پیامدهای شیوع ویروس کرونا؛ کاهش تقاضای نفت در بازارهای جهانی

این نخستین افت تقاضا در بازار بین‌المللی نفت از سال ۲۰۰۹ است

با قرار گرفتن ووهان، مرکز شیوع کرونا، در قرنطینه - که چهار راه رفت و آمد در چین بود، تقاضا برای سوخت نیز کاهش خواهد یافت - Philip FONG / AFP

به گزارش آژانس انرژی بین‌المللی، تقاضا در بازارهای جهانی نفت، برای نخستین بار پس از ده سال، به خاطر پیامدهای شیوع کرونا، در سه ماهه نخست سال کاهش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی، روز جمعه در گزارش ماهیانه خود گفت، عواقب شیوع ویروس کرونا، که اکنون رسما به «کوُوید ۱۹» شناخته می‌شود، برای میزان تقاضا «چشمگیر» خواهد بود. این نهاد پیش‌بینی  کرده است که تقاضا حدود ۴۳۵ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به مرز ۹۸.۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. 

این نخستین افت تقاضا در بازار بین‌المللی نفت از سال ۲۰۰۹ خواهد بود، که در آن زمان با رکود جهانی دست و پنجه نرم می‌کرد. در این گزارش آمده است: «تقاضای جهانی برای نفت به خاطر کوُوید ۱۹ و تعطیلی گسترده بخش‌های اقتصاد چین کاهش یافته است.»

آژانس بین‌المللی انرژی، که اتاق فکر میان-دولتی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه است، پیش‌بینی کرده که تقاضا در بازار بین‌المللی تا ۳۶۵ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۱۱ ، در مرز ۸۲۵ هزار بشکه در روز قرار خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد همچنین گفته است که در سه ماهه دوم سال، تقاضا برای نفت از این هم کمتر خواهد شد و حدود ۲۴۵ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت، اما آژانس پیش‌بینی می‌کند روند تقاضا در سه ماهه سوم به حد عادی و معمول بازخواهد گشت.

 نقل و انتقالات هوایی در داخل و خارج از چین، تاثیر جدی بر اقتصاد این کشور داشته‌اند. داده‌های وزارت ترابری چین نشان می‌دهد که در نخستین بیست روز پر رفت و آمد جشنواره بهار، که از ۱۰ ژانویه شروع شد، هواپیمایی مسافربری نسبت به سال پیش ۴/۱۴ درصد کمتر مسافر داشته است. این شاخص در ۲۸ ژانویه بالغ بر ۵/۷۴ درصد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی با درنظر گرفتن میزان تقاضا در زمان شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳، پیش‌بینی خود را در مورد تقاضا برای سوخت هواپیما در سه ماه جاری ۱۲۵ هزار بشکه در روز، و در سه ماه بعد تا ماه ژوئن، ۱۴۰ هزار بشکه در روز قرار داد.

با کند شدن چرخ اقتصاد، تقاضا برای نفت هم کاهش خواهد یافت. با قرار گرفتن ووهان، مرکز شیوع کرونا، در قرنطینه - که چهار راه رفت و آمد در چین بود، تقاضا برای سوخت نیز کاهش خواهد یافت. 

چند مرکز اقتصادی چین از جمله شاندونگ، شانگ‌های، جیانگسو، ژیجیانگ و چونگ کینگ، تعطیلی دفاتر خود را برای دو هفته دیگر تمدید کرده‌اند. بسیاری از مهاجران منتظر پایان اپیدمی ‌کرونا هستند که بتوانند بر سر کارهای خود بازگردند.

گردشگران چینی از پرتعدادترین جهانگردان دنیا هستند. با توجه به ممنوعیت تردد آن‌ها، فعالیت در صنایع بین‌المللی گردشگری و رفت و آمد‌های هوایی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اما آژانس انرژی بین‌المللی هشدار داده که دادن آمار دقیق مشکل است؛ زیرا نقش چین در اقتصاد جهانی، در طول هفده سالی که از شیوع ویروس سارس گذشته، به شکل چشمگیری گسترش یافته است.

در این گزارش آمده است: «امروز، (چین) مرکزی مهم برای زنجیره تولید بوده که حجم تردد به داخل و خارج کشور را به شکلی چشمگیر افزایش داده است. اما به همین گونه، خطر سرایت ویروس (کرونا) نیز بیشتر شده است.»

و در ادامه آن گفته شده است: «در سال ۲۰۰۳، نیازهای نفتی چین ۷/۵ میلیون بشکه در روز بود، اما تا سال ۲۰۱۹ این نیاز سه برابر شده و به مرز ۷/۱۳ میلیون بشکه در روز – یعنی ۱۴ درصد نیاز جهان رسید. افزون بر این، سال گذشته چین مصرف‌کننده بیش از سه چهارم افزایش تقاضای نفت در جهان بود.»

در این میان، سهام بازار بین‌المللی نفت در پایان معاملات در روز چهارشنبه، با افزایش تعداد قربانیان بیماری کرونا در چین به ۱۳۶۷ نفر، لطمه خورد. تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در روز چهارشنبه، نسبت به روز پیش از آن ۲۵۴ نفر بیشتر بوده است. این افزایش، به امیدواری‌ها در مورد این که از اوج کارایی ویروس کاسته شده، پایان داد.

عملکرد «استوکس ۶۰۰» موسسات ثبت شده در اتحادیه اروپا و «فوتسی ۱۰۰» افت کرد و ارزش برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود در ۳۳ ماه اخیر رسید و در رقم ۰۸۶/۱ معامله شد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد