۹ نفر در بریتانیا به کرونا مبتلا هستند

ممکن است روند ابتلا به کرونا در شهر ووهان در چین تا پایان ماه جاری به اوج خود برسد

احتمال ابتلای تعداد بیشتری از افراد در بریتانیا به ویروس کرونا زیاد است-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

نهمین مورد ابتلا به ویروس کرونا در بریتانیا در گرماگرم هشدارهای مسئولان پیرامون احتملا شیوع بیشتر بیماری، تایید شده است. آژانس‌های بین‌المللی هم در مورد دست روی دست گذاشتن مسئولان در سطح بین‌المللی هشدار داده‌اند. 

فرد بیماری که گفته می‌شود نخستین مورد ابتلا به کرونا در لندن است، به بخش ویژه بیمارستان «گای» و «سِینت توماس» در پایتخت منتقل شده است.

مقامات بهداشتی بریتانیا تایید کرده‌اند که قربانی این بیماری که از سوی سازمان بهداشت جهانی «کُووید۱۹» نامگذاری شده است، در چین به ویروس کرونا آلوده شده بوده است. تحقیقات در مورد رد کسانی که بیمار با آن‌ها در تماس بوده است، ادامه دارد.

ابتلای نهمین فرد آلوده به کرونا، در پی هشدار دکتر پل کاسفورد تایید شده است که در یک برنامه شبکه بی بی سی گفت، «احتمال بسیار» می‌رود که موارد بیشتری از ابتلا به «کووید۱۹» در بریتانیا مشاهده شود.

اما خبر خوش این است که آزمایش‌های کرونا روی ۸۳ نفری که در شمال غربی انگلستان (بخشی از بریتانیا) در قرنطینه بودند، منفی بوده است و همه آنان از قرنطینه آزاد شده‌اند. تاکنون تنها در چین ۱۱۰۰  نفر بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشته‌اند و بیش از ۴۴ هزار نفر به آن مبتلا شده‌اند.

بیماران بستری در بیمارستان «اَروُ پارک» در «مِرزی ساید» در پی تخلیه از شهر ووهان چین، همچنان تحت نظارت‌های پزشکی قرار دارند. ووهان، مرکز شیوع اپیدمی کرونا بوده است و بیشترین لطمه را از این بابت دیده است.

«خارن لمبرت» که در میان افرادی بوده است که دو هفته را در قرنطینه گذرانده‌اند، میگوید:«بسیار هیجان‌زده و خوشحالم که آزمایش کرونای همه منفی بوده است.»

در جایی دیگر، آزمایش‌های کرونای دو زندانی زندان «بولینگدون» در استان آکسفورد نیز که در سلول‌هاشان در قرنطینه بودند، منفی بوده است. یکی از آن‌ها به نام «مارک رامبِل» دو هفته پیش از تایلند به بریتانیا مسترد شد.

به نظر می‌رسد که از روز چهارشنبه، موارد ابتلا به بیماری در سطح جهانی کند شده باشد. روز چهارشنبه چین اعلام کرد که در آن روز ۲۰۱۵ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از ۳۰ ماه ژانویه به این سو، پایین‌ترین تعداد بوده است. 

اما تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، در مورد «دست روی دست گذاشتن مقامات» هشدار داد و گفت: «آمار اخیر مبتلایان در چین در طول هفته گذشته حاکی از کند شدن روند شیوع آن است، اما باید با نهایت احتیاط با این (آمار) برخورد کرد. این اپیدمی می‌تواند در هر جهتی حرکت کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران در دانشکده بهداشت و بیماری‌های حاره‌ای برآورد کرده‌اند که ممکن است روند ابتلا به کرونا در ووهان تا پایان ماه جاری به اوج خود برسد، اما سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، هنوز برای اظهارنظر در این مورد زود است.

دکتر مایکل رایان، مدیرعامل اداره اضطرارهای بهداشتی این سازمان، می‌گوید:«فکر می‌کنم بسیار زود است که آغاز، میانه و پایان این اپیدمی را پیش‌بینی کنیم.»

در میان نبود آمار روشنی از کاهش شیوع کرونا و میزان تلاش دولت‌ها برای مقابله با بیماری، و این که موسسات در صدد محدود کردن مسئولیت‌های خود در ارتباط با کرونا هستند، اقتصاد کشورها و رویدادهای مختلف مختل شده است.

 در بارسلون، کنگره جهانی موبایل که پیشتر حدود ۱۰۰ هزار نفر از آن دیدن می‌کردند، لغو شده است. سازمان‌دهندگان این رویداد گفته‌اند که با توجه به «نگرانی‌های جهانی» در مورد شیوع بیماری، برگزاری آن «ناممکن» شده بوده است. 

هرچند مقامات بهداشتی اسپانیا موکدا گفته‌اند که دلیلی برای لغو این رویداد وجود ندارد، اما تصور می‌شود که خودداری شرکت‌های عمده‌ای از جمله نوکیا، فیسبوک و آمازون از حضور در کنگره، موجب لغو آن شده است. 

به همین گونه، رویدادهای مختلف در آسیا، از جمله مسابقات اتوموبیلرانی چین در شانگهای و راگبی در هنگ کنگ که قرار بود در ماه آوریل برگزار شوند، به تعویق افتاده‌اند.

دالایی لاما، رهبر بودایی‌های جهان نیز کلیه رویدادهای اجتماعی و دیدارش از هند را به عهده تعویق انداخته است. دفتر دالایی لاما از شهروندان تبت خواسته است تا «همه برای سلامت بشر و یافتن یک راه‌حل سریع برای این بحران» دعا کنند.

به رغم این، کارناوال ریودوژانیرو که تصور می‌شود حدود یک میلیون نفر را به خود جذب کند، همچنان طبق برنامه در هفته آینده برگزار خواهد شد.

در واکنش به احتمال شیوع کرونا، مسئولان در ریودوژانیرو تعداد ۱۲۰ تخت در بیمارستان‌ها را به آزمایش موارد احتمالی بیماری اختصاص داده‌اند و آموزش‌های لازم نیز برای پوشیدن سریع روپوش‌های حفاظتی و گذاشتن ماسک بر صورت بیماران، به کادر پزشکی داده شده است. 

پاتریشیا گوتمَن، یک مقام بهداشت منطقه‌ای، گفت: «نگرانم، چون تعداد بسیاری در حرکتند و گردشگران بسیاری از سراسر جهان وارد کشور می‌شوند.»

© The Independent

بیشتر از جهان