گفت و گوهای نافرجام عربستان سعودی و قطر

سیاست های دوگانه دوحه، تهدیدی برای کشورهای عربی منطقه است ‏

کلیه ای تلاش های انجام شده برای پایان دادن به بحران روابط با قطر، نا موفق بوده است. عکس از: ‏AFP‏

از آغاز بحران روابط میان عربستان سعودی و قطر در سال 2017، تلاش های زیادی به منظور پایان دادن به اختلافات میان دو جانب صورت گرفت اما عدم عقب نشینی قطر از تداوم سیاست های غیر قابل پذیرش برای کشورهای عربی منطقه همواره نتیجه تلاش ها را نقش بر آب کرد و مانع رسیدن به یک توافق فراگیر میان قطر و کشورهای منطقه شد. ماه اکتبر گذشته، رسانه های خبری از تصمیم دوحه و ریاض برای برگذاری مذاکرات خبر دادند اما اندکی بعد معلوم شد که مذاکرات مورد نظر پیش از این که آغاز شود، منتفی شده است. البته عدم موافقت به سازش و گفت و گو به این معنا است که تحریم های اعمال شده از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر علیه قطر ادامه خواهد داشت و تا زمانی که دوحه از سیاست های دوگانه و تهدید آمیز خود در قبال کشورهای منطقه دست نکشد و پشتیبانی خود را از گروه های تروریستی قطع نکند، بحران روابط همچنان باقی خواهد ماند.

بنا به گفته خبر گزاری رویترز، دوحه بدون این که از موضع گیری های خود عقب نشینی کند، از عربستان سعودی و سایر کشورهای تحریم کننده خواسته است تحریم ها بردارند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر باز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما عربستان سعودی اصرار دارد که دوحه بایستی پیش از هر اقدام دیگری، حسن نیت خود را نشان دهد و سیاست های تهدید آمیز خود را مورد بازنگری قرار دهد، افزون بر آن، ریاض همچنان تأکید دارد که دوحه باید پیش از آغاز مذاکرات، متعهد به عدم بازگشت به سیاست های قبلی شود و کشورهای منطقه را اطمینان دهد که دیگر دست به هیچ اقدامی که منافع کشورهای یاد شده را در معرض خطر قرار دهد نمی زند.

رویترز همچنان علاوه کرده است که ریاض در نخست آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات با دوحه نشان داده بود اما هنگامی که مقامات عربستان سعودی متوجه عدم جدیت قطر برای پایان دادن به بحران روابط شدند، از مذاکرات مورد نظر منصرف شدند، به ویژه این که تمیم بن حمد، امیر قطر از حضور در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض خودداری کرده و حاضر به ابراز حسن نیت در برابر کشورهای همسایه نشد.

البته کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در واکنش به سیاست های تهدید آمیز قطر، در ‏سال 2017، تصمیم گرفتند روابط خود را با قطر به طور کامل قطع کنند و به هواپیماها و کشتی های قطری ‏اجازه ورود به بنادر هوایی و دریایی خود ندهند و مرزهای زمینی خود را با قطر مسدود کنند. کشورهای یاد شده، در آن زمان اعلام کردند که سیاست های تهدید آمیز قطر، حمایت آن کشور از موضع گیری های ایران در مواجهه با کشورهای عربی، پشتیبانی دوحه از گروه های تروریستی و تلاش قطر برای بی ثبات کردن اوضاع منطقه، عواملی است که منجر به قطع روابط و اعمال تحریم علیه قطر شده است.

عربستان سعودی دلیل قطع رابطه با قطر را مرتبط به امنیت ملی و جلوگیری از تهدیدهای تروریستی و افراط گرایی اعلام کرده و تأکید داشت که دوحه به هیچ تعهد و پیمانی پایبند نیست و تمام تعهداتی را که این کشور در زیر چتر شورای همکاری ‏کشورهای خلیج فارس، امضا کرده بود، نقض کرده است، البته عدم پایبندی دوحه به توافق نامه ریاض، این مسئله را به خوبی آشکار می کند.

 امارات متحده عربی نیز تصمیم خود را برای قطع روابط با قطر ناشی از سیاست های تهدید آمیز دوحه در منطقه دانسته و تأکید دارد که دوحه نه تنها قصد رعایت تعهدات منطقه ای و بین المللی را نداشته بلکه سعی می کند ثبات کشورهای همسایه را برهم زند.

از سوی دیگر، بحرین، انگیزه قطع روابط با قطر را به دلیل اقدامات تهدید آمیز قطر، دخالت های پیوسته ای این کشور در امور داخلی بحرین، راه اندازی تبلیغات مغرضانه علیه بحرین، حمایت دوحه از گروه های تروریستی و تأمین مالی گروه های وابسته به ایران در منطقه می داند. بحرین همچنان تأکید دارد که دوحه پیوسته در تلاش برای سرنگون کردن دولت مشروع بحرین بوده است.

اما قاهره، مخالفت صریح دوحه با دولت مصر، تلاش این کشور در راستای حمایت از سازمان اخوان المسلمین و پناه دادن به رهبران این سازمان که به علت دست داشتن در عملیات تروریستی، از سوی دستگاه های قضایی محکوم شده اند، را دلیل اصلی قطع ارتباط با قطر قلمداد می کند.

در مقابل، دولت قطر از آغاز بحران روابط در سال 2017 تا کنون، پیوسته سعی دارد تمامی اتهامات یاد شده را بی اساس و مغرضانه تلقی کند و از پذیرش آن ها سر باز زند.  

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia