واشینگتن‌پست: تجهیزات رمزگذاری «کریپتو» در ایران،‌ برای جاسوس‌ها رمزگشا بودند

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و آلمان با پوشش این شرکت سوئیسی پیام‌های محرمانه ۱۲۰ کشور را خواندند

ساختمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در نزدیکی واشینگتن،۱۸ مارچ ۱۹۷۵-AFP

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای و سرویس جاسوسی آلمان، بی‌ان‌دی، با استفاده از تکنولوژی یک شرکت سوئیسی برای دهه‌ها به پیام‌های فوق محرمانه کشورها دسترسی داشته‌اند.

به گزارش واشینگتن‌پست، شرکت کریپتو، تجهیزات رمزگذاری پیام‌ها را به ایران، هند، پاکستان،‌ کشورهای آمریکای جنوبی و ده‌ها کشور دیگر فروخته بود. اما این تکنولوژی در واقع به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و آلمان امکان می‌داد، کد‌ها را شکسته و از محتوای پیام‌های محرمانه در ۱۲۰ کشور آگاه شوند. در این گزارش به دوران گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران و مذاکرات الجزایر و همچنین جنگ ایران و عراق به عنوان نمونه‌هایی اشاره شده که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و آلمان به محتوای پیام‌های محرمانه ایران دسترسی داشته‌اند.

شبکه‌های ZDF آلمان و SRF سوئیس نیز همزمان گزارش‌هایی در این زمینه منتشر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، در واقع این ماموران اطلاعاتی امریکا و آلمان غربی بوده‌اند که از سال‌ ۱۹۷۰ مسئولیت همه عملیات شرکت کریپتو، از استخدام و اخراج کارمندان تا تاکتیک‌های فروش را بر عهده داشتند.

این گزارش‌ها به اسناد طبقه‌بندی شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز اشاره می‌کند. در یکی از این اسناد که مربوط به سال ۱۹۹۲ است، یکی از کارمندان کریپتو به اتهام جاسوسی به مدت ۹ ماه در ایران تحت بازداشت بوده است.

در آن زمان این شرکت گزارش‌های مربوط به نقش‌آفرینی در پروژه‌های جاسوسی را رد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۹۹۵ نیز بالتیمورسان گزارشی در مورد روابط نزدیک کریپتو به آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده منتشر کرده بود.

دولت سوئیس سال گذشته پس از آنکه برای انجام تحقیقاتی جدیدی در این زمینه تحت فشار قرار گرفت، یک قاضی دادگاه عالی را مسئول رسیدگی به پرونده کرد. وزارت دفاع سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این فعالیت‌ها به سال ۱۹۴۵ باز می‌گردد و بازسازی و تعبیر آنها دشوار است. قاضی پرونده تا اواخر ماه ژوئن در این زمینه به کابینه سوئیس گزارش خواهد داد.

این در حالی است که گزارش واشینگتن‌پست می‌گوید دست کم چهار کشور شامل اسرائیل، ‌بریتانیا، سوئد و سوئیس در جریان فعالیت‌های این شرکت که به «عملیات روبیکون» مشهور بود قرار داشتند یا به آن دسترسی داشته‌اند.

در صورتی که مقامات سوئیس مجوز این فعالیت‌ها را صادر کرده باشند، ‌شرکت کریپتو اقدام غیرقانونی انجام نداده است.

با این حال برخی مقامات حزب سبزها در سوئیس می‌گویند اطلاع دولت وقت از این اقدامات هویت سیاسی سوئیس را زیر سئوال می‌برد. سوئیس به عنوان یک کشور بی‌طرف در جهان شناخته می‌شود که در چهار دهه گذشته حافظ منافع آمریکا در ایران نیز بوده است. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که آلمان در اوایل دهه ۹۰ میلادی و پایان جنگ سرد از این شرکت خارج شد و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آن را به ارزش ۱۷ میلیون دلار خریداری کرد. کریپتو در سال ۲۰۱۸ منحل و به دو شرکت کرایپتو اینترنشنال و کرای‌وان سکیوریتی تبدیل شد که به گزارش واشینگتن‌پست پوششی برای خروج سی‌آی‌ای از این شرکت بوده است.

مدیران دو شرکت جدید می‌گویند که مستقل هستند و هرگونه ارتباط با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا یا آلمان را تکذیب کرده‌اند. با این حال رویترز می‌گوید، وزیر اقتصاد سوئیس تا اطلاع ثانوی و روشن شدن ماجرا، مجوزهای صادراتی این دو شرکت را تعلیق کرده است.