جرمی کوربین خواستار توقف استرداد جولیان آسانژ به ایالات متحده شد

تمجید کوربین از بنیانگذار ویکی‌لیکس به خاطر افشای «جنایات جنگی» ایالات متحده

آقای کوربین خواستار حمایت از حقوق روزنامه‌نگاران در راستای منافع مردم است  - HO / UK PARLIAMENT / AFP

نخست وزیر بریتانیا از اظهارنظر در مورد این پرونده که رسیدگی به آن در ماه جاری آغاز خواهد شد، خودداری کرد، اما با بیان آن که توافق استرداد بین دو کشور «نابرابر» است، مجلس عوام را شگفت‌زده کرد.

این درخواست رهبر حزب کارگر در حالی مطرح می‌شود که وی همچنین خواستار دانستن این موضوع شده است که آیا آن ساکولاس، راننده خودروی که نوجوان انگلیسی (هری دان) را کشته است، به خاطر آن که جاسوس سازمان سیا بوده است، در برابر محاکمه از مصونیت برخوردار خواهد بود، یا خیر.

در مورد آقای آسانژ، که در صورت محکومیت در ایالات متحده با ۱۷۵ سال زندان روبه‌رو خواهد بود، آقای کوربین از نمایندگان پارلمان و شورای اروپا که هشدار داده‌اند استرداد وی «سنت خطرناکی علیه روزنامه‌نگاران ایجاد می‌کند»، حمایت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت، در زمان تصمیم‌گیری دادگاه برای تحویل یا عدم تحویل آقای آسانژ به ایالات متحده به «اتهام جاسوسی برای افشای جنایات جنگی، قتل غیرنظامیان و فساد گسترده»، توافق یکطرفه بین بریتانیا و آن کشور آشکار خواهد شد.

آقای کوربین از نخست وزیر خواست که با گزارش پارلمان که به شورای اروپا فرستاده خواهد شد، موافقت کند. طبق آن گزارش، «باید با این استرداد مخالفت شود و به خاطر منافع همه، از حقوق روزنامه‌نگاران و افشاگران حمایت شود.»

نخست وزیر در پاسخ وی گفت: «من از هیچ پرونده مشخصی اسم نمی‌برم، اما بدیهی است که باید از حقوق روزنامه‌نگاران و افشاگران حمایت شود و این دولت از این رویکرد پیروی خواهد کرد.»

آقای آسانژ، که در زندان بلمارش لندن حبس شده است، به ارتکاب ۱۸ مورد جرم متهم شده است که ۱۷ مورد از آنها، براساس قانون جاسوسی است. او متهم به توطئه برای دریافت، کسب و افشای اسناد محرمانه دیپلماتیک و نظامی است.

از جمله مواردی که ویکی‌لیکس افشا کرده است، ویدیویی از یک حمله توسط هلیکوپتر آپاچی ایالات متحده در بغداد در سال ۲۰۰۷ است که در آن نه نفر، از جمله یک عکاس رویترز و راننده وی، کشته شدند.

گزارش نمایندگان پارلمان، از توصیه گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه که سال گذشته خواستار جلوگیری از استرداد (آسانژ) به ایالات متحده شد، حمایت می‌کند.

در مورد این ادعا که ساکولاس در واقع مأمور سازمان سیا است، آقای کوربین گفت «ما اکنون می‌دانیم که دومینیک راب، وزیر امور خارجه، به خانواده دان که ایالات متحده آنها را از اجرای عدالت محروم کرده است، دروغ گفته است. آیا نخست وزیر در جریان تغییرات اساسی در کابینه، فردا او را برکنار خواهد کرد؟»

جانسون در پاسخ وی گفت: «به وزارت امور خارجه گفته شده است که طبق گزارشی که به دولت بریتانیا داده شده است، خانم ساکولاس یک زن خانه‌دار است و هیچگونه سمت رسمی ندارد. ما بدون هیچگونه ترس یا ترجیحی، تلاش خواهیم کرد که عدالت در مورد هری دان و خانواده وی اجرا شود و به تلاش خود برای استرداد آن ساکولاس از ایالات متحده به بریتانیا، ادامه خواهیم داد.»

آقای کوربین با اعتراض به سخنان وی گفت: «این توافق نابرابر به این معناست که در برخی شرایط، ایالات متحده می‌تواند درخواست استرداد کند، اما بریتانیا نمی‌تواند.»

نخست وزیر با تأیید سخنان وی گفت: «صادقانه بگویم، به نظر من آقای کوربین در توصیف توافق استرداد بین ما و ایالات متحده به نکته قابل توجهی اشاره کردند و من معتقدم که در این رابطه نوعی نابرابری وجود دارد. به نظر من این موضوع ارزش بررسی را دارد.»

© The Independent