جام در «جم» به پرسپولیس رسید

عکس از سایت میزان 

در آخرین روز مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران، این تیم پرسپولیس بود که با پیروزی یک بر صفر در مقابل تیم «پارس جنوبی جم» مُهر قهرمانی خود در این فصل مسابقات را بر جدول هجدهمین دوره این مسابقات زد. این دستاورد، پنجمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و سومین قهرمانی متوالی آن‌ها بود؛ یعنی به قول فوتبالی‌ها، «هتریک» در قهرمانی بود. پیش از این تنها تیمی که موفق شده بود سه بار متوالی قهرمان لیگ برتر ایران شود، تیم سپاهان اصفهان بود که در لیگ‌های دوره نهم، دهم و یازدهم به مقام قهرمانی مسابقات لیگ برتر ایران رسیده بود.

اما در این زمینه، نکته‌ای که تاکنون در لیگ برتر ایران سابقه نداشت و پرسپولیس موفق به ثبت آن شد، سه قهرمانی متوالی با یک مربی است. برانکو ایوانکوویچ، سرمربی فعلی تیم پرسپولیس که چهارمین فصل مربی‌گری خود در پرسپولیس را به روزهای پایانی رسانده و تا کنون، سه جام قهرمانی و یک نایب قهرمانی برای قرمزپوشان پایتخت به ارمغان آورده است. البته هنوز فصل فوتبالی تیم به پایان نرسیده و پرسپولیس حداقل یک بازی در نیمه نهایی جام حذفی ایران و یک بازی هم از مسابقات لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا در پیش دارد (که بازی تشریفاتی است و در صعود به دوره بعد تأثیری ندارد).

مسابقات روز آخر لیگ برتر در حالی آغاز شده بود که دو تیم پرسپولیس و سپاهان، که سه امتیاز با هم اختلاف داشتند، شانس دریافت جام قهرمانی هجدهمین دوره لیگ برتر را پیش روی خود می‌دیدند. تا همین یکی دو هفته قبل‌تر از آن، حداقل پنج تیم (پرسپولیس، سپاهان، استقلال، تراکتورسازی و پدیده مشهد) بر روی کاغذ رویای قهرمانی در سر می پروراندند. رویایی که یکی پس از دیگری برای تیم‌های مدعی نقش برآب شد و در روز آخر تنها قرمزپوشان تهران و زردپوشان اصفهان رویاپردازان پرده آخر بودند.

با این‌حال شانس پرسپولیس بالاتر بود، چون برای قهرمانی تنها باید تلاش می‌کرد که نبازد و با کسب یک امتیاز هم به مقام قهرمانی این دوره از لیگ می‌رسید. هدفی (نباختن) که برای تیمی که در کل فصل تنها یک بار طعم باخت را چشیده بود، چندان دور از دسترس به نظر نمی‌رسید. اما فوتبال مانند زندگی لحظه های بی‌رحم و غیرمنتظره زیاد دارد. کافی بود، سپاهان حریف‌اش (استقلال خوزستان) را در اصفهان با هر نتیجه‌ای شکست دهد (که داد) و پرسپولیس هم که میهمان پارس جنوبی در شهر جم بود، لحظه‌ای غفلت کند و یک لحظه و یک اتفاق همه معادلات را برهم بزند. تجربه‌ای که در همین هجده دوره لیگ برتر فوتبال ایران هم کم شاهدش نبودیم.

با همه این حساسیت‌ها، سرنوشت قهرمانی پرسپولیس در «جم» در دستان خودش بود. سرنوشتی که در همان اوایل بازی با گلی که «ماریو بودیمیر»، هموطن کروات برانکو در نیمه اول زد، مزه‌ی شیرینی‌اش زیر زبان پرسپولیسی‌ها چشیده می‌شد. در سه فصل و نیمی که برانکو سرمربی‌گری پرسپولیس را برعهده گرفته، شاکله‌ی تیمی را ساخته که به تعداد انگشتان یک دست هم اتفاق نیفتاده بود که در یک بازی اولین گل بازی را زده باشد و در نهایت بازنده بازی باشد. همین سابقه و آمار و ارقام، با وجود اینکه پرسپولیس در ۵ بازی قبلی‌اش موفق به برد نشده بود، نشان از شانس بالای قرمزپوشان برای کسب قهرمانی در پایان روز آخر داشت.

شاید در روز آخر غمگین‌ترین طرفداران فوتبال ایران، طرفداران، بازیکنان و مربیان سپاهان بودند که سهم خود برای رسیدن به قهرمانی، یعنی بردن حریف در اصفهان، را به انجام رساندند، اما اتفاقات فوتبال همراه‌شان نبود که پرسپولیس در جم بازنده باشد و جام به جای «جم» در اصفهان در دستان کاپیتان تیم‌شان بالا برود.

جام قهرمانی لیگ هجدهم در «جم» به دستان سید جلال حسینی، کاپیتان تیم پرسپولیس، داده شد تا او با بالا بردن دوباره این جام، به پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران هم تبدیل شود. سید جلال حسینی، غروب پنجشنبه برای هفتمین بار در زندگی ورزشی‌اش جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برد تا از این حیث رکورددار باشد. سید جلال حسینی، پیش از سه‌گانه قهرمانی با پرسپولیس، سه بار با سپاهان اصفهان و یک بار هم با سایپا به قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران رسیده بود. 

پنج‌شنبه پرسپولیسی‌ها، تحقق رویای «هتریک» در قهرمانی بود. نتیجه‌ای که در حال حاضر پرسپولیس را با ۵ قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و ۲ مقام سومی در لیگ برتر، تبدیل به پرافتخارترین تیم تاریخ این مسابقات کرده است.

ماموریت برانکو در پرسپولیس هنوز به پایان نرسیده است. او هنوز یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد و زمزمه‌ها برای پیشنهاد تمدید قرارداد پنج ساله به او نیز در محافل فوتبالی جدی‌تر از همیشه به گوش می‌رسد. برانکو در پرسپولیس، در این سه فصل و نیم، انواع و اقسام رکورد به جا گذاشته است، از بیشترین گل زده، کمترین گل خورده، کمترین باخت، زودهنگام‌ترین قهرمانی و آمارهای کم نظیر از نظر تعداد پاس و ایجاد موقعیت گل. اما هنوز یک رویای دیگر برای پرسپولیسی‌ها باقی مانده، رویای قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا، رویایی که فصل قبل با رسیدن به فینال مسابقات در آستانه دست‌یابی بود.

با این‌حال میراث برانکو برای پرسپولیس تنها به جام‌های درون ویترین افتخارات این باشگاه محدود نمی‌شود، تیمی که او ساخته یکی از با ثبات‌ترین تیم‌های چند دهه اخیر فوتبال ایران است. تیمی که در چند فصل اخیر با همه محدودیت‌ها از جمله محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات و رفتن‌ مهره‌های موثر، شاکله کلی خود را از دست نداد و بدون حاشیه به مسیر خود ادامه داد. مسیری که پس از چندین سال نابسامانی و بحران، قرمزپوشان پایتخت و هوادارانش را به ساحل آرامش و اطمینان رسانده است. جام هجدهم هم به موزه افتخارات پرسپولیس اضافه شد، اما هنوز داستان رویاهای سوخ فوتبال دوستان در ایران ادامه دارد.

بیشتر از ورزش