واژگونی قایق پناه‌جویان روهینگیایی

۱۲۵ نفر در قایق بودند و تاکنون تنها ۶۲ نفر نجات یافته‌اند

 مسلمانان روهینگیا به دولت میانمار که در حال حاضر با ادعای نسل‌کشی روبه‌روست، اعتماد ندارند- AFP/ Getty Images

بر اثر واژگون شدن یک قایق پرازدحام در خلیج بنگال، حداقل ۱۶ نفر غرق شده‌اند که چهارده نفر از آن‌ها زن هستند. این افراد در تلاش برای ترک بنگلادش بودند.

مقامات بنگلادش می‌گویند این قایق چوبی ۱۲۵ نفر مسافر و بار آن‌ها را حمل می‌کرده و مقصد آن مالزی بوده است، اما در نزدیکی ساحل جزیره سن مارتین غرق شده است.

یکی از مقامات این جزیره به آسوشیتدپرس گفته است که ۶۲ مسافر از غرق شدن نجات یافته‌اند. سرنوشت بقیه هنوز مشخص نیست.

به گفته اقبال حسین، رئیس پلیس شهرک کاکس بازار، اجساد غرق‌شدگان از جمله یک کودک، به جزیره شاه پوریر در آن نزدیکی منتقل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شهرک محل استقرار شبکه نامنظمی از اردوگاه‌های پناهندگان است که در کل بزرگترین مجموعه اردوگاهی پناهندگان در جهان است. بیش از۷۰۰ هزار نفر از مردم روهینگیا، که اغلب از زمان سرکوب آن‌ها توسط نظامیان میانمار در سال ۲۰۱۷ به آنجا گریخته‌اند، در این شهرک هستند.

اگرچه به واسطه کمک‌های بین‌المللی مواد‌غذایی و سرپناه برای این افراد در بنگلادش فراهم شده است، وضعیت اردوگاه‌ها وخیم است و امید چندانی به فراهم کردن شرایط کار و آموزش برای این پناهندگان در آینده وجود ندارد.

قاچاقچیان انسان پناهندگان را وسوسه می‌کنند تا با پرداخت مبالغ گزافی به امید زندگی بهتر در کشورهای دیگر سوار قایق‌های ناامن شوند و از بنگلادش بروند. کشور مالزی که اکثر مردم آن مسلمان هستند، یکی از مقاصد پرطرفدار برای این پناهندگان است. این کشور مخصوصا با قربانیان فاجعه روهینگیا ابراز همدردی می‌کند.

در گذشته بسیاری از تلاش‌های پناهندگان برای سفر غیرقانونی با ممانعت گارد ساحلی روبه‌رو شده است. بنگلادش می‌گوید خواهان این است که با فراهم شدن امنیت، مردم روهینگیا به میانمار بازگردند.

اما در حال حاضر پناهندگان نمی‌پذیرند که به سرزمین خود باز گردند، چون به دولت میانمار که در حال حاضر با ادعای نسل‌کشی روبه‌روست، اعتماد ندارند.

© The Independent

بیشتر از جهان