برف و سقوط بهمن در گیلان ۷ کشته و ۱۱۲ مصدوم به جا گذاشت

قطع برق در ۲۰۰ روستا و قطع آب واختلال مخابراتی در برخی مناطق

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور از کشته شدن هفت نفر و مصدوم شدن ۷۸ نفر دیگر بر اثر سقوط بهمن و ترومای ناشی از سقوط و سرخوردگی خبر داد.

به گفته او، پنج تن به‌دلیل ریزش بهمن در رودبار، یک تن به دلیل سقوط از سقف و یک تن به‌دلیل  ریزش سقف در جریان بارش برف سنگین در استان گیلان جان‌باخته‌اند و ۷۸ تن نیز اثر آسیب‌های ناشی از سقوط و سرخوردگی به مراکز درمانی استان گیلان منتقل شده‌اند.

به گزارش سازمان هواشناسی، سرما و بارش‌های پراکنده در اغلب مناطق ایران ادامه خواهد داشت. به گزارش این سازمان دمای ۲۱ استان به صفر و زیر صفر رسیده و استان همدان با ۱۳ درجه زیر صفر سردترین استان بوده است. سازمان هواشناسی می‌گوید از روز پنجشنبه، دما افزایش می‌یابد.

این در حالی است که در مسیر قزوین رشت و بعد از عوارضی رشت در مسیر فومن-سراوان، ارتفاع برف به بیش از یک متر رسیده و خودروها و سرنشین‌های آنها در جاده‌ مانده‌اند.

محمد رودباری، مدیرکل مدیریت بحران در گفتگو با ایلنا تاکید کرد این مسیرها مسدود هستند. او گفت راهداران در مسیر حضور دارند، اما هلال احمر باید کمک کند تا بتوان به مسافران در برف مانده کمک کرد. رودباری همچنین گفت که بازگشایی مسیر به قطع بارش برف بستگی دارد. از سوی دیگر ارسلان زارع، استاندار گیلان، گفت دست کم۵۰۰ نفر در خودروهای خود در مسیر امام‌زاده هاشم به رشت در برف گرفتار شده‌اند.

تیمور حسینی، رییس  پلیس راه راهور نیروی انتظامی شب گذشته در مورد وضعیت افرادی که در جاده‌ها در برف گیر کرده‌اند، گفت: «مشکل  آذوقه، وسایل گرمایشی و سوخت برای در راه ماندگان وجود دارد.»

پیش از این میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو به ایلنا گفته بود در بیش از ۲۰۰ روستای گیلان برق قطع شده و عملیات امدادرسانی ناپایدار است. او با اشاره  بسته شدن تقریبا همه راه‌های عبوری و اکثر خیابان‌های اصلی روند عملیات امدادرسانی را سخت توصیف کرد. جعفرزاده همچنین گفت، اگر بی‌برقی ادامه پیدا کند،‌احتمال قطع آب هم وجود دارد. این درحالی است که برخی گزارش‌ها از قطع آب در برخی مناطق و همچنین اختلال در شبکه مخابراتی و تلفن خبر می‌دهد.

بارش‌ها در گیلان از عصر یکشنبه آغاز شده و ۵۰ شهر درگیر بارش برف هستند. ارتفاع برف در برخی منطقه به حدود ۲ متر رسیده است. این استان به دلیل مسدودشدن مسیرهای ارتباطی در مقایسه با دیگر استان‌ها در وضعیت دشوارتری قرار دارد. 

در همین حال حامد سجادی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات در تشریح روند امدادرسانی گفت: در ۷۲ ساعت گذشته، ۱۶ استان از جمله آذربایجان، اردبیل، اصفهان، خوزستان، گلستان، گیلان،‌ مازندران و همدان درگیر بارش برف شدید و کولاک بودند. در بسیاری از این مناطق مدارس و دانشگاه‌ها در روز چهارشنبه تعطیل شده‌اند یا با تاخیر آغاز به کار می‌کنند.

بیشتر از