افشای نام ۱۱۲ شرکت مرتبط با شهرک‌سازی در کرانه باختری

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را اشغال کرد

شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری-Menahem KAHANA / AFP

شرکت‌های Expedia، Tripadvisor و Booking.com از جمله ۱۱۲ شرکتی هستند که به دلیل داشتن ارتباط با شهرک‌سازی‌های اسرائیل که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل لیستی از بیش از ۱۰۰ شرکت را منتشر کرده است که به گفته این دفتر، با شهرک‌سازی‌های اسرائیل در منطقه تحت اشغال کرانه باختری روابط تجاری دارند. این اولین بار است که سازمان ملل لیست این شرکتها را با هدف رسوا کردن آنها منتشر می‌کند، و این اقدام واکنش تند اسرائیل را برانگیخته است.

شرکت‌های بزرگ خدمات مسافرتی بین‌المللی، از جمله Tripadvisor، AirBnB، Booking.com، Opodo، Expedia و eDreams در لیست این ۱۱۲ شرکت قرار دارند. همچنین، شرکت بریتانیایی JC Bamford Excavators Ltd، و شرکت‌های آمریکایی خدمات مخابراتی موتورولا، و تولید مواد غذایی General Mills نیز در این لیست قرار دارند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ دستور تدوین این گزارش را صادر کرد و خواستار ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی در مورد شرکت‌هایی شد که با ساخت این شهرک‌ها که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند، ارتباط دارند یا از آنها حمایت می‌کنند.

به دلیل اعتراض شدید ایالات متحده، اعلام این لیست تا روز چهارشنبه به تأخیر افتاد. دفتر مذکور اعلام کرد که فعالیت این شرکت‌ها «باعث نگرانی‌های جدی در زمینه حقوق بشر شده است.»

از این لیست، نود و چهار شرکت اسرائیلی، و بقیه از شش کشور دیگر، از جمله ایالات متحده، فرانسه، هلند، تایلند و بریتانیا هستند.

میشل باچل، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه‌ای که در کنار این گزارش منتشر شد، گفت: «من می‌دانم که این موضوع مورد اختلاف و پرمناقشه است و همچنان خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر خانم میشل می‌گوید که این گزارش «ماهیت حقوقی فعالیت‌های مورد بحث یا ماهیت حقوقی شرکت‌های دخیل در آنها را تعیین نمی‌کند.»

این سخنان باعث کاستن از خشم اسرائیل نشد. در این کشور، بسیاری ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است این شرکت‌ها با تحریم یا خارج کردن سرمایه از سوی سهامداران روبه‌رو شوند. اسراییل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، گفت که انتشار این لیست تسلیم شدن شرم‌آور در مقابل کشورها و سازمانهایی است که می‌خواهند به اسرائیل آسیب بزنند.

گیلاد اردان، وزیر امور استراتژیک این کشور، نیز گفت که این، تصمیمی ننگین است که به فلسطینیانی که در شهرک‌های اسرائیلی کار می‌کنند، آسیب می‌زند.

بنی گانتز، فرمانده سابق ارتش اسرائیل و رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو در انتخابات، انتشار این گزارش را روزی سیاه برای حقوق بشر دانست و گفت، دفتر حقوق سازمان ملل توان دیدن واقعیات را از دست داده است.

اما، ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین، با تحسین این گزارش، آن را «یک پیروزی برای قوانین بین‌المللی» نامید.

گروه‌های حقوق بشری نیز که خواستار انتشار این لیست شده بودند، از این تصمیم استقبال کردند.

دیدبان حقوق بشر گفت که این پایگاه داده‌ها، به شرکت‌ها کمک می‌کند که به «همدستی در نقض حقوق پایان دهند» و «باید هشداری باشد برای تمام شرکتها.»

برونو استاگنو، معاون اجرایی حمایت از حقوق در این نهاد، گفت: «فعالیت تجاری در شهرک‌های غیرقانونی به معنای کمک به ارتکاب جنایات جنگی است».

به دنبال انتقادات شدید، در نوامبر ۲۰۱۸ AirBnB اعلام کرد که سرمایه‌های خود را از شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری خارج خواهد کرد.

اما این شرکت در آوریل ۲۰۱۹ از تصمیم خود منصرف شد و افزود که درآمد حاصل از تمامی موارد رزرو هتل در این منطقه را به سازمان‌های بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه اعطا خواهد کرد.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را اشغال کرد.

فلسطینیان، این شهرک‌ها و حضور نظامی لازم برای محافظت از آنها را مانعی برای هدف خود، یعنی تأسیس کشور فلسطین می‌دانند. اسرائیل این ادعا را رد می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان