داماد معاون سپاه؛ متهم جدید پرونده روح‌الله زم

در مستند امنیتی صداوسیما، علی غزالی متهم به همکاری با آمدنیوز شده است

غزالی، داماد یکی از سرداران پرنفوذ سپاه است

روز گذشته (۲۱ بهمن) و هم‌زمان با برگزاری نخستین جلسه دادگاه روح‌الله زم، مستندی امنیتی با نام «پرسه در مه» در بخش‌های خبری تلویزیون ایران پخش شد.

در این مستند نسبتا طولانی، بخش‌های جدیدی از اعترافات تلویزیونی روح‌الله زم و اتهامات سازمان اطلاعات سپاه به او پخش شد و محمد حسین رستمی، علی غزالی و عرفان، به عنوان رابط‌های خبری او از درون حکومت ایران معرفی شدند.

دو روز پس از دستگیری روح‌الله زم در روز ۲۲ مهرماه امسال، تلویزیون ایران مستندی کوتاه پخش کرده بود که در آن نام محمد حسین رستمی به عنوان رابط خبری زم ذکر شده بود.

آقای رستمی یکی از چهره‌های رسانه‌ای اصولگرا و بخشی از نیروهای سپاه بود که در جنگ سوریه شرکت داشتند. جمهوری اسلامی این نیروها را «مدافعین حرم» می‌نامد.

رستمی متهم شده است که در تماس با روح‌الله زم در ازای دریافت مقادیر نامشخصی پول، اطلاعات محرمانه درباره نقشه‌های عملیاتی ایران در سوریه و همچنین تردد‌های قاسم سلیمانی را به وی منتقل کرده است.

محمد حسین رستمی در سال ۱۳۹۴ دستگیر و متهم به جاسوسی برای اسرائیل شده است. او پس از پخش نخستین مستند امنیتی درباره دستگیری روح‌الله زم با انتشار یک فایل صوتی از داخل زندان اوین، با رد این اظهارات اعلام کرد که قربانی کینه حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه شده است. آقای رستمی گفته است که دلیل دستگیری او، افشای فساد اقتصادی در سپاه و اطلاع از جنگ درونی قدرت در این نهاد بوده است.

در مستند «پرسه در مه»، به جز محمد حسین رستمی، از فردی به نام عرفان نیز نام برده می‌شود که به دلیل نفوذش در نهادهای نظامی ایران، اطلاعات مهمی در اختیار زم قرار داده است. اطلاعات دیگری درباره هویت این فرد و سرنوشت او منتشر نشده است.

دامادی که مغضوب شد

علی غزالی، سومین نفری است که به عنوان رابط خبری روح‌الله زم معرفی شده است.

غزالی مدیرمسئول سابق وبسایت «بازتاب امروز» و «آینده آنلاین» است که در سال‌های گذشته با اتهامات گوناگونی روبه‌رو شده است.

او داماد محمدحسین زیبایی‌نژاد، معروف به سردار نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران است. گفته شده که در سال ۱۳۹۲، همسر وی به دلیل فشار پدرش از آقای غزالی جدا شده است.

غزالی در طول دوران فعالیت رسانه‌ای‌اش، افشاگری‌های مختلفی درباره رابطه نهادهای نظامی و امنیتی با تقلب انتخاباتی، مفاسد اقتصادی و بورسیه‌های تحصیلی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معروف‌ترین افشاگری او به انتخابات سال ۱۳۸۸ و اضافه شدن ۸ میلیون رای به نفع محمود احمدی‌نژاد باز می‌گردد. غزالی همچنین، پرونده فساد در بانک سپه و بورسیه‌های تحصیلی غیرقانونی برای نزدیکان رهبر حمهوری اسلامی را نیز افشا کرده بود.

علی خامنه‌ای در تیرماه سال ۱۳۹۴، افشای بورسیه‌های غیرقانونی را «یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد» دانسته و اعلام کرده بود که برخی با اهداف سیاسی «این سم» را در کام دانشگاه ریخته‌اند. این پرونده نهایتا با پیگیری رهبر جمهوری اسلامی مختومه شد ولی محکومیت افشاگر آن، یعنی علی غزالی، به یک سال زندان را در پی داشت.

در مستند امنیتی تلویزیون ایران، ادعا شده که آقای غزالی اطلاعات شبکه بانکی کشور را در اختیار زم قرار داده است.

سردار نجات، پدر همسر آقای غزالی یکی از چهره‌های تندرو سپاه پاسداران است که نقش مهمی در سازمان‌دهی بخش تلویزیونی، سینمایی و تشکیل یگان‌های جنگ روانی در فضای مجازی دارد.

این سردار سپاه در آخرین اظهارنظر جنچالی‌اش در تحلیل اعتراضات سراسری آبان ۹۸، آن را محصول شورش فرودستان دانسته بود. او فرودستان ایرانی را افرادی «حاشیه‌‌نشین و بی‌سواد» توصیف کرده  و گفته بود: «مدل براندازی غرب در مقابل ما طی این ۴۰ سال تغییر کرده است. مدل جدید براندازی غرب، ناجنبش اجتماعی است که تکیه بر افراد فرودست جامعه دارد؛ افرادی که محصول حاشیه‌ٔنشینی و بی‌سواد هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند.»

زم؛ سنگین‌ترین اتهامات ممکن

در کیفرخواست صادرشده علیه روح‌الله زم، ۱۷ اتهام امنیتی به وی منتسب شده که سنگین‌ترین اتهامات برای یک مخالف سیاسی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر است.

«افساد فی‌الارض»، «جاسوسی به نفع آمریکا، اسرائیل، فرانسه و یک کشور منطقه»، «اجتماع و تبانی»، «همکاری با دولت متخاصم»، «تحریک نیروهای نظامی به تمرد» و «توهین به رهبر فعلی و سابق ایران و مقدسات» تنها بخشی از اتهامات مندرج در کیفرخواست آقای زم است.

روح‌الله زم در روز ۲۲ مهرماه امسال در کشور عراق ربوده و به ایران منتقل شد. گفته شده است که او با هدف دیدار با آیت‌الله سیستانی و یا نماینده او به این کشور سفر کرده بود. اطلاعات سپاه دستگیری روح‌الله زم را «عملیاتی پیچیده با حربه فریب اطلاعاتی» اعلام کرده است.

بر اساس مستندی که دیشب از صداوسیما پخش شد از آقای زم، دست‌کم در دو نوبت اعترافات تلویزیونی تهیه شده است.

تهیه و پخش اعترافات تلویزیونی افراد علیه خود در جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی دارد و افراد و چهره‌های مخالف سیاسی مجبور به انجام این کار شده‌اند.

بیشتر از