دختران در مقایسه با دهه ۷۰ میلادی یک سال زودتر بالغ می‌شوند

احتمال می‌رود چاقی و برخی مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی در زودتر بالغ شدن دختران نقش داشته باشد

از دهه 1970 تا کنون به ازای هر دهه، سن بلوغ تقریبا سه ماه کاهش یافته است-iStockphoto

براساس نتایج یک تحقیق جدید، دختران در مقایسه با ۴۰ سال پیش تقریبا یک سال زودتر بالغ می‌شوند.

طبق اطلاعات سرویس بهداشت ملی بریتانیا، بلوغ معمولا در دختران در فاصله بین ۸ و ۱۳ سالگی و در پسران بین ۹ و ۱۴ سالگی شروع می‌شود.

اما یک تحقیق جدید نشان می‌دهد از دهه ۱۹۷۰ تا کنون به ازای هر دهه، سن بلوغ تقریبا سه ماه کاهش یافته است.

محققان در دانشگاه کپنهاگ داده‌های به دست آمده از ۳۸ مطالعه بر روی ده‌ها هزار دختر در سرتاسر جهان را ارزیابی کرده‌اند.

در هر یک از این مطالعات زمان آغاز شکل‌گیری بافت غده‌ای پستان – که در پزشکی به «تلارک» معروف است و یکی از نشانه‌های اصلی شروع بلوغ است – بررسی شده است.

دکتر الکساندر بوش، از مؤلفین این تحقیق، می‌گوید این اولین بار است که نتایج مطالعات مربوط به تلارک جمع‌آوری و تحلیل می‌شود.

بوش افزود که تیم او با انتخاب سن اولین قاعدگی، یا منارک، به عنوان نشانه شروع بلوغ مخالف بوده چون به این بستگی دارد که شرکت‌کنندگان به یاد بیاورند، اولین بار کی عادت ماهانه‌شان شروع شده است و از طرف دیگر ممکن است قاعدگی بعد از تغییرات دیگر شروع شود.

در این تحقیق، که در مجله پزشکی «جاما پیدیاتریکس» منتشر شده است، بوش و همکاران او گفته‌اند که داده‌های به دست آمده از ۳۸ تحقیق را که در آن‌ها متخصصان، بافت پستان دختران را بررسی کرده‌اند، جمع‌آوری و تحلیل کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات مربوط به کودکان مبتلا به برخی بیماری‌ها، یا آن‌هایی که سوءتغذیه شدید داشته‌اند یا چاقی ناشی از بیماری داشته‌اند، از این مجموعه حذف شده است چون دانشمندان می‌دانند که این عوامل می‌توانند بر شروع بلوغ تأثیر بگذارد.

این تیم گزارش داده‌اند که شکل‌گیری بافت غده‌ای پستان در نقاط گوناگون جهان و در زمان‌های مختلف متفاوت بوده است و براساس یافته‌های مطالعات انجام شده، سن متوسط شروع بلوغ در اروپا بین ۹.۸ تا ۱۰.۸ سالگی، در آفریقا بین ۸.۸ تا ۱۰.۳ سالگی و در آمریکا بین ۸.۸ تا ۱۰.۳ سالگی است.

تجزیه و تحلیل‌های انجام شده توسط این تیم همچنین حاکی از این است که سن آغاز بلوغ در حال کاهش است و از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۳ به ازای هر دهه ۰.۲۴ سال کاهش یافته است.

اگرچه در این تحقیق علت کاهش سن بلوغ مشخص نشده است، تیم تحقیقاتی می‌گوید افزایش شاخص توده بدنی در شکل‌گیری زودهنگام بافت غده‌ای پستان نقش دارد.

مؤلفان این تحقیق می‌گویند: «اپیدمی پیوسته چاقی در سراسر جهان می‌تواند یکی از علل تغییر در سن آغاز بلوغ، یا به اصطلاح سن تلارک، باشد.»

اما آن‌ها می‌افزایند که شماری از مطالعات قبلی حاکی از این بوده است که مواد شیمیایی موجود در محیط نیز می‌توانند بر سیستم هورمونی بدن تأثیر بگذارند و بنابراین ممکن است در تغییر سن بلوغ نقش داشته باشند.

بوش در گفت‌وگو با گاردین گفت که چند عامل می‌توانند در ایجاد این تغییر نقش داشته باشند.

او گفت: «مهم است که این پدیده را رصد کنیم، زیرا بلوغ زودرس عوارضی دارد. با این حال، جلوگیری از چاقی در سن کودکی، و همین‌طور خودداری از قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شیمیایی می‌تواند به جلوگیری از شروع بلوغ زودرس کمک کند.»

در سال ۲۰۱۸، دانشگاه کالیفرنیا در پژوهشی به بررسی تأثیر مواد شیمیایی موجود در محصولات مورد استفاده خانواده‌ها بر رشد افراد پرداخت.

در این پژوهش، که در مجله «تولیدمثل انسان» منتشر شد، از طریق آزمایش ادرار، گروه‌های شیمیایی از جمله فتالات‌ها، پارابن‌ها و فنول‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دریافتند که با هر بار دوبرابر شدن غلظت برخی از این مواد شیمیایی در ادرار زنان حامله، سن بلوغ دختر آن‌ها به طور متوسط یک ماه کاهش می‌یابد.

دکتر کیم هارلی، دانشیار بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا که رهبری این تحقیق را برعهده داشته است، می‌گوید: «ما شواهدی یافتیم مبنی بر این که برخی از مواد شیمیایی، که در سطح وسیعی در محصولات بهداشت شخصی به کار برده می‌شوند، در بلوغ زودرس دختران نقش دارند.»

او افزود: «به طور مشخص، ما دریافتیم، دخترانِ مادرانی که در دوران بارداری میزان دو ماده شیمیایی دی‌اتیل فتالات و تری‌کلوسان در بدن آن‌ها بالا بود، زودتر بالغ می‌شدند. دی‌اتیل فتالات در محصولات خوشبوکننده و عطریات به کار می‌رود، و تری‌کلوسان ماده‌ای ضدباکتری است که در تولید برخی صابون‌ها‌ و خمیردندان‌ها به کار گرفته می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی