقدام در روزنامه دولتی چاپ پایتخت این کشور اعلام شد؛ اما مشخص نیست این مقررات چگونه اجرا خواهد شد و این که آیا شامل خارجی‌ها و کسانی که در حالت عادی در چین زندگی نمی‌کنند نیز خواهد بود یا خیر.

صبح شنبه، کمیسیون بهداشت ملی اعلام کرد که شمار قربانیان به بیش از ۱۵۰۰ نفر رسیده است و شماره افراد قرنطینه شده از ۶۵ هزار نفر گذشته است.

مقامات همچنین فاش کردند که از آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون ۱۷۶۰ تن از کارکنان خدمات بهداشتی به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و شش نفر از آنها جان باخته‌اند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ویروس برای نخستین بار به آفریقا رسیده است، و مصر در روز جمعه تأیید کرد که یک فرد خارجی در بیمارستان قرنطینه شده است.

در عین حال در بریتانیا، دو نماینده پارلمان از حزب کارگر، پس از شرکت در کنفرانسی در وست‌مینستر که شخصی در آن حضور داشته و بعدا مشخص شده به کرونا مبتلاست، اعلام کردند که تمامی جلسات عمومی خود را لغو و خودشان را در خانه‌هایشان قرنطینه می‌کنند. مقامات بهداشتی با بیش از ۲۰۰ نفر که در این کنفرانس شرکت کرده بودند تماس گرفته‌اند.

یک کارگر در سکویی نفتی در نزدیکی شلت‌لند در دریای شمال پس از آنکه پزشکان احتمال دادند که به کرونا مبتلا شده است، قرنطینه شد.

تا کنون در بریتانیا ۹ نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اند و نتیجه آزمایش بر روی تقریبا ۳۰۰۰ نفر منفی بوده است.

همچنین گزارشات حاکی از این است شخصی که در پروازی به فرودگاه هیترو در روز جمعه بیمار شده بود، ممکن است نشانه‌های ویروس کرونا را داشته باشد.

در خارج از سرزمین اصلی چین، در بیش از بیست کشور تقریبا ۴۵۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است؛ از جمله ۲۱۸ نفر در یک کشتی کروز که در بندر در ژاپن قرنطینه شده است. همچنین در ژاپن، هنگ‌کنگ و فیلیپین سه نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

مقامات چینی ادعا کرده‌اند که انتشار ویروس در حال تثبیت است و جمعه شب یکی از مقامات بلندپایه دولت سایر کشورها را به «واکنش بیش از حد» متهم کرد.

وانگ یی، از مشاوران دولت چین و همینطور وزیر امور خارجه این کشور، گفت: «این بیماری همه‌گیر در کل تحت کنترل است. این بیماری واقعا به طوری ناگهانی شیوع پیدا کرده و چین و جهان را با چالش روبه‌رو کرده است.»

آقای یی از ایالات متحده و دیگر کشورها خواست، در واکنش به این ویروس از اقدامات غیرضروری که می‌تواند برای تجارت، سفر و گردشگری مشکل ایجاد کند خودداری کنند.

او گفت: «برخی کشورها اقدامات خود، از جمله قرنطینه کردن را افزایش داده‌اند، که منطقی و قابل درک است. اما برخی کشورها بیش از حد واکنش نشان داده‌اند، که باعث ایجاد وحشت غیرضروری شده است.»

در حالی که محدودیت‌های رفت و آمد و مسافرت بر نیم میلیارد نفر تأثیر گذاشته است، شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، هفته گذشته به مقامات ارشد هشدار داد که در تلاش‌ها برای مهار این ویروس زیاد‌ه‌روی شده است به گونه‌ای که اقتصاد را تهدید می‌كند.

در شهرهایی مانند پکن و شانگهای، که مراکز عمده تجاری هستند، خیابان‌ها و مترو تا حد زیادی خلوت هستند. بسیاری از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها خالی یا تعطیل‌ هستند.

 به گفته آدام کامراد-اسکات، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز مطالعات امنیت بین‌المللی در دانشگاه سیدنی، آمار رسمی در مورد شمار موارد ابتلا به این ویروس، به هیچ عنوان حاکی از تشدید بیماری نیست.

طبق آخرین آمار، مقامات استان هوبی، مرکز شیوع بیماری، روز جمعه گزارش دادند که ۱۳۹ نفر دیگر جان باخته‌اند و ۲۴۲۰ نفر دیگر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. با این حساب شمار قربانیان به بیش از ۱۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

© The Independent

بیشتر از جهان