یک دانشجوی ایرانی در ووهان مانده است

این دانشجو به همراه دیگران به صورت داوطلبانه برای کارکنان بیمارستان‌های ووهان قهوه می‌برد

سینا، نام تنها دانشجویی است که تصمیم گرفته به ایران بازنگردد و در ووهان بماند - عکس: توییتر سفیر چین در ایران

پرواز اختصاصی شرکت ماهان در روز ۱۶ بهمن‌ماه، ۵۱ دانشجوی ایرانی را که پس از شیوع بیماری کرونا در شهر ووهان قرنطینه شده بودند، به ایران بازگرداند. اما این پرواز حامل همه دانشجویان ایرانی این شهر نبود. سینا، نام تنها دانشجویی است که تصمیم گرفته به ایران بازنگردد و در ووهان بماند.  

شهر ووهان، مرکز شیوع بیماری کرونا بوده است و گفته می‌شود که ویروس کرونا نخستین بار در بازار ماهی‌فروشان این شهر به یک انسان منتقل شده است.

چانگ هوآ، سفیر چین در تهران، روز گذشته با انتشار توییتی از اقدام این دانشجوی ایرانی تشکر کرد. آقای هوآ در توییت خود از همکاری داوطلبانه سینا با پزشکان و پرستاران بیمارستان اصلی شهر ووهان قدردانی کرده است.

آن‌گونه که رادیوی ملی چین گزارش داده است، گروهی از مردم این شهر به ابتکار صاحب یک قهوه‌فروشی تصمیم گرفته‌اند هر روز برای کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های ووهان قهوه تهیه کنند و به آنجا ببرند.

این دانشجوی ایرانی نیز به صورت داوطلبانه به این گروه پیوسته است.

پیش از انتقال دانشجویان ایرانی در شهر ووهان، برخی از آن‌ها اعلام کرده بودند که مایل به بازگشت به ایران نیستند. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، مشکل سربازی، اصلی‌ترین دلیل امتناع این افراد بود.

در نهایت وزارت امور خارجه اعلام کرد که با ستادکل نیروهای مسلح برای حل این مشکل مذاکره خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت ایران در چین نیز، روز ۱۴ بهمن‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای به این دانشجویان اطمینان داد که: «تمامی مشمولان وظیفه‌ در حال تحصیل در چین، که برای بهبود یا پیشگیری از بیماری کرونا به کشور باز می‌گردند، می‌توانند بدون هیچ محدودیتی بعد از بهبودی برای ادامه تحصیل به چین بازگردند.»

هنوز مشخص نیست دلیل امتناع این دانشجوی ایرانی از بازگشت به ایران، فعالیت داوطلبانه در این شهر است، یا او هم مشکل سربازی داشته و ترجیح داده به قول سفارت ایران در چین اعتماد نکند.

بیشتر از