یکی از قدیمی‌ترین کارت‌های تبریک ولنتاین در بریتانیا کشف شد

این پیام عاشقانه مربوط به سال ۱۸۱۸ است و مخاطب آن دوشیزه اِل شِیف بود

کارت ولنتاین متعلق به سال ۱۸۵۴ در نمایشگاهی در لندن-Tolga Akmen / AFP

یکی از قدیمی‌ترین کارت‌های تبریک‌ ولنتاین در جهان، پس از بیست سال که در آلبومی پنهان بود، کشف شده است.

روی این کارت با دست تصویر قلب، گل و مرغ عشق کشیده‌اند و بیش از ۲۰۰ سال پیش در روز ۱۴ فوریه ۱۸۱۸ پست شده است.

آدرس گیرنده کارت: لندن، اسپیتال‌فیلدز، دوشیزه ال شیف، ساکن مزرعه وایت‌رو است و عنوان پیامی که روی آن نوشته‌ شده، این است: «آغاز مهرآمیز پیوندی صمیمانه»

متن کامل این پیام عاشقانه چنین است:‌ «از طرف کسی که با فرا رسیدن روز ولنتاین بار دیگر مشتاقانه چشم‌انتظار وقتی است که شاید آرزوهایش به تحقق بپیوندد؛ و شب زفاف دست کسی را که دوست دارد در دست بگیرد و قلبش را به تصرف خود درآورد. عشقش نه آن عشق سرکش و احساساتی است که پس از مدتی کوتاه از آشنایی رو به افول گذارد، بلکه مهر و محبتی است که در گذر زمان به جای‌ آن که فرو بنشیند فزونی می‌یابد.»

گوین لیتاور، اهل لندن در دو دهه اخیر این یادداشت را با دقت در آلبومی نگه داشته‌ و از نور آفتاب حفظ کرده است.

لیتاور گفت: «این کارت زیباست، در واقع استثنایی است. یک علت‌ این که حالا می‌خواهم این کارت را بفروشم این است که به مجموعه‌داران نشان دهم قدیم‌ها روز زیبای ولنتاین چطوری بوده.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «بیش از ۲۰ سال پیش در یک حراجی آن را خریدم. یادم نمی‌آید دقیقاً چقدر برایش پول دادم اما همان موقع هم گران بود.»

این مجموعه‌دار زمانی کارت ولنتاین دیگری هم داشته که متعلق به سال ۱۸۰۱ بوده و گفت این قطعه خاص «بهترین» عتیقه‌ای است که تا به حال دیده است.

اما لیتاور گفت، حالا تصمیم گرفته کارتش را به مزایده بگذارد تا دیگران هم بتوانند از داشتنش لذت ببرند.

متخصصان می‌گویند این کارت یکی از اولین هدیه‌های ولنتاین موجود است که پستش کرده‌اند و روز جمعه که چکش حراج به آن بخورد، ارزشی بین ۱۰۰۰ تا ۱۰هزار پوند خواهد داشت.

جیم اسپنسر، از حراجی هنسونز، که مسئول برگزاری این حراج است، گفت: «ارزش این پیام ولنتاین در حدی است که جین آستین می‌توانست درباره آن رمانی بنویسد. لحن آن رسمی، صادقانه و احترام‌آمیز است. ناله عشقی است که هیچ ربطی به بعضی پیام‌هایی ندارد که امروز می‌بینیم در روز ولنتاین می‌فروشند.»

او در ادامه گفت: «شاید پیام این مرد به دوشیره ال شیف گویای نامیرایی عشق باشد، مهر و محبتی که در گذر زمان کم‌کم فزونی می‌یابد.»

آقای اسپنسر افزود: «این قطعه هدیه ولنتاین قدیمی و بی‌نظیری است که خیلی سالم مانده و حقش این است که در این حراجی سر باشد. حتماً یک نفر عاشقش خواهد شد.»

حراجی هنسونز با قیمت اولیه ۶۰۰ تا ۸۰۰ پوند حراج این هدیه ولنتاین را آغاز خواهد کرد. 

پارسال قوطی بیسکویتی که ۲۵ سال تهِ کابینت آشپزخانه‌ای خاک می‌خورد، در حراجی به قیمت بیش از ۳۰۰۰ پوند به فروش رسید.

روی این جعبه بیسکویت هانتلی اند پالمرز، که متعلق به اواخر دهه بیست قرن بیستم میلادی بود، تصویر اتوبوس دوطبقه مسیر خیابان لیورپول در لندن نقش بسته بود و مالک آن زوج بازنشسته‌ای اهل ناتینگهام بودند که به کلی وجود آن را فراموش کرده بودند.

کارشناسان گفتند، جعبه عتیقه‌ای عالی مربوط به سال ۱۹۲۹ است و تخمین زدند در حراجی به قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ پوند به فروش برسد و این زوج را با حرفشان حیرت‌زده کردند.

اما وقتی در نهایت روز ۱۹ نوامبر آن را در حراجی هنسونز به حراج گذاشتند، به قیمت استثنایی ۳۱۰۰ پوند به فروش رفت.

© The Independent

بیشتر از زندگی